بهترین روتین پوستی صبح و شب برای انواع پوست با مراحل کامل

روتین پوستی

رعایت روتین پوستی برای داشتن پوست سالم و درخشان اهمیت فراوانی دارد. هدف روتین پوستی پاکسازی و آبرسانی پوست، برطرف‌کردن نگرانی‌های مختلف درباره آن و محافظت در برابر عوامل محیطی است. روتین پوستی باید همیشه حداقل شامل استفاده از پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب باشد. با افزودن مراحل دیگری به روتین مراقبت از پوست با توجه به نوع و نیازهای خاص هر پوست، می‌توان به بهترین شکل از سلامت و زیبایی آن محافظت کرد.

در این مقاله مراحل مختلف روتین مراقبت از پوست صبح و شب و فرآورده‌های مورد استفاده در هر مرحله را بررسی می‌کنیم. در انتها می‌توانید روتین و نوع محصولات مناسب نوع پوست خود را تشخیص دهید.

اهمیت رعایت ترتیب مراحل روتین پوستی

همه ما می‌دانیم چرا نباید کرم مرطوب‌کننده را پیش از شست‌وشوی صورت استفاده کنیم! اما ترتیب سایر مراحل چگونه مشخص می‌شود؟

اهمیت رعایت ترتیب محصولات روتین پوستی، مربوط به اثربخشی هر محصول است. رعایت نظم استفاده از محصولات مختلف، نه‌تنها موجب می‌شود هر محصول اثربخشی بهینه داشته باشد، بلکه برای حفظ بهداشت و سلامت پوست نیز بسیار اهمیت دارد.

یک روش خوب برای تنظیم ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست، توجه به pH آن‌هاست. برای اینکه مواد موثره موجود در این فرآورده‌ها بیشترین میزان جذب و اثربخشی را داشته باشند، روتین پوست باید از محصول با کمترین pH شروع شود. اما از آنجا که تنظیم ترتیب مراحل روتین بر این اساس، با توجه به اینکه pH اغلب محصولات روی بسته‌بندی نوشته نمی‌شود، کاری دشوار است، توصیه می‌شود طبق آن‌چه در ادامه می‌آید، مراحل را به خاطر سپرده و به همین روش عمل نمایید.

محصولات روتین پوستی

تهیه تمام محصولات و انجام تمام مراحل روتین پوستی که در ادامه می‌آید، برای همه افراد ضروری نیست. در حقیقت روتین مراقبت از پوست شخصی هر فرد بسته به سن او، شرایط زندگی، روش مراقبت از پوست در گذشته، ژنتیک، داروهای مصرفی، مشکلات پوستی یا سلامتی فعلی و بسیاری موارد دیگر مشخص می‌شود. ما در ادامه، روتین پوستی کامل صبح و شب را با نکات مربوط به نوع پوست و عملکرد هر محصول به‌طور کامل توضیح داده‌ایم.

لازم است توجه کنید آنچه قطعا برای تمام افراد ضروری است، انجام روتین پوستی «سه مرحله‌ای» شامل شست‌وشو، استفاده از مرطوب‌کننده و استفاده و تمدید کرم ضد آفتاب است. شما در هر سن و در هر شرایطی که باشید، برای حفظ زیبایی و مهم‌تر از آن، سلامت پوست خود، نیاز دارید که این سه مرحله را به دقت و به‌شکل مستمر رعایت نمایید.

سایر محصولات لازم برای تکمیل روتین پوستی، شامل تونر، انواع سرم پوست، محصولات درمانی (مانند کرم‌های ضد آکنه یا ضد لک)، کرم‌های پیشگیری یا کاهش چین‌وچروک و روغن‌های صورت است. بسیاری از این محصولات بدون نسخه در دسترس هستند و برخی دیگر که خواص درمانی یا نکات پزشکی برای مصرف دارند، با تجویز پزشک متخصص پوست قابل تهیه‌اند.

شما می‌توانید پیش از تصمیم در مورد تهیه هر نوع محصول، ادامه مقاله را مطالعه نمایید و اطلاعات بیشتری در مورد خواص، عملکرد و ضرورت هر گروه از محصولات روتین پوستی کسب نمایید.

روتین مراقبت از پوست صبحگاهی

روتین مراقبت از پوست صبحگاهی، با پاک کردن آلودگی‌ها و چربی‌هایی که در طول خواب روی پوست جمع شده است، آن را برای روز جدید آماده کند. این روتین باید علاوه بر مرطوب‌کردن پوست، از آن در برابر پرتوهای فرابنفش و آلودگی‌ها نیز محافظت کند. در ادامه مراحل روتین پوستی صبحگاهی را بر اساس نوع پوست و نگرانی‌های خاص آن بررسی می‌کنیم.

