خشکی مو: دلایل، تشخیص و درمان

خشکی مو

خشکی مو زمانی به وجود می‌آید که تارهای مو رطوبت کافی دریافت نکنند یا نتوانند رطوبت را حفظ کنند. در نتیجه، درخشندگی مو کاهش می‌یابد و ظاهری وز و کدر پیدا می‌کند. زنان و مردان در هر سنی ممکن است دچار خشکی مو شوند.

مو ساختاری سه لایه دارد. در موهای سالم، چربی‌های طبیعی موجود روی لایه خارجی مو از لایه‌های درونی محافظت می‌کنند و با بازتاب نور باعث درخشندگی مو می‌شوند. در موهای خشک، لایه خارجی آسیب می‌بیند و مو ظاهری ناسالم و کدر به خود می‌گیرد.

تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا درباره خشکی مو و دلایل بروز آن اطلاعات کاملی کسب کنید و با راه‌های درمان آن آشنا شوید.

دلایل خشکی مو

شرایط محیطی، عادات نادرست مراقبت از مو، وضعیت سلامت بدن و بسیاری عوامل دیگر ممکن است منجر به خشکی مو شوند. در ادامه به بررسی بعضی از مهم‌ترین علل بروز خشکی مو می‌پردازیم:

خشکی پوست سر

موها برای مرطوب‌شدن به چربی تولیدشده توسط پوست سر نیاز دارند. خشکی پوست سر که در اثر کاهش تولید چربی به وجود می‌آید، منجر به خشکی مو هم خواهد شد.

البته عکس این موضوع نیز صادق است؛ تولید بیش‌ازحد چربی پوست سر نیز می‌تواند موجب چرب‌شدن موها شود. در این مواقع می‌توان از روش‌های کاهش چربی پوست سر استفاده کرد.

سن

با بالارفتن سن، پوست چربی کمتری تولید می‌کند و در نتیجه رطوبت‌رسانی به موها هم کاهش می‌یابد. تغییرات هورمونی پس از یائسگی هم از عوامل بروز خشکی مو هستند.

شرایط محیطی

عوامل ‌محیطی متعددی در بروز خشکی مو نقش دارند:

  • زندگی در آب وهوای گرم و خشک
  • سپری‌کردن زمان طولانی زیر نور خورشید یا در معرض باد
  • شنا‌کردن مکرر در آب کلردار یا آب شور

روش‌های نادرست مراقبت از مو

بعضی ابزارها یا روش‌های مراقبت از مو ممکن است باعث خشکی موها شوند که در میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستشوی زیاد موها
  • استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های ناملایم و قوی
  • دکلره، رنگ‌کردن یا استفاده از مواد شیمیایی روی موها
  • استفاده مکرر از سشوار
  • استفاده از اتوی مو برای صاف یا فرکردن موها

خشکی مو در اثر اتو کشیدن موها

مشکلات سلامتی

گاهی خشکی مو نتیجه یک مشکل زمینه‌ای است که روی توانایی مو در حفظ رطوبت تاثیر می‌گذارد. از جمله:

  • بی‌اشتهایی عصبی: این بیماری می‌تواند منجر به سوء‌تغذیه و در نتیجه آن خشک و شکننده شدن موها و بسیاری عوارض دیگر شود.
  • کم‌کاری پاراتیروئید: در این بیماری، غده پاراتیروئید که در گردن قرار دارد، به میزان کافی هورمون تولید نمی‌کند و باعث کاهش سطح کلسیم در خون می‌شود. کلسیم یک ماده مغذی حیاتی برای سلامت موها، استخوان‌ها و دندان‌ها است.
  • کم‌کاری تیروئید: در این بیماری، غده تیروئید هورمون کافی تولید نمی‌کند. موهای خشک و شکننده یکی از اولین علائم کم‌کاری تیروئید است.
  • سندرم منکز (Menkes): در این اختلال ژنتیکی نادر، سلول‌های بدن به میزان کافی مس جذب نمی‌کنند. کاهش جذب مس بر سلامت مو تاثیر می‌گذارد و باعث خشکی آن می‌شود.
  • کمبودهای تغذیه‌ای: گاهی رژیم غذایی ناسالم و کمبود بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی علت بروز خشکی مو است. ویتامین‌های A، C، D، B12، بیوتین، آهن، فولات، زینک و اسیدهای چرب امگا- 3 از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای داشتن موهای سالم و باطراوات هستند.

