15 راهکار موثر برای رشد سریع مو

رشد سریع مو

رشد سریع مو آرزوی بسیاری از افراد است، اما تلاش برای افزایش سرعت رشد و بلندتر شدن موها می‌تواند به انتظاری بی‌پایان تبدیل شود؛ زیرا متوسط رشد موها 0.5 تا 1.7 سانتی‌متر در ماه است و طبیعتاً میزان محسوسی نیست به ویژه اگر دائما منتظر بلندتر شدن موهایتان باشید.

با این وجود، اگر گمان می‌کنید سرعت رشد موهایتان کاهش پیدا کرده است، روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها رشد موهایتان را تا حدودی سریع‌تر کنید و موهای پرپشت‌تری داشته باشید. در این مقاله ابتدا با چرخه رشد مو و عوامل موثر بر آن آشنا خواهیم شد و پس از آن به بررسی روش‌های مختلفی که باعث رشد سریع‌تر موها می‌شود، خواهیم پرداخت.

چرخه رشد مو

چرخه عادی رشد مو از چهار مرحله تشکیل شده است:

  • مرحله آناژن: در این مرحله رشد فعال مو اتفاق می‌افتد. معمولا حدود 90 درصد فولیکول‌های مو در این مرحله قرار دارند. مرحله آناژن برای هر فولیکول اغلب بین 3 تا 5 سال و در برخی موارد تا 7 سال به طول می‌انجامد.
  • مرحله کاتاژن: در این مرحله سرعت رشد کاهش می‌‌یابد و تار مو شروع به جداشدن از فولیکول خود می‌کند. حدود 5 درصد موها در این مرحله هستند. هر فولیکول که از مرحله رشد عبور می‌کند، حدودا 10 روز را در فاز کاتاژن می‌گذراند.
  • مرحله تلوژن: این مرحله، فاز استراحت چرخه رشد است که در آن مو نه رشد می‌کند و نه می‌ریزد. حدود 10 تا 15 درصد موها نیز معمولا در این مرحله قرار دارند. برای هر فولیکول، فاز تلوژن می‌تواند تا 3 ماه ادامه یابد.
  • مرحله اگزوژن: این مرحله در واقع ادامه تلوژن است و غالباً بین 2 تا 5 ماه ادامه دارد. در این فاز، مو ریزش پیدا می‌کند و افراد معمولا هنگام شست‌وشو یا شانه‌کردن مو متوجه این ریزش می‌شوند. لازم است بدانید که ریزش بین 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است.

چرخه رشد مو

عوامل مؤثر بر تغییر سرعت رشد یا ریزش مو

عوامل متعددی بر رشد مو، ضخامت و ساختار آن تاثیر دارند. بسیاری از این عوامل خارج از کنترل ما هستند؛ مانند اثرات طبیعی بالارفتن سن، عوامل ارثی، تغییرات هورمونی و برخی موارد دیگر.

بالا رفتن سن

معمولا با بالا رفتن سن موها نازک‌تر و کم‌پشت‌تر می‌شوند. زمان و سرعت بروز این تغییرات تا میزان زیادی ارثی و تحت تاثیر هورمون‌های بدن است. این تغییرات معمولا در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود.

بیماری‌ها یا تغییرات هورمونی

بعضی بیماری‌ها و وضعیت‌های فیزیکی ممکن است بر سرعت رشد و میزان ریزش موها تاثیر داشته باشند. به عنوان مثال تب بالا می‌تواند منجر به ریزش مو شود. بسیاری از زنان هم پس از زایمان ریزش موی شدید را تجربه می‌کنند؛ در حالیکه در دوران بارداری معمولا موها پرپشت‌تر می‌شوند. جراحی‌های وسیع، عفونت‌ و ازدست‌دادن خون به میزان زیاد هم از عوامل موثر بر چرخه رشد و افزایش ریزش موها هستند.

استرس شدید

ممکن است پس از پشت سر گذاشتن یک دوره استرس شدید یا آشفتگی عاطفی دچار ریزش مو شوید. معمولا پس از برطرف شدن استرس، ریزش مو هم کاهش می‌یابد و موها طی 9 ماه به چرخه طبیعی خود بازمی‌گردند.

آیا ممکن است موها یک شبه بلند شوند؟

متاسفانه هیچ فرمول جادویی برای افزایش ناگهانی سرعت رشد موها وجود ندارد. سرعت رشد موها در افرادی که موهای ضخیم‌تری دارند ممکن است کمی بیشتر باشد. اما امکان ندارد بتوانید رشد موهایتان را چند سانتی‌متر در روز افزایش دهید.