مرحله ۱: پاک‌کننده

تمیزکردن صورت، چربی اضافی و آلودگی‌هایی که می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد آکنه شود را پاک می‌کند. به دنبال یک پاک‌کننده ملایم و بدون الکل باشید تا چربی‌هایی که برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند را از بین نبرد. افرادی که پوست خشک دارند باید از پاک‌کننده‌های آب‌رسان استفاده کنند.

روش مصرف: صورت خود را با کمی آب ولرم مرطوب کنید و به آرامی شوینده صورت را با نوک انگشتان روی پوست با حرکات آهسته دورانی ماساژ دهید. پس از آبکشی، پوست صورت را به آرامی خشک کنید.

ملاحظات مربوط به نوع پوست: پاک‌کننده‌های حاوی سرامید، گلیسرین یا هیالورونیک اسید به آب‌رسانی پوست خشک کمک می‌کنند. برای کمک به کنترل چربی اضافه پوست و کاهش بروز آکنه از پاک‌کننده‌های حاوی بنزوئیل پروکساید، گلایکولیک اسید، سالیسیلیک اسید یا روغن درخت چای استفاده کنید.

نکته مهم: دقت داشته باشید از ترکیب بنزوئیل پروکساید و اسیدهای لایه‌بردار به‌طور هم‌زمان در یک روتین پوستی استفاده ننمایید.

شستشوی صورت با پاک‌کننده

مرحله ۲: تونر

تونرها با توجه به ترکیبات‌شان‌ برای آب‌رسانی پوست استفاده می‌شوند. استفاده از تونر یکی از مراحل انتخابی در روتین پوستی صبحگاهی است که می‌تواند برای بهبود پوست با هدف آب‌رسانی، کنترل چربی و یا حتی روشن‌کردن و یکنواختی توناژ پوست مفید باشد.

روش مصرف: یک پد پنبه‌ای را به تونر آغشته کنید و با ضربات آهسته روی پوست‌تان بزنید. اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، روی ناحیه T صورت (پیشانی، بینی و چانه) بیشتر تمرکز کنید.

ملاحظات مربوط به نوع پوست: اگر پوست خشک یا حساس دارید، به دنبال تونرهای آب‌رسان حاوی هیالورونیک اسید یا عصاره گیاهان التیام‌بخش باشید. تونرهای حاوی ترکیبات کنترل چربی مانند سالیسیلیک اسید یا نیاسینامید برای پوست چرب یا مستعد آکنه مناسب هستند. تونرهای حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان مثل ویتامین سی درخشندگی طبیعی پوست را بازیابی می‌کنند.

مرحله ۳: سرم آب‌رسان و آنتی‌اکسیدان

استفاده از سرم در روتین مراقبت از پوست صبحگاهی به آب‌رسانی، روشن‌کردن پوست و محافظت از آن کمک می‌کند. بهتر است از سرم‌های دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی – مثل ویتامین C، ویتامین E یا نیاسینامید – در روتین صبح استفاده شود چون این ترکیبات می‌توانند به کاهش آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی و پرتو فرابنفش خورشید کمک کنند.

روش مصرف: سرم را با ضربات آرام روی پوست صورت و گردن خود پخش کنید.

ملاحظات مربوط به نوع پوست: ویتامین C برای همه انواع پوست مناسب است و می‌تواند باعث روشن‌شدن پوست و کاهش لکه‌های تیره شود. سرم‌های ویتامین E و هیالورونیک اسید برای آب‌رسانی پوست خشک اثربخشی فراوانی دارند. اگر می‌خواهید از سرمی استفاده کنید که چربی پوست و میزان آکنه را کاهش ‌دهد، نیاسینامید را انتخاب کنید. نیاسینامید در روشن‌کردن پوست، کوچک‌کردن منافذ آن و کاهش چین‌وچروک مؤثر است. از سرم ویتامین C و نیاسینامید به صورت هم‌زمان استفاده نکنید چون می‌توانند تأثیر یکدیگر را کاهش دهند.

