آیا روغن تراپی به سلامت موها کمک می‌کند؟

روغن تراپی مو - 1

روغن تراپی مو یکی از روش‌های سنتی مورد استفاده برای تقویت‌کردن و آبرسانی به موهاست و بسیاری معتقدند انجام این کار مرحله مهمی برای اطمینان از این است که موها به میزان کافی تغذیه می‌شوند.

اما آیا روغن تراپی برای همه موها مناسب است؟ در ادامه به این پرسش پاسخ داده‌ایم و در مورد چیستی روغن درمانی مو و بهترین تکنیک‌های آن صحبت کرده‌ایم.

روغن تراپی مو چیست؟

روغن تراپی مو روشی است که در آن از روغن‌های طبیعی برای افزایش درخشندگی، رطوبت و سلامت کلی موها استفاده می‌شود. این روش ریشه در طب سنتی هندوستان دارد اما امروزه در میان طرفداران «مراقبت از مو به روش طبیعی» نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در بعضی از آن‌ها ماساژ پوست سر با روغن‌های طبیعی توصیه می‌شود و در بعضی دیگر از روغن‌ها فقط در انتهای موها برای حفظ رطوبت‌ و پوشاندن موخوره استفاده می‌کنند.

فواید روغن تراپی مو

طرفداران این روش بر این باورند که هدف اصلی روغن تراپی مو آبرسانی و بازیابی ویتامین‌ها و مواد معدنی ازدست‌رفته مو پس از شست‌وشوی مکرر است. برخی از فواید روغن تراپی مو عبارت‌اند از:

مرطوب و درخشان‌کردن موها

برای داشتن موهایی ابریشمی، آبرسانی منظم ضروری است. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ مشخص شد برخی روغن‌ها می‌توانند موها را به‌طور مطلوب رطوبت‌رسانی کنند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۱ نشان داد روغن نارگیل باعث تقویت تارهای مو می‌شود. برای موهایی که در اثر حالت‌دادن زیاد و حرارت آسیب دیده‌اند، روغن تراپی می‌تواند تا حدودی آسیب‌ها را ترمیم کند و باعث رطوبت‌رسانی به موها و ابریشمی‌شدن آن‌ها شود.

بهبود ظاهر موخوره

اگر فرصت نکرده‌اید برای کوتاه‌کردن انتهای موهایتان به آرایشگاه بروید می‌توانید با استفاده از روغن‌های طبیعی در انتهای تارهای مو، ظاهر موخوره را موقتا بهتر کنید.

البته تکرار این کار توصیه نمی‌شود، زیرا موخوره باقی می‌ماند و به تدریج بالاتر رفته و آسیب تار مو جدی‌تر می‌شود.

محافظت از موها در برابر نور خورشید

محافظت از موها در برابر پرتوهای خورشید برای پیشگیری از خشکی موها یا وز شدن آن‌ها در طول زمان ضروری است. مطالعات نشان می‌دهند روغن بادام می‌تواند یک لایه محافظ در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید ایجاد کند.

آیا باید از روغن روی پوست سر استفاده کرد؟

توصیه‌های مختلفی برای روغن تراپی وجود دارد که در بسیاری از آن‌ها به استفاده از روغن‌ها به صورت مستقیم روی پوست سر اشاره شده است. اما باید توجه داشت که این روش روغن تراپی برای همه افراد مناسب نیست.

در صورت استفاده صحیح از روغن‌ها روی پوست سر و  براساس نوع موی فرد، این روش می‌تواند برای سلامت پوست سر مفید باشد. در یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ مشخص شد روغن نارگیل می‌تواند اثرات مثبتی روی پوست سر داشته باشد.

مطالعه دیگری نشان داده است نوعی روغن تراپی مو می‌تواند شوره سر را تا حدی بهبود بخشد اما متخصصین درماتولوژی استفاده از روغن‌ها روی پوست سر را توصیه نمی‌کنند. این کار ممکن است در بعضی افراد احتمال بروز درماتیت سبورئیک یا شوره سر را افزایش دهد.

استفاده از روغن برای کف سر

آیا روغن تراپی مو برای شما مناسب است؟

تاثیر روغن تراپی مو برای همه افراد به یک شکل نیست و نمی‌توان یک توصیه یکسان برای همه داشت. روغن تراپی برای بعضی انواع مو فواید بیشتری دارد؛ برای مثال استفاده از روغن روی موهای خشک، زبر و فر اثربخشی خوبی دارد اما برای موهای نازک و صاف ممکن است باعث سنگین‌شدن تارهای مو شود. افرادی که مستعد شوره هستند به طور کلی نباید از روغن روی موهایشان استفاده کنند.