به جای راه‌حل‌های جادویی، به دنبال یک برنامه اصولی مراقبت از مو باشید. اگر در اثر عواملی مانند استرس شدید، بیماری یا تغییرات هورمونی دچار ریزش مو شده‌اید، رشد موهایتان پس از برطرف شدن این علل زمینه‌ای مجددا سرعت پیدا خواهد کرد.

با این وجود در برخی شرایط، ممکن است افراد تمایل داشته باشند سرعت رشد موهایشان را افزایش دهند. اگر شما هم به دنبال راهی برای رشد سریع موها هستید، طبق نظر آکادمی پوست آمریکا (AAD)، می‌توانید از روش‌های ساده متعددی که به تنهایی در خانه یا تحت نظر پزشک قابل انجام هستند، استفاده کنید.

15 روش برای رشد سریع مو

تکنیک‌هایی که در ادامه توضیح داده‌ایم، می‌توانند در تسریع رشد مو (البته در بازه طبیعی) موثر باشند و در کنار آن باعث درخشندگی و استحکام تارهای مو نیز شوند.

1) رژیم غذایی متعادل داشته باشید

دریافت کافی مواد مغذی از طریق رژیم غذایی برای داشتن موهای سالم ضروری است. کمبودهای تغذیه‌ای ممکن است باعث شکستگی و ریزش موها، و بروز سایر مشکلات مو و پوست سر شود.

اگر رژیم غذایی گیاه‌خواری یا وگان را رعایت می‌کنید، برای اطمینان از دریافت همه پروتئین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

تا زمانی که کمبود یک ماده مغذی در بدن شما وجود نداشته باشد، استفاده از مکمل‌ها تاثیر چندانی نخواهد داشت. پس بهتر است میزان کافی از مواد مغذی زیر را از طریق تغذیه سالم و متعادل دریافت کنید:

  • پروتئین: گوشت، تخم‌مرغ، ماست یونانی، کینوآ، مغزها (آجیل)
  • ویتامین E: ماهی سلمون، فزل‌آلای خال سیاه، بادام، دانه آفتاب‌گردان، اسفناج، فلفل دلمه قرمز
  • زینک (روی): گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، انار، غلات کامل، مغزها
  • بیوتین: جگر، زبان، تخم‌مرغ، ماهی، گوشت، مغزها، سیب‌زمینی شیرین
  • آهن: گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، عدس، لوبیا، اسفناج، مغزها و کشمش
  • فولات: سبزیجات با برگ‌های سبز، میوه‌ها، مغزها، لوبیا، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، لبنیات

برخی از موادغذایی مناسب برای رشد سریع مو

2) از مکمل‌ استفاده کنید

استفاده از برخی مکمل‌ها می‌تواند در بهبود رشد موها موثر باشد. از جمله مکمل‌های موثر در رشد مو می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ویتامین‌های گروه B
  • اسیدهای چرب امگا-3
  • ویتامین D
  • آهن
  • زینک

به علاوه، برخی مکمل‌های جدید هم در مطالعات بالینی اثربخشی مناسبی روی رشد موها نشان داده‌اند؛ مانند بیوتین (ویتامین B7) و کلاژن. استفاده از این دو مکمل اغلب برای تقویت موها، ناخن‌ها و پوست توصیه می‌شود اما این دو ماده مغذی می‌توانند روی رشد موها نیز تاثیر بگذارند.

  • بیوتین: بیوتین رشد موها را تقویت می‌کند و اثر ضد التهابی دارد. شما می‌توانید علاوه بر مصرف مکمل بیوتین، این ماده مغذی را با مصرف تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز، مغز‌ها و آجیل، سیب زمینی شیرین، بروکلی و گل کلم دریافت کنید.
  • کلاژن: کلاژن پروتئینی است که از پوست سالم، غضروف‌ها، استخوان‌ها و بافت هم‌بند حمایت می‌کند. مکمل‌های کلاژن هم اخیرا در مطالعات بالینی اولیه نتایجی برای افزایش رشد موها داشته‌اند اما مطالعات بیشتری برای تایید اثربخشی آن‌ها مورد نیاز است.