استفاده از سرم آبرسان روی پوست صورت

مرحله ۴: درمان‌های ضد آکنه یا ضد لک

برای کنترل آکنه می‌توانید از درمان‌های ضد آکنه روی همه صورت یا تنها روی جوش‌ها استفاده کنید.  استفاده از درمان‌های روشن‌کننده پوست و ضد لک هم برای رفع لکه‌های تیره موثر هستند. این فرآورده‌ها نواحی کوچکی از پوست را درمان می‌کنند و برحسب نیاز مصرف می‌شوند.

ملاحظات مربوط به نوع مشکل پوست: فرآورده‌های حاوی بنزوئیل پراکساید، AHA و BHA به درمان آکنه کمک می‌کنند. برای کم‌رنگ‌کردن لکه‌های تیره نیز می‌توانید از سرم‌های حاوی آلفا آربوتین یا کوجیک‌اسید استفاده کنید.

مرحله ۵: کرم دور چشم

کرم‌های دور چشم  می‌توانند با آب‌رسانی و مرطوب‌کردن پوست زیر چشم در حفظ شادابی این ناحیه تأثیر خوبی داشته باشند.

برای کرم دور چشم روز، فرآورده‌ای حاوی پپتایدهای آب‌رسان، آنتی‌اکسیدان‌ها مثل ویتامین C و محافظ در برابر پرتو فرابنفش را انتخاب کنید تا از پوست ظریف زیر چشم در برابر آسیب آفتاب نیز محافظت کند.

اگر می‌خواهید پس از یک شب بی‌خوابی ظاهر سرحالی داشته باشید، می‌توانید از کرم‌های دور چشم حاوی کافئین استفاده کنید. کرم دور چشم کافئین می‌تواند با افزایش گردش خون، سیاهی و پف زیر چشم را بهبود بخشد.

روش مصرف:  کمی از کرم را با استفاده از انگشت حلقه، زیر چشم با حرکات ضربه‌ای ملایم پخش کنید. از مصرف کرم در نواحی خیلی نزدیک به ریشه مژه‌ها و چشم‌ها خودداری کنید.

استفاده از کرم دور چشم در روتین پوستی

مرحله ۶: مرطوب‌کننده

استفاده از مرطوب‌کننده روی پوست صورت و گردن از پوست شما در برابر کم‌آبی محافظت می‌کند و آن را هیدراته نگه می‌دارد. مرطوب‌کننده‌ها به حفظ آب درون پوست و جلوگیری از تبخیر آن کمک می‌کنند. حفظ رطوبت پوست مرحله مهمی از ترمیم سد محافظ آن است.

توجه: پوست چرب هم برای حفظ تعادل، به آب‌رسان و مرطوب‌کننده نیاز دارد تا احتمال تولید بیش از حد چربی در آن کاهش یابد.

ملاحظات مربوط به نوع پوست: مرطوب‌کننده‌های قوی حاوی ترکیباتی مثل سرامیدها، گلیسرین یا شی باتر هستند و به آبرسانی پوست خشک کمک می‌کنند. اگر پوست شما چرب یا مستعد آکنه است بهتر است از ژل/کرم‌های مرطوب‌کننده سبک و بدون چربی استفاده کنید که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. مرطوب‌کننده‌های حاوی هیالورونیک اسید نیز برای افراد دارای پوست چرب و مستعد آکنه انتخاب مناسبی هستند.

مرحله ۷: ضد آفتاب

آخرین مرحله روتین مراقبت از پوست صبحگاهی همیشه باید استفاده از ضد آفتاب باشد تا از پوست شما در برابر پرتوهای مضر فرابنفش مراقبت کند. استفاده منظم از ضد آفتاب احتمال بروز سرطان پوست، چین‌وچروک و لکه‌های ناشی از نور خورشید را کاهش می‌دهد. لازم است همیشه از ضد آفتاب‌های طیف گسترده با فاکتور محافظت در برابر نور خورشید (SPF) 30 یا بالاتر استفاده کنید.

روش مصرف: به اندازه دو طول انگشت ضد آفتاب را روی صورت، گردن، گوش‌ها و سایر نواحی در معرض نور خورشید بزنید. به یاد داشته باشید که ضد آفتاب در شرایطی که در معرض نور آفتاب یا انعکاس آن بوده‌اید یا تعریق داشته‌اید، هر ۲ ساعت باید تجدید شود. در غیر این صورت می‌توان آن را نهایتاً هر ۴ ساعت تجدید کرد.