تشخیص خشکی مو

اگر موهای بسیار خشکی دارید که با تغییر در روتین مراقبت از مو بهتر نمی‌شود، به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص علت زمینه‌ای مشکل، موها و پوست سرتان را معاینه می‌کند و ممکن است چند آزمایش برایتان درخواست دهد. برای مثال، آزمایش خون یا ادرار برای کنترل علائم بعضی بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیروئید یا کم‌کاری پاراتیروئید.

درمان خشکی مو

در بسیاری موارد شما می‌توانید خشکی مو را با ایجاد تغییرات ساده و کوچک در سبک زندگی برطرف کنید. با رعایت نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است، می‌توانید شادابی و طراوت را به موهایتان بازگردانید.

  • از شستن روزانه موها با شامپو اجتناب کنید. این کار می‌تواند چربی طبیعی موها را از بین ببرد و باعث خشکی آن‌ها شود. سعی کنید موهایتان را دو یا سه بار در هفته بشویید.
  • از آب سرد یا ولرم برای شستن موها استفاده کنید. آب سرد به بسته‌ماندن کوتیکول (لایه خارجی مو) و کاهش خروج رطوبت از مو کمک می‌کند.
  • از شامپوی ملایم، بدون سولفات و مرطوب‌کننده (مانند محصولات حاوی روغن‌هایی مثل روغن بادام شیرین، روغن آرگان، روغن آووکادو) متناسب با نوع موهایتان استفاده کنید.
  • پس از هر بار شست‌وشو، به جای نرم‌کننده‌های فوری که حاوی سیلیکون هستند، از ماسک مو مخصوص موهای خشک استفاده کنید. برای نرمی و درخشندگی بیشتر می‌توانید پس از حمام نیز از کرم‌ مو مخصوص موهای خشک و شکننده بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید.
  • استفاده از فرآورده‌هایی نظیر کرم مو یا اسپری مو مخصوص موهای خشک که حاوی ترکیبات آبرسان و مرطوب‌کننده مانند روغن‌های گیاهی، عصاره آلوئه‌ورا و شی باتر هستند، روش مطلوبی برای آبرسانی به مو است.
  • تا حد ممکن از مواد دکلره، رنگ موی قوی و سایر مواد شیمیایی روی موهایتان استفاده نکنید. در صورت دکلره کردن مو، روتین مراقبت از موهای دکلره شده را رعایت کنید.
  • کمتر از سشوار استفاده کنید و در مواقع لازم نیز از درجه حرارت زیاد استفاده نکنید؛ همچنین تا جایی که ممکن است از اتوی مو یا سایر ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو که در تماس مستقیم با تارهای مو قرار می‌گیرند، استفاده نکنید.
  • برای پیشگیری از موخوره به صورت منظم انتهای موهایتان را کوتاه کنید. کوتاه کردن 1/5 تا 2 سانتی‌متر از مو هر دو ماه یک بار، به پیشگیری از موخوره کمک زیادی می‌کند.
  • محافظت از موها در برابر حرارت و نور خورشید بسیار مهم است. اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، در هنگام خروج از خانه از کلاه یا روسری استفاده کنید و برای مدت طولانی در معرض هوای خشک یا باد قرار نگیرید.
  • با استفاده از کلاه شنا از موهایتان در مقابل کلر و نمک موجود در آب استخر یا آب دریا محافظت کنید.
  • به میزان کافی آب بنوشید و از رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید چون هر چه می‌خورید، مستقیما روی سلامت موهایتان تاثیر می‌گذارد.
  • همیشه روتین مراقبت از مو را به صورت کامل رعایت کنید: شامپوکردن صحیح، ماسک مو داخل حمام، کرم مو خارج حمام، اسپری آبرسان برای روزهای بین دو استحمام.

استفاده از اسپری آبرسان مو برای رفع خشکی مو

تغذیه صحیح برای درمان خشکی مو

تغذیه سالم و مصرف غذاهای حاوی امگا- 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به سلامتی و درخشندگی موها کمک کند. مواد غذایی زیر برای کاهش خشکی موها و حفظ سلامت‌ آن‌ها مفید هستند:

  • ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی تون، ساردین
  • گوجه فرنگی
  • بلوبری
  • گردو
  • بروکلی
  • لوبیا قرمز
  • مصرف بعضی مکمل‌ها نیز بر کاهش خشکی موها و مرطوب کردن تارهای مو موثر است. مکمل‌های امگا- 3 از جمله فرآورده‌هایی هستند که به این منظور تجویز می‌شوند. همچنین مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین A، ویتامین C، بیوتین و آهن هم برای داشتن موهایی سالم و درخشان مفید است.
  • اگر یک مشکل زمینه‌ای باعث خشکی موهای شما شده است، پزشک درمان مناسب را برایتان تجویز می‌کند. با درمان بیماری زمینه‌ای، وضعیت موهایتان هم بهتر خواهد شد. با پزشکتان برای یافتن بهترین برنامه درمانی صحبت کنید.

درمان‌های خانگی برای خشکی موها

شما می‌توانید از برخی درمان‌های خانگی برای بهبود موهای خشک و شکننده و داشتن موهایی شاداب و باطراوات استفاده کنید. بعضی از موثرترین درمان‌های خانگی عبارتند از:

 روغن گرم

شما می‌توانید از روغن گرم برای ماساژ پوست سر و افزایش درخشندگی موهایتان استفاده کنید. روغن نارگیل یکی از رایج ترین درمان‌های خانگی برای خشکی مو است. علاوه بر آن می‌توانید از روغن‌های زیر هم استفاده کنید:

همه این روغن‌ها سرشار از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان هستند و باعث تقویت تار مو و ترمیم آسیب ایجاد شده می‌شوند.

برای استفاده از این درمان خانگی می‌توانید ترتیب زیر عمل کنید:

  1. دو قاشق روغن را مقداری گرم کنید اما مراقب باشید نجوشد.
  2. روغن ولرم را به آرامی برای چند دقیقه روی موها ماساژ دهید.
  3. موها را با یک حوله گرم بپوشانید.
  4. اجازه دهید 30 تا 45 دقیقه یا در طول شب باقی بماند.
  5. پس از آن، موهایتان را با شامپو بشویید و آبکشی کنید.

ماسک موی روغن نارگیل

ماسک موی روغن نارگیل باعث مرطوب‌کردن و رفع خشکی موها می‌شود. برای تهیه آن از روش زیر استفاده کنید:

  1. چند برگ کاری را با روغن نارگیل برای 2 تا 3 دقیقه بجوشانید.
  2. اجازه دهید محلول برای چند ساعت در یک محیط خنک باقی بماند.
  3. پس از آن ماسک مو را با نوک انگشتان روی موها و پوست سرتان بمالید و با یک حوله گرم بپوشانید.
  4. اجازه دهید چند دقیقه باقی بماند و سپس آبکشی کنید.

ماسک موی ژلاتین

ژلاتین ساده منبع خوبی از پروتئین برای موها است. این ماده تارهای مو را می‌پوشاند و باعث مرطوب شدن، نرمی و درخشندگی آن‌ها می‌شود.

برای آماده کردن این درمان خانگی، مراحل زیر را طی کنید:

  1. یک قاشق غذاخوری ژلاتین را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید.
  2. برای 5 دقیقه آن را کنار بگذارید تا ژلاتین به خوبی در آب حل شود.
  3. یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب و شش قطره از یک اسانس روغنی مانند اسطوخدوس یا رزماری را با آن مخلوط کنید.
  4. مخلوط به دست آمده را روی تارهای موی تمیز بمالید. سرکه را به پوست سر نزنید.
  5. اجازه دهید مخلوط 10 دقیقه روی موها باقی بماند و پس از آن با آب ولرم بشویید.

ماسک‌های حاوی تخم‌مرغ و مایونز

تخم‌مرغ و مایونز سرشار از پروتئین هستند و به تقویت تارهای مو و بازگرداندن رطوبت به موهای شکننده یا بسیار خشک کمک می‌کنند. شما می‌توانید از دستورالعمل‌های زیر برای ساختن ماسک موهای مختلف با این مواد اولیه ساده استفاده کنید:

ماسک موی تخم‌مرغ

  1. سفیده یک تخم‌مرغ را با دو قاشق غذاخوری آب ولرم مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید.
  2. مخلوط را به پوست سر و موها بمالید و برای چند دقیقه با نوک انگشتان با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.
  3. موها را با آب خنک آبکشی کنید و سپس با شامپو بشویید.