مفید بودن یا نبودن روغن تراپی به موارد زیر بستگی دارد:

  • میزان خشک و چرب بودن مو
  • بیماری‌ها
  • حالت‌دادن یا رنگ‌کردن مو
  • سن
  • نژاد

از کدام روغن‌ها برای روغن تراپی مو استفاده می‌شود؟

نوع روغن مورد استفاده برای روغن تراپی به نیازهای موهای شما بستگی دارد. از روغن‌های طبیعی مختلفی می‌توان برای این کار استفاده کرد؛ مانند:

روغن‌های مختلف خواص متفاوتی دارند و با استفاده مستقیم از آن‌ها روی موها می‌توان به تقویت تارهای مو کمک کرد.

مراحل روغن تراپی مو

استفاده از مقادیر کم روغن روی موها برای روغن تراپی کافی است. می‌توانید مقدار کمی روغن را در انتهای موهای خشک بمالید و پس از یک ساعت بشویید. یک بار در هفته می‌توان از روش زیر برای روغن تراپی استفاده کرد:

  1. موهایتان را شانه بزنید تا گره‌خوردگی در آن وجود نداشته باشد.
  2. مقدار کمی روغن، مثلا روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین را روی دست‌تان بریزید و آن را به انتهای موهایتان بمالید.
  3. از انگشتان خود یا یک شانه دندانه‌درشت برای پخش‌کردن یکنواخت روغن از میانه تارهای مو تا انتهای آن‌ها استفاده کنید.
  4. پخش‌کردن روغن را فقط از بالا به پایین انجام دهید و تارهای مو را با حرکات رفت و برگشتی ماساژ ندهید.
  5. اجازه دهید روغن ۲۰ دقیقه تا ۱ ساعت روی موها باقی بماند و سپس بشویید.

شانه زدن مو برای روغن تراپی مو

اشتباهاتی که حین روغن تراپی مو باید از آن‌ها اجتناب کرد

  • بلافاصله پس از روغن تراپی موهایتان را شانه نزنید.
  • موهایتان را زود نشویید.
  • بیش از اندازه از روغن استفاده نکنید.
  • موهایتان را گوجه‌ای نبندید.
  • موهایتان را با حوله نپوشانید.
  • پوست سرتان را به شدت ماساژ ندهید.
  • بیش از حد از شامپو استفاده نکنید.

خواص روغن‌ها برای نیازهای متفاوت مو

  • اگر موهایتان بسیار خشک یا فر است، روغن نارگیل به دلیل ویژگی مرطوب‌کنندگی یک انتخاب ایده‌آل است زیرا می‌تواند به صورت عمقی جذب ساقه مو شود.
  • برای موی چرب می‌توانید از روغنی استفاده کنید که چربی کمتری دارد. روغن بادام شیرین یا روغن جوجوبا به سرعت توسط ساقه مو جذب می‌شود و در نتیجه روغن زیادی روی پوست سر یا موها باقی نمی‌ماند.
  • شما می‌توانید از روغن آووکادو هم برای روغن تراپی با روغن گرم استفاده کنید. این روغن حاوی مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، بیوتین، اسیدهای چرب و ویتامین‌های B5، A و E است که به تغذیه مو کمک می‌کند. طبق نتایج یک مطالعه، مواد معدنی موجود در روغن آووکادو علاوه بر توانایی جذب به درون ساقه مو، کوتیکول مو را نیز مرطوب و از آن محافظت می‌کنند؛ در نتیجه مقاومت موها در برابر شکستگی و موخوره را افزایش می‌دهند.
  • برای درمان خارش پوست سر هم می‌توانید از روغن اسطوخدوس استفاده کنید. خواص ضد میکروبی این روغن می‌تواند عفونت‌های باکتریایی و خارش را کاهش دهد.
  • مطالعات نشان داده‌اند که روغن رزماری می‌تواند به بهبود رشد موها کمک کند. از این روغن می‌توانید به صورت ترکیب یک به یک با روغن نارگیل استفاده کنید.
  • روغن درخت چای نیز دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است و به پیشگیری از شوره چرب کمک می‌کند. برای استفاده از این روغن، ۴ تا ۵ قطره از آن را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید؛ پس از ۳۰ دقیقه با شامپو به‌خوبی بشویید.