دو بند انگشت ضد آفتاب

روتین مراقبت از پوست شب

روتین مراقبت از پوست شب، آلودگی‌هایی که طی روز روی پوست جمع شده را پاک می‌کند و باعث مرطوب‌کردن پوست می‌شود. همچنین می‌تواند به بهبود خشکی پوست، آکنه، لکه‌های تیره یا خطوط ظریف روی پوست در طی خواب کمک کند. خوابیدن با پوستی تمیز و شاداب به پوست کمک می‌کند خود را بازسازی کند. ترتیب مراحل بهترین روتین پوستی شب را در ادامه می‌خوانید.

مرحله ۱: پاک‌کننده

در هنگام شب ابتدا باید آرایش صورت‌تان را با استفاده از محصولات پاک‌کننده آرایش بر پایه آب یا چربی یا میسلار واتر پاک کرده و پس از آن از شوینده صورت استفاده کنید.

روش درست شست‌وشوی صورت: شست‌وشوی دو مرحله‌ای بهترین روش و در حقیقت تنها روش درست برای پاکسازی کامل آرایش و آلودگی‌ها از روی صورت است. برای این کار ابتدا با ملایمت و دقت تمام صورت خود را با میسلار واتر پاک کرده و سپس از ژل شست‌وشوی مناسب نوع پوست خود استفاده کنید.

ملاحظات مربوط به نوع پوست: اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، از پاک‌کننده‌های آرایش بدون چربی یا میسلار واتر استفاده کنید تا منافذ پوست را مسدود نکند. پاک‌کردن دو مرحله‌ای آرایش با پاک‌کننده بر پایه چربی، پوست حساس و خشک را پاک‌سازی و مرطوب می‌کند.

مرحله ۲: تونر

استفاده از تونر در روتین مراقبت از پوست شب ضروری نیست، اما این محصول می‌تواند در طی شب مراقبت از پوست شما را با استفاده از ترکیبات موثر مناسب نوع پوست تکمیل کند. یک تونر خوب با فرمولاسیون علمی، با ترکیبی از مواد آب‌رسان، آنتی‌اکسیدان‌ها و روغن‌های مرطوب‌کننده به بازسازی پوست کمک می‌کند و می‌تواند در آبرسانی پوست خشک و پاکسازی کامل آن نیز مؤثر باشد.

شما می‌توانید یک یا دو بار در هفته از تونر لایه‌بردار نیز استفاده کنید تا سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و منافذ پوست را تمیز کند.

ملاحظات مربوط به نوع پوست: می‌توانید از یک نوع تونر در روتین صبح و شب استفاده کنید. تونرهای لایه‌بردار حاوی آلفا هیدروکسی‌اسیدها (AHA) مثل گلایکولیک‌اسید یا بتاهیدروکسی‌اسیدها (BHA) مانند سالیسیلیک اسید برای روتین شب پوست‌های چرب، نرمال و مختلط انتخاب بهتری هستند.

مرحله ۳: سرم پوستی

استفاده از سرم در روتین مراقب از پوست شب انتخابی است؛ اما این فرآورده‌ها به آب‌رسانی، لایه‌برداری و کاهش خطوط ظریف پوست کمک می‌کنند.

ملاحظات مربوط به نوع پوست: برای پوست خشک از سرم‌های آب‌رسان حاوی هیالورونیک اسید، ویتامین E، پپتایدها یا سرامیدها استفاده کنید. سرم‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها مثل گلایکولیک اسید و لاکتیک اسید برای آب‌رسانی، لایه‌برداری و کاهش خطوط ریز پوست چرب یا خشک مناسب هستند. این سرم‌ها به درمان جوش‌های سرسیاه و جوش‌های التهابی نیز کمک می‌کنند. استفاده از سرم سالیسیلیک اسید یا آزلائیک اسید می‌تواند موجب رفع انسداد منافذ پوست و کاهش التهاب ناشی از آکنه شود.

مرحله ۴: درمان‌های ضد آکنه یا ضد لک

شما می‌توانید استفاده از درمان‌های ضد آکنه و ضد لک را در روتین پوستی شب ادامه دهید.

ملاحظات مربوط به نوع پوست: از مصرف سرم‌ها و درمان‌های حاوی رتینول در نواحی که درمان ضد آکنه استفاده کرده‌اید، اجتناب کنید. بهتر است درمان های ضد آکنه، سرم‌ها یا رتینول را در شب‌های متفاوتی استفاده کنید تا پوست‌تان تحریک نشود.