نکته مهم: کلاژن یک پروتئین درشت است و بدن آن را به همین شکل جذب نمی‌کند، بلکه طی فرآیند هضم، این پروتئین را به آمینواسیدها (زیرواحدهای) سازنده‌اش می‌شکند و پس از جذب این زیرواحدها، از آن‌ها استفاده می‌کند تا کلاژن را درون بافت‌هایی که به آن نیاز دارند،  از نو بسازد. بنابراین شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی حاوی این آمینواسیدها به جای مکمل‌های گران‌قیمت کلاژن، میزان کلاژن موجود در بدن‌تان را افزایش دهید.

توجه: آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می‌کند افراد تنها زمانی از مکمل‌ها استفاده کنند که پزشک کمبود مواد مغذی را تشخیص داده باشد. زیرا میزان مازاد برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی، از بدن دفع نمی‌شود و تجمع تدریجی آن‌ها در بافت‌های مختلف، منجر به آسیب‌های سلامتی می‌شود. علاوه بر این برخی مکمل‌ها، میزان جذب بعضی داروها را کاهش یا افزایش می‌دهند؛ این مسئله در مواردی مشکل‌آفرین خواهد شد.

3) سیگار را ترک کنید

سیگارکشیدن باعث کاهش جریان خون می‌شود و در نتیجه مواد مغذی کمتری به فولیکول‌های مو می‌رسد. همچنین با ایجاد استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین آنتی‌اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد) موجب آسیب به DNA سلول‌های فولیکول مو می‌شود. حتی اگر خودتان سیگار نکشید، اما در معرض دود سیگار دیگران باشید، باز هم در معرض تمام عوارض ناشی از سیگار خواهید بود.

ترک سیگار و یا حتی کاهش مصرف آن و فاصله‌گرفتن از دود سیگار دیگران، روش بسیار خوبی برای افزایش جریان خون و محدودکردن استرس اکسیداتیو و در نتیجه رشد سریع‌تر موها است.

برای سلامت موهایتان، سیگار را ترک کنید

4) استرس‌تان را مدیریت کنید

استرس مداوم می‌تواند باعث ورود فولیکول‌‌های مو به مرحله استراحت و ریزش مو شود و از رشد موهای جدید جلوگیری کند. برای کاهش استرس می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • ورزش، از هر نوعی که به شما حس خوبی می‌دهد
  • مدیتیشن و استفاده از تکنیک‌های ذهن‌آگاهی
  • داشتن رژیم غذایی متعادل و مغذی

5) از شستن بیش از حد موها اجتناب کنید

شستن بیش از حد موها باعث خشکی و شکنندگی تارهای مو و در نتیجه کاهش سرعت رشد آ‌ن‌ها می‌شود. دفعات مورد نیاز برای شست‌وشوی انواع مختلف مو با هم متفاوت است. موهای ضخیم و زبر نیاز به شست‌وشوی کمتری دارند، در حالی که موهای نازک ممکن است حتی پس از یک روز ظاهر چرب پیدا کنند. در این موارد، استفاده از شامپوی خشک می‌تواند برای جذب چربی‌های اضافی کمک‌کننده باشد. در هر حال، مهم‌ترین نکته این است که از شامپوی مناسب پوست سر خود را تهیه کنید و اگر موهای خشک یا آسیب‌دیده‌ای دارید، از محصولات مراقبت از تار مو مانند ماسک، کرم و اسپری مو استفاده نمایید.

6) تا حد ممکن از ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو استفاده نکنید

آسیب موها در اثر حرارت باعث شکستن موها و ایجاد موخوره می‌شود. برای اجتناب از نازک‌شدن انتهای تارهای مو و خردشدن آن‌ها بهتر است استفاده از ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو مثل اتوی مو و شسوار را تا حد امکان کاهش دهید. در صورتی که بنا به شرایطی ناچار به استفاده از این ابزارها هستید، پیش از شروع حالت‌دادن مو، تارهای مو را با استفاده از اسپری‌های محافظ حرارتی مو پوشش دهید.

7) انتهای موهایتان را کوتاه کنید

ممکن است به نظر برسد کوتاه‌کردن موها در تضاد با رشد سریع‌تر موها باشد اما این کار از شکستگی موها جلوگیری می‌کند و موخوره را از بین می‌برد. بهتر است برای بهبود استحکام تارهای مو هر 6 تا 8 هفته، اندکی از انتهای موهایتان را کوتاه کنید. حدود 1 تا 1.5 سانتی‌متر مناسب است.

نوک‌گیری موها به رشد بهتر آن کمک می‌کند.