ماسک موی تخم‌مرغ، روغن زیتون و عسل

  1. سه تخم‌مرغ را در یک کاسه با هم مخلوط کنید.
  2. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.
  3. مخلوط را روی پوست سر و موها بمالید.
  4. سرتان را با یک کلاه دوش بپوشانید و 30 دقیقه صبر کنید.
  5. موهایتان را با آب سرد و شامپو به خوبی بشویید.

توجه: هیچ‌گاه ماسک موی حاوی تخم‌مرغ را با آب گرم نشویید، حرارت باعث سفت‌شدن تخم‌مرغ و پاک‌نشدن آن از بین موها می‌شود. علاوه بر این، بوی نامطبوع آن در صورتی که با آب گرم شسته شود، باقی می‌ماند.

ماسک موی تخم مرغ و عسل و روغن زیتون

ماسک موی مایونز

  1. موهایتان را با آب ولرم خیس کنید و به آرامی یک لایه سس مایونز روی تارهای موها بمالید.
  2. حرکت را فقط در یک جهت و از بالا به پایین انجام دهید.
  3. 30 دقیقه تا 1 ساعت صبر کنید.
  4. موهایتان را با آب سرد و شامپو بشویید.

ماسک موی ماست و روغن زیتون

استفاده از ماست و روغن در کنار هم می‌تواند درمان خانگی موثری برای خشکی مو باشد. ماست می‌تواند به عنوان یک نرم‌کننده عمیق عمل کند و پروتئین‌های موجود در آن باعث تقویت تارهای مو می‌شوند. برای آماده کردن این ماسک به این ترتیب عمل کنید:

  1. نصف پیمانه ماست ساده را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و شش قطره اسانس روغنی به خوبی مخلوط کنید. بسته به حجم و بلندی موها، می‌توانید با همین نسبت‌ها، مقدار نهایی را کاهش یا افزایش دهید.
  2. این مخلوط را به موهای تمیز بمالید. و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه باقی بماند.
  3. موهایتان را با آب گرم به خوبی آبکشی کنید.

خمیر آووکادو برای خشکی مو

میوه آووکادو سرشار از ویتامین A و ویتامین E، چربی‌های اشباع‌شده و مواد معدنی است که می‌تواند موهای آسیب‌دیده و خشک را تغذیه کرده و به مرطوب‌کردن و تقویت تارهای مو کمک کند.

برای تهیه خمیر آووکادو، یک آووکادو رسیده را با یک تخم‌مرغ مخلوط کنید و آن را روی موهای خیس بمالید. 20 دقیقه صبر کنید و پس از آن چند بار موهایتان را بشویید تا کاملا تمیز شود.

ماسک موی موز

موز سرشار از پتاسیم است و رطوبت بالایی دارد در نتیجه برای درمان موهای خشک گزینه مناسبی است. این میوه می‌تواند از بروز موخوره جلوگیری کند، موها را نرم کرده و کشسانی آن‌ها را افزایش دهد. برای تهیه ماسک موی موز، از روش زیر استفاده کنید.

  1. یک موز را له کنید
  2. موز را از ریشه تا انتها روی موها بمالید.
  3. اجازه دهید 1 ساعت باقی بماند
  4. سپس با آب ولرم بشویید.

نکته مهم درباره درمان خشکی مو که باید بدانید

از آنجا که pH پوست سر و تارهای مو اثر قابل توجهی در سلامت و زیبایی موها دارد، توصیه متخصصان، استفاده از محصولات مراقبت از موی حاوی ترکیبات طبیعی مانند روغن‌ها و عصاره‌های گیاهی گفته‌شده در مقاله، به جای استفاده مستقیم از خود این ترکیبات است؛ زیرا اسیدیتیه محصولات معتبر مراقبت از مو به دقت تنظیم می‌شود و آسیبی به موها نمی‌رساند، اما ماسک موهای خانگی چنین قابلیتی ندارند و ممکن است موجب مشکلات پوست سر یا آسیب تار مو شوند.

سخن پایانی

خشکی مو نشانه‌ای از آسیب‌دیدگی موها است و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به شکستن تارهای مو شود. در بیشتر موارد این مشکل با تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی قابل حل است. اگر خشکی موها مقاوم است و با درمان‌های خانگی برطرف نمی‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت اصلی مشکل و درمان آن، به شما در داشتن موهایی زیبا و سالم کمک کند.

محصولات مراقبت از موهای خشک بیونیج

میانگین امتیاز: 3 از 5 - (2 رای‌)

دیدگاهتان را بنویسید