مرحله ۵: رتینول

رتینوئیدها و رتینول مشتقاتی از ویتامین A هستند که به درمان آکنه و خطوط ظریف پوست کمک می‌کنند. این ترکیبات، چرخه بازسازی سلولی را تحریک کرده و تولید کلاژن را افزایش می‌دهند تا باعث بهبود بافت پوست و پیشگیری از انسداد منافذ آن شوند. رتینول و سایر درمان‌های رتینوئید باید در روتین شب مصرف شوند چون پوست را به نور خورشید حساس می‌کنند. رتینول در دفعات اولیه استفاده، می‌تواند پوست را تحریک کند، پس یک شب درمیان به اندازه یک نخود از آن روی پوست‌تان استفاده کنید تا به تدریج مقاومت پوست بیشتر شود.

سرم رتینول

ملاحظات مربوط به نوع پوست: اگر پوست حساسی دارید یا می‌خواهید آکنه خفیف، چین‌وچروک یا لکه‌های تیره را درمان کنید، به دنبال محصولات بدون نسخه حاوی رتینول، رتینیل پالمیتات و رتینالدهید باشید.

برای آکنه‌های شدید و اثرات ضد پیری قوی‌تر، پزشک داروهایی مانند آداپالن، ترتینوئین و تازاروتن را تجویز می‌کند. در دوره استفاده از کرم‌های حاوی رتینول، حتما در طول روز از کرم ضدآفتاب و سایر موارد محافظت در برابر نور خورشید مانند کلاه استفاده کنید.

مرحله ۶: کرم دور چشم

استفاده از کرم دور چشم روی پوست ظریف زیر چشم، می‌تواند به افزودن رطوبت برای ترمیم پوست و کاهش خطوط ظریف کمک کند. این مرحله برای پیشگیری یا کاهش اثرات پیری برای همه انواع پوست ایده‌آل است.

ملاحظات مربوط به نوع پوست: برای انتخاب کرم دور چشم شب، به دنبال ترکیبات ترمیم‌کننده،آبرسان یا بازیابی‌کننده مثل رتینول، نیاسینامید یا هیالورونیک اسید باشید. این ترکیبات برای همه انواع پوست قابل استفاده هستند.

مرحله ۷: مرطوب‌کننده یا کرم شب

می‌توانید در روتین پوستی شب از مرطوب‌کننده معمول خود یا یک کرم شب قوی‌تر استفاده کنید. کرم‌های شب به ترمیم و بازیابی پوست در طول شب کمک می‌کنند. مرطوب‌کردن پوست در هنگام شب برای بازگرداندن رطوبت ازدست‌رفته آن در طی روز ضروری است.

ملاحظات مربوط به نوع پوست: کرم‌های شب حاوی هیالورونیک اسید و گلیسرین به آبرسانی بیشتر پوست در هنگام شب کمک می‌کنند. اگر پوست چرب یا مختلط دارید، از کرم‌های شب غیرکومدون‌زا و بدون چربی استفاده کنید تا از بروز جوش جلوگیری کنید. کرم‌های شب می‌توانند حاوی آلفاهیدروکسی اسیدها یا رتینول هم باشند تا به تحریک چرخه سلولی، کاهش خطوط ظریف و یکنواخت‌کردن پوست کمک کنند.

مرحله ۸: روغن‌ صورت

استفاده از روغن صورت یکی از مراحل انتخابی مراقبت از پوست در هنگام شب است که می‌تواند باعث مرطوب‌کردن بیشتر پوست شود. شما می‌توانید از روغن صورت در روتین صبحگاهی هم استفاده کنید اما چون برخی روغن‌ها ممکن است بر ضد آفتاب‌ها اثر منفی بگذارند و نیز باعث براق‌شدن پوست شوند، بهتر است استفاده از آن‌ها را به شب موکول کنید.

روش مصرف: به آرامی چند قطره از روغن مورد نظرتان را روی پوست صورت و گردن ماساژ دهید.

ملاحظات مربوط به نوع پوست: روغن‌های سرشار از اسیدهای چرب مثل روغن آرگان و روغن نارگیل برای افراد دارای پوست خشک که به رطوبت بیشتری نیاز دارند، ایده‌آل است. روغن بابونه و روغن میوه گل سرخ می‌توانند به تسکین پوست حساس کمک کنند. شما می‌توانید روی پوست چرب هم از روغن استفاده کنید اما به دنبال انواع سبک‌‌تر آن مثل جوجوبا یا دانه انگور باشید. این روغن‌ها به تنظیم تولید چربی پوست کمک می‌کنند بدون اینکه باعث انسداد منافذ آن شوند.