8) به پوست سرتان رسیدگی کنید

موهای سالم از پوست سر سالم رشد می‌کنند. پس اگر مشکلی در پوست سرتان وجود دارد، سعی کنید آن را درمان کنید. به عنوان مثال پوسته‌پوسته شدن یا خارش پوست سر نشان‌دهنده وجود التهاب است که باعث توقف رشد موها می‌شود. در این شرایط استفاده از شامپوی ضد شوره یا اجتناب از مصرف شامپوها و نرم‌کننده‌های حاوی مواد عطری کمک‌کننده خواهد بود.

ماساژ پوست سر می‌تواند جریان خون مویرگی در اطراف فولیکول‌ها و به واسطه آن، میزان اکسیژن و مواد غذایی دریافتی فولیکول را افزایش دهد. مطالعات نشان داده‌اند این کار باعث افزایش ضخامت تارهای مو می‌شود. در افرادی که موهای نازکی دارند، ضخیم‌تر شدن تارهای مو ممکن است به اندازه افزایش رشد موها در داشتن ظاهر بهتر موثر باشد. ماساژ پوست سر می‌تواند باعث آرامش بیشتر، کاهش استرس و کمک به افزایش سلامت موهای شما ‌شود.

9) از موهایتان به درستی مراقبت کنید

برخی از روش‌های سالم مراقبت از مو که باعث کاهش آسیب، بهبود سلامت و رشد بهتر موها می‌شوند، به شرح زیر است:

  • اجازه دهید موهایتان در هوای آزاد خشک شوند و از سشوار برای خشک کردن موها استفاده نکنید.
  • در استخر از کلاه شنا استفاده کنید و بلافاصله پس از خروج از استخر موهایتان را بشویید.
  • استفاده از رنگ مو یا تغییر حالت مو به روش‌های شیمیایی (مانند صاف‌کردن یا فر کردن دائم) را کاهش دهید.
  • موهایتان را به آرامی با استفاده از یک شانه دندانه پهن پلاستیکی یا کائوچویی شانه بزنید و از برس‌های سوزنی، فلزی یا چوبی تراش‌نخورده استفاده نکنید.
  • از روبالشی ابریشم یا ساتن استفاده کنید.
  • با موهای خیس نخوابید. این کار باعث تضعیف تارهای مو و شکستن آن‌ها می‌شود.
  • خواب کافی داشته باشید. خواب ناکافی باعث کاهش تولید هورمون ملاتونین می‌شود. این هورمون در تنظیم چرخه رشد مو نقش دارد.

10) از فرآورده‌های حاوی کراتین هیدرولیزشده استفاده کنید

محصولات حاوی کراتین علاوه بر برطرف کردن خشکی مو و افزایش درخشندگی آن‌ها می‌توانند باعث تقویت موها و پیشگیری از شکستن آن‌ها شوند. بهتر است به‌جای مصرف مکمل‌های کراتین از شامپوها و نرم‌کننده‌های حاوی کراتین هیدرولیزشده استفاده کنید چون شواهد کافی برای اثربخشی این مکمل‌ها در کمک به رشد مو وجود ندارد.

برای رفع خشکی مو و پیشگیری از شکنندگی آن، علاوه بر این ماده، می‌توانید با توجه به برچسب روی محصولات مراقبت از مو، شامپو، کرم، اسپری و ماسکی را انتخاب کنید که آبرسانی به مو جزو فواید ترکیبات آن باشد. روغن آرگان، دکسپانتنول و عصاره آلوئه‌ورا جزو ترکیباتی هستند که ویژگی آبرسانی را به محصول می‌افزایند.

11) شامپوهای حاوی کافئین را در روتین مراقبت از مو بگنجانید

مصرف شامپوهای حاوی کافئین می‌تواند اثرات مثبتی روی کاهش ریزش و افزایش رشد موها داشته باشد. نتایج مطالعه‌ای در سال 2020 نشان داد کافئین موجود در فرآورده‌های موضعی مانند شامپوها و نرم‌کننده‌ها می‌تواند به اندازه درمان‌های دارویی در کاهش ریزش مو موثر باشد و رشد موها را با تحریک سوخت‌وساز و تکثیر سلولی افزایش دهد.

شامپو حاوی کافئین

12) دقت کنید شامپوی شما حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان باشد

استفاده از ترکیبات آنتی‌اکسیدان، به‌ویژه آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی، روی پوست سر می‌تواند به کاهش ریزش مو و بهبود شرایط پوست سر کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های ترکیباتی هستند که رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کنند. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های مستقلی هستند که در لایه آخر خود یک الکترون آزاد دارند. به این ترتیب می‌توانند وارد واکنش‌هایی شوند که به سلول‌های پوست و فولیکول مو آسیب جدی می‌رساند.