روغن تراپی مو با روغن گرم

اگر موهایتان خشک، وز و شکننده است و روغن تراپی کمکی به بهبود شرایط آن نکرده است، می‌توانید از درمان با روغن گرم برای تغذیه عمقی موهایتان استفاده کنید. این روش برای تغذیه و رطوبت‌رسانی موهای فر، آسیب‌دیده و خشک مناسب است. روغن گرم می‌تواند موها را به‌صورت مؤثرتری مرطوب و تقویت کند و باعث سالم ماندن آن‌ها شود. روغن تراپی با روغن گرم فواید متعددی دارد؛ مانند:

  • آبرسانی به مو و پوست سر
  • کاهش موخوره
  • تقویت موها
  • افزایش کشسانی تارهای مو
  • کاهش وز
  • کاهش شوره سر در برخی موارد
  • افزایش جریان خون در پوست سر
  • رشد سالم موها

روغن گرم چه اثری روی تارهای مو دارد؟

روغن گرم مانند روغن سرد لایه خارجی (کوتیکول) مو را می‌پوشاند و با مرطوب‌کردن آن، باعث تقویت و کاهش شکنندگی آن می‌شود؛ اما در نفوذ به درون تار مو بهتر عمل می‌کند. استفاده از روغن گرم روی پوست سر نیز می‌تواند با بهبود گردش خون، میزان تغذیه فولیکول‌های مو را افزایش دهد.

تقویت کوتیکول مو با روغن گرم-

مراحل روغن تراپی با روغن گرم

روغن تراپی با روغن گرم را می‌توان به راحتی در خانه انجام داد. برای همه انواع مو می‌توان این کار را یک بار در هفته انجام داد. اگر موهایتان بسیار آسیب‌دیده، رنگ‌شده یا بسیار خشک است، می‌توانید هر ۵ روز یک بار روغن تراپی با روغن گرم را انجام دهید. مراحل این کار به شرح زیر است:

  1. روغن تراپی با روغن گرم روی موهای تمیز اثر بهتری دارد؛ پس حتما ابتدا موهایتان را بشویید. موی تمیز به جذب بهتر روغن در کوتیکول مو کمک می‌کند.
  2. روغن مورد نظرتان را تا جایی گرم کنید که بتوانید انگشت خود را درون آن قرار دهید بدون آنکه شما را اذیت کند. با توجه به بلندی موهایتان، ۲ تا ۵ قاشق غذاخوری یا بیشتر از روغن بردارید.
  3. پیش از شروع کار توجه کنید حتما موهایتان نیمه خشک یا نمناک باشد.
  4. موها را به آرامی شانه کنید تا گره نداشته باشد.
  5. کمی روغن کف دست‌تان بریزید و در یک جهت از بالا به پایین روی موهایتان بمالید. می‌توانید به آرامی پوست سرتان را نیز با روغن ماساژ دهید. مجددا یادآوری می‌کنیم که استفاده از روغن روی پوست سر برای همه افراد مناسب نیست و پیش از انجام این کار باید بررسی‌های لازم انجام شده باشد.
  6. موها و پوست سر را با یک کلاه حمام بپوشانید و پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه موها را با یک شامپوی ملایم بشویید و از نرم‌کننده یا ماسک موی داخل حمام که فاقد سیلیکون باشد استفاده کنید.

آیا روغن گرم می‌تواند به موها آسیب برساند؟

اگر پوست‌تان حساس است یا پوست سرتان به چربی واکنش نشان می‌دهد، در این صورت روغن گرم می‌تواند باعث آسیب موهایتان شود. معمولا آسیب زمانی ایجاد می‌شود که از روغن مخلوط با مواد شیمیایی یا حاوی ترکیبات مصنوعی استفاده شود.

پیش از انجام روغن تراپی با روغن گرم می‌توانید برای اطمینان از عدم حساسیت، تست پچ پوستی انجام دهید. به این ترتیب که چند قطره از روغن را روی پوست بازویتان بمالید و ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر بثورات پوستی یا خارش ایجاد نشد، شما می‌توانید از آن روغن استفاده کنید. توجه داشته باشید که  همیشه پیش از شروع کار از داغ نبودن روغن مطمئن شوید.

سخن پایانی

روغن تراپی می‌تواند به صورت موثری به شما کمک کند موهایی با ظاهر نرم، درخشان و سالم داشته باشید. با استفاده از این روش می‌توانید آسیب‌های ناشی از آلودگی‌، مواد شیمیایی موجود در شامپوها، حالت دادن مو و استفاده از رنگ مو را کاهش دهید. اما لازم است پیش از انجام این کار، تمام موارد احتیاطی را در نظر بگیرید.

میانگین امتیاز: ۴.۵ از ۵ - (۲ رای‌)

دیدگاهتان را بنویسید