روتین پوستی کره‌ای

کره‌ای‌ها به پوست شیشه‌ای و زیبا در جهان شهرت دارند. علت اصلی این امر علاوه بر ژنتیک، رسیدگی مداوم به پوست است. روتین مراقبت از پوست کره‌ای با توجه ویژه به آبرسانی پوست و استفاده از محصولات آبرسان، سعی در پیشگیری از پیری زودرس پوست دارد. البته روتین پوستی کره ای هم بسته به تعداد مراحل آن، انواع مختلفی دارد ولی روتین ۱۰ مرحله‌ای مشهورترین روش مراقبت از پوست به سبک کره‌ای ها به شمار می‌رود.

روتین پوستی ۱۰ مرحله‌ای شامل مراحل زیر است:

  1. پاک‌کننده روغنی
  2. پاک‌کننده بر پایه آب
  3. لایه‌بردار
  4. تونر
  5. اسانس
  6. سرم پوستی
  7. ماسک صورت ورقه‌ای
  8. کرم دور چشم
  9. مرطوب کننده
  10. ضد آفتاب

این روتین بسته به نوع پوست و نیازهای فرد قابل می‌تواند تغییر کند.

نکات و ملاحظات مهم در روتین پوستی

ترتیب استفاده از فرآورده‌ها در روتین مراقبت از پوست اهمیت به‌سزایی دارد تا باعث تحریک پوست نشود. بعضی ملاحظاتی که باید در نظر گرفت شامل موارد زیر است:

  • از آلفا هیدروکسی‌ اسیدها و بتا هیدروکسی اسیدها هم‌زمان با رتینول استفاده نکنید: اگر می‌خواهید همراه با رتینول از سرم هم استفاده کنید، بهتر است استفاده از آن‌ها را یک یا دو روز در میان برنامه‌ریزی کنید تا باعث تحریک پوست نشود. استفاده هم زمان رتینول با آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) – مانند گلایکولیک اسید یا لاکتیک اسید- و بتا هیدروکسی اسیدها (BHAs) – مانند سالیسیلیک اسید- می‌تواند باعث خشکی و تحریک پوست شود.
  • در استفاده از لایه‌بردارها محتاط باشید: لایه‌بردارهای شیمیایی ملایم به شکل پاک‌کننده، سرم یا تونر در دسترس هستند. استفاده از سرم‌های حاوی ترکیبات لایه‌بردار در روتین شب مناسب است. بهتر است فرآورده‌های لایه‌برداری که به طور معمول در روتین مراقبت از پوست‌تان استفاده می‌کنید را همراه با لایه‌‌بردارهای قوی مصرف نکنید چون ممکن است باعث تحریک پوست و ازبین‌رفتن چربی طبیعی آن شود. در دوره استفاده از ترکیبات لایه‌بردار، مصرف مداوم ضدآفتاب در طول روز را فراموش نکنید.
  • از ماسک صورت استفاده کنید: پس از پاکسازی و استفاده از تونر در روتین شب، می‌توانید چند بار در هفته از ماسک صورت استفاده کنید تا به کاهش ترشح چربی پوست چرب یا مرطوب‌کردن پوست خشک کمک کند.

ماسک صورت ورقه ای

نکته: از آنجایی که این فرآورده‌ها معمولا حاوی ترکیبات فعال هستند، بهتر است پس از ماسک صورت از سرم‌ها، درمان‌های پوستی و رتینول استفاده نکنید. اما حتما پس از شستن ماسک، از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید تا همه ترکیبات مفید ماسک را در پوست حفظ کند.

جمع‌بندی

روتین پوستی به پاکسازی، آب‌رسانی و محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی و برخی عوامل داخلی مانند رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. در ساده‌ترین حالت، روتین مراقبت از پوست صبح باید شامل استفاده از پاک‌کننده ملایم، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب (روتین ۳ مرحله‌ای) باشد.

در هنگام شب، می‌توان پس از پاکسازی صورت تنها از مرطوب‌کننده استفاده کرد. شما می‌توانید با توجه به نوع پوست‌تان و نیازهایی که دارد، تونر، سرم، درمان‌های ضد آکنه و ضد لک، رتینول و روغن صورت را به روتین مراقبت از پوست اضافه کنید. اگر نمی‌دانید استفاده از کدام محصولات برای پوست‌تان مناسب است، با یک متخصص پوست مشورت کنید یا در قسمت نظرات، پرسش خود را مطرح کنید؛ کارشناسان ما به شما پاسخ می‌دهند.

میانگین امتیاز: ۴.۷ از ۵ - (۳ رای‌)

دیدگاهتان را بنویسید