توصیه می‌شود پیش از خرید شامپو، به ترکیبات آن توجه کنید و محصولی را انتخاب کنید که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی مانند آپی‌ژنین، ویتامین E و عصاره قهوه باشد.

13) از اسانس‌های روغنی استفاده کنید

شواهد نشان می‌دهد استفاده از برخی اسانس‌های روغنی روی پوست سر می‌تواند باعث بهبود سلامت پوست سر و افزایش سرعت رشد موها شود. با این وجود تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع لازم است. از جمله روغن‌های مفید می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • روغن دانه کدوتنبل
  • روغن رزماری
  • روغن سیاه دانه
  • روغن علف لیمو
  • روغن درخت چای
  • روغن برگامو (ترنج)

نکات بسیار مهم درباره استفاده از اسانس‌های روغنی

  1. مطالعه کافی در مورد استفاده از همه این روغن‌ها روی همه انواع مو انجام نشده‌‌ است. پس بهتر است پیش از استفاده، بررسی‌های لازم را انجام دهید و با پزشک مشورت کنید.
  2. همیشه قبل از استفاده از یک اسانس روغنی جدید تست پچ پوستی انجام دهید. به این ترتیب که کمی اسانس رقیق‌شده با روغن حامل (مانند روغن نارگیل) را روی پوست پشت بازو بمالید و اجازه دهید 24 ساعت باقی بماند. اگر پس از این مدت واکنش حساسیت ایجاد نشد می‌توانید از آن روی پوست سرتان استفاده کنید.
  3. هرگز از اسانس‌های روغنی مستقیم روی پوست استفاده نکنید. می‌توانید چند قطره از آن را در حدود 30 میلی‌لیتر روغن حامل رقیق کنید. این مقدار برای اسانس‌های روغنی مختلف، متفاوت است. برای مثال دو قطره روغن درخت چای در یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل کافی است؛ اما روغن رزماری را می‌توانید به نسبت مساوی را روغن نارگیل رقیق کنید.

بعضی روغن‌های حامل که به رطوبت‌رسانی پوست سر نیز کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کرچک

اسانس‌های روغنی دیگری نیز می‌توانند در پیشگیری از ریزش و بهبود رشد مو مؤثر باشند، از جمله:

  • روغن رزماری
  • روغن نعناع فلفلی
  • روغن جوجوبا
  • روغن اسطوخدوس

14) از ماسک‌های خانگی برای افزایش رشد موها استفاده کنید

ماسک مو‌های مختلفی برای افزایش رشد موها و بهبود سلامت پوست سر و تارهای مو وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از ترکیبات مختلف، ماسک‌هایی با ویژگی‌های متنوع بسازید.

دقت داشته باشید که احتمال واکنش پوستی به ماده غذایی خاصی که نسبت به مصرف خوراکی آن آلرژی دارید زیاد است؛ پس اگر تصمیم به ساخت ماسک خانگی با چنین ماده‌ای دارید، حتما پیش از استفاده روی پوست سر، تست پچ پوستی را به روشی که گفته شد، انجام دهید.

15) همیشه خواب کافی و مناسب داشته باشید

شاید ارتباط خواب با رشد سریع مو برایتان عجیب به نظر برسد؛ اما سلامت و رشد موها تأثیر پررنگی از خواب سالم می‌گیرد. هنگامی که در خواب هستید، سلول‌های بدن فرصت خوبی برای ترمیم و بازسازی خود و ازبین‌بردن عوامل نامطلوب دارند. گروهی از این سلول‌ها نیز فولیکول‌های مو هستند. همچنین خواب کافی و سالم در کنار تغذیه درست، می‌تواند تولید کلاژن را به حالت بهینه برساند. پس اگر به دنبال موهای سالم و بلند هستید یا فراتر از آن، به سلامتی جسم و روان خود اهمیت می‌دهید، خواب کافی (7 تا 8 ساعت برای بزرگسالان) را در ازای هیچ چیزی از دست ندهید.

ماسک موی خانگی برای افزایش سرعت رشد مو

در ادامه سه مورد از بهترین ماسک‌های خانگی برای افزایش ضخامت تارهای مو و بهبود رشد موها را می‌خوانید:

ماسک موی روغن جوجوبا، زرده تخم‌مرغ و عسل

روغن جوجوبا سرشار از اسیدهای چرب امگا-6 و امگا-9 و ترکیبات ضد قارچ است و خاصیت نرم کنندگی دارد. این روغن می‌تواند به سلامت پوست سر و ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست کمک کند. روغن جوجوبا با رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب مو می‌شوند، مبارزه کرده و انسداد فولیکول‌های مو را رفع و رشد مو را تحریک می‌کند.

تخم مرغ سرشار از ویتامین‌های گروه B، چربی‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی است و برای حفظ سلامت موها بسیار مفید است. مواد مغذی موجود در تخم مرغ با تقویت ریشه‌ مو از ریزش آن جلوگیری می‌کنند و باعث تحریک رشد موهای جدید و افزایش حجم موها می‌شوند.

عسل سرشار از ویتامین‌ و آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند باعث تقویت تارهای مو و تغذیه پوست سر شود و در نتیجه به رشد بهتر موها کمک کند.

ماسک موی خانگی تخم مرغ

مواد لازم

  • یک عدد زرده تخم مرغ
  • یک قاشق چای‌خوری روغن جوجوبا
  • یک قاشق چای‌خوری عسل

روش تهیه و مصرف

  • مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.
  • ماسک را روی موها و پوست سرتان بمالید.
  • پس از 45 دقیقه موهایتان را با شامپو بشویید.
  • سپس از نرم‌کننده استفاده کنید.

نکته: برای شست‌وشوی ماسک‌های حاوی تخم مرغ همیشه از آب سرد استفاده کنید تا بوی نامطبوعی باقی نماند.

ماسک موی روغن نارگیل و دارچین

روغن نارگیل موها و پوست سر را تغذیه می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن باعث افزایش رشد موها می‌شوند. دارچین هم باعث تحریک جریان خون، تقویت تارهای مو و افزایش رشد موها می‌شود.

مواد لازم

  • یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین
  • یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل ذوب‌شده (تهیه‌شده به روش پرس سرد)

روش تهیه و مصرف

  • مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.
  • ماسک را روی موها و پوست سرتان بزنید.
  • اجازه دهید 30 تا 45 دقیقه باقی بماند.
  • سپس با آب گرم بشویید.

نکته: هرگز دارچین را با مواد اسیدی مانند سرکه و آبلیمو ترکیب نکنید. چنین کاری موجب آزادشدن ماده‌ای با قدرت خورندگی پوست می‌شود.

ماسک موی روغن کرچک

روغن کرچک دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتری است که می‌تواند به ازبین‌بردن عفونت پوست سر که مانع رشد موها می‌شود، کمک کند. اسیدهای چرب امگا-6، ویتامین E، پروتئین‌ها و سایر مواد مغذی موجود در این روغن به ساقه مو نفوذ کرده و باعث حفظ رطوبت آن می‌شود. ماساژ این روغن روی پوست سر باعث جذب مواد مغذی موجود در آن و کمک به رشد موها می‌گردد.

روش تهیه و مصرف

  • روغن کرچک را روی پوست سرتان ماساژ دهید و موهایتان را نیز تا انتها به آن آغشته کنید.
  • موها را با کلاه حمام بپوشانید.
  • موها را با استفاده از درجه ملایم سشوار و با فاصله، برای 15 دقیقه حرارت دهید.
  • پس از آن، مثل همیشه از شامپو و ماسک موی داخل حمام استفاده کنید.

اگر غلظت و چسبندگی زیاد روغن کرچک برایتان مطلوب نیست، آن را به نسبت یک به یک با روغن نارگیل خالص (تهیه‌شده به روش پرس سرد و فاقد الکل) ترکیب کنید.

کلام پایانی

هیچ نسخه جادویی برای رشد سریع و یک شبه موها وجود ندارد. اما رعایت برخی نکات می‌تواند باعث بهبود سلامت مو و پوست سر و رشد بهتر موها شود.

بهترین روش، داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی و پروتئین کافی است. استفاده از برخی محصولات و درمان‌های ویژه هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. در کنار این موارد باید تا حد امکان استفاده از ابزارهای حرارتی و مواد شیمیایی را روی موها کاهش دهید.

اگر با رعایت تمام موارد گفته‌شده، همچنان نگران ریزش موهایتان هستید یا رشد آن دچار مشکل است، برای یافتن علت بروز آن به پزشک مراجعه کنید.

شامپو folium و Energizing بیونیج

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید