مراحل کامل روتین پوستی کره‌ای در سه سبک متفاوت

روتین پوستی کره‌ای

امروزه فرهنگ کره‌ای در سراسر جهان طرفداران فراوانی پیدا کرده ‌است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنا نیست. اگر شما هم به ترندهای زیبایی کره‌ای علاقه‌مند هستید، می‌توانید در این مقاله درباره روتین پوستی کره‌ای و مراحل کامل آن بخوانید.

روتین پوستی کره‌ای چیست؟

تمرکز روتین مراقبت از پوست کره‌ای بیشتر بر محافظت از پوست و پیشگیری از آسیب‌هاست تا استفاده از محصولاتی برای درمان آسیب. در حقیقت مراقبت از پوست پیش از آنکه آسیب پوستی ایجاد شود، در طولانی مدت اثربخش خواهد بود. پیشگیری همیشه بهتر است چون پس از به وجود آمدن مشکل، بازگرداندن پوست به شرایط عادی آن کار سختی است. فرآورده‌ها و برنامه‌های مراقبت از پوست کره‌ای برای طولانی‌مدت طراحی شده‌اند و ثبات در به‌کاربردن آن‌ها، راز دستیابی به بهترین نتایج است.

اساسا روتین پوستی کره‌ای درباره احترام‌گذاشتن به پوست و رسیدگی به آن است. به‌جای استفاده از فرآورده‌هایی که سرشار از ترکیبات خشن و ناملایم هستند و لایه حفاظتی طبیعی پوست را از بین می‌برند، فلسفه روش مراقبت از پوست کره‌ای همراهی با شرایط طبیعی پوست با پاک‌سازی، آب‌رسانی، تغذیه و محافظت از آن است تا به پوست اجازه شکوفایی دهد.

روتین مراقبت از پوست کره‌ای شامل استفاده از تعداد زیادی محصولات آب‌رسان است که در نهایت باعث بازسازی لایه محافظتی پوست می‌شوند. استفاده از این محصولات جلوی ازدست‌رفتن آب پوست را می‌گیرد و از آسیب مواد خارجی به پوست جلوگیری می‌کند. به علاوه، در پیشگیری از علائم پیری پوست مانند چین‌وچروک و خطوط ریز نیز مؤثر است.

سرم پوستی

پوست شیشه‌ای چیست؟

اصطلاح پوست شیشه‌ای (Glass skin) در دنیای زیبایی کره‌ای به‌شکل گسترده به کار می‌رود و به پوستی نرم، درخشان و کاملا هیدراته با ظاهری شفاف اشاره دارد.

روتین پوستی کره‌ای چند مرحله دارد؟

روتین مراقبت از پوست کره‌ای انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • روتین ۱۰ مرحله‌ای
  • روتین ۱۲ مرحله‌ای
  • روتین ۵ مرحله‌ای

اگرچه روتین ۱۰ مرحله‌ای رایج‌ترین شکل روتین پوستی کره‌ای است اما این یک تخمین تقریبی است. به طور کلی، روتین پوستی کره‌ای مراحل متعددی دارد اما تمرکز آن بر بهبود پوست با روش‌های ملایم و دست‌یابی به نتایج ماندگار است.

در نهایت، مهم تعداد مراحل روتین پوستی نیست بلکه تنظیم یک روتین مراقبتی براساس نیازهای پوست شماست. با اینکه بسیاری از افراد از روتین ۱۰ مرحله‌ای آغاز می‌کنند اما شما می‌توانید براساس نیازهای پوست‌تان یا تمایل شخصی مراحل را کم و زیاد کنید.

روتین ۱۰ مرحله‌ای

روتین ۱۰ مرحله‌ای سنتی پر کاربردترین روش اجرای روتین مراقبت از پوست کره‌ای است. پیش از شروع این روتین یا استفاده از هر محصول جدید، بهتر است تست پچ پوستی انجام دهید. به این ترتیب که مقدار کمی از محصول را روی پوست پشت بازو بزنید و ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر طی این زمان علائم حساسیت مانند خارش، قرمزی و تورم ایجاد نشد، می‌توانید از آن محصول استفاده کنید.

روتین پوستی 10 مرحله‌ای کره‌ای

مراحل روتین پوستی کره‌ای معمولا به ترتیب زیر است:

۱) پاک‌کننده بر پایه روغن

آب و روغن یکدیگر را دفع می‌کنند بنابراین پاک‌کننده‌های بر پایه آب نمی‌توانند همه آلودگی‌های چرب و روغنی پوست را از بین ببرند. ضد آفتاب، آرایش و چربی اضافی پوست با پاک‌کننده‌های روغنی به خوبی از بین می‌روند. این محصولات ملایم‌تر از انواع دیگر هستند و چربی طبیعی سالم پوست را حذف نمی‌کنند.

۲) پاک‌کننده بر پایه آب

وقتی صحبت از پاک‌کننده پوست می‌شود، بیشتر افراد به این نوع پاک‌کننده فکر می‌کنند. این محصولات معمولا یک مایع (یا صابون جامد) کف‌کننده هستند که ناخالصی‌های باقی‌مانده پس از استفاده از پاک‌کننده روغنی مانند عرق و آلودگی‌ها را از بین می‌برند. در حقیقت پاک‌سازی دو مرحله‌ای صورت بهترین راه برای ازبین‌بردن همه آلودگی‌ها و تمیزکردن کامل پوست است.

۳) لایه‌بردار

لایه‌بردارها به ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کنند. استفاده از این محصولات را تدریجی آغاز کنید (حداکثر یک یا دو بار در هفته) و از میزان کم آن‌ها روی پوست استفاده نمایید. یک اسکراب ملایم که متناسب با نوع پوست شما باشد، می‌تواند باعث روشن‌تر شدن پوست و افزایش استحکام آن شود. علاوه بر این به بهبود کلی بافت و رنگ پوست نیز کمک می‌کند.

۴) تونر

تا رسیدن به این مرحله ممکن است تعادل pH پوست شما بر هم خورده و نیاز باشد آن را به حالت طبیعی بازگردانید. تونرها به بازیابی تعادل pH و بازگرداندن رطوبت پوست کمک می‌کنند. همچنین این فرآورده‌ها هرگونه آلودگی باقی‌مانده روی پوست را نیز از بین می‌برند.

با این وجود، بعضی انواع تونر به ویژه تونرهای بر پایه الکل ممکن است باعث کاهش چربی پوست و در نتیجه خشک‌شدن آن شوند. پس بهتر است از مصرف این نوع تونرها پرهیز کنید. امروزه تونرهای حاوی آنتی‌اکسیدان‌، دارای خواص ضد التهابی، مرطوب‌کننده، تسکین‌دهنده پوست و دارای بسیاری ویژگی‌های مفید دیگر وارد بازار شده‌اند که می‌توانند برای افراد با نیازهای پوستی متفاوت مفید باشند.

تونر

۵) اسانس

اسانس‌ها فرآورده‌هایی هستند که با استفاده از مواد اولیه تخمیرشده تولید می‌شوند و منحصر به روتین مراقبت از پوست کره‌ای هستند. این محصولات برای آب‌رسانی به پوست و محافظت از آن به کار می‌روند و باعث ترمیم پوست و در عین حال نرم‌کردن آن می‌شوند.

۶) سرم پوستی

در روتین مراقبت از پوست کره‌ای، سرم هر چیزی است که به برطرف‌کردن یک مشکل خاص کمک کند. این فرآورده‌ها حاوی غلظت بالایی از ترکیباتی هستند که برای رفع مشکلات پوستی خاص مانند چین‌وچروک یا آکنه به کار می‌روند. پوست در این مرحله کاملا تمیز است و برای جذب موثر ترکیبات مهم‌تر آماده شده است.

۷) ماسک ورقه‌ای

ماسک‌های ورقه‌ای در حقیقت ورقه‌های آغشته به سرم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که برای ۲۰ دقیقه روی صورت قرار می‌گیرند. این محصولات پوست را بسیار آبرسانی کرده و باعث نرمی و انعطاف‌پذیری آن می‌شوند. همچون لایه‌بردارها، از ماسک‌های ورقه‌ای هم نباید هر روز استفاده کرد.

۸) کرم دور چشم

پوست دور چشم معمولا اولین قسمتی از پوست است که نشانه‌های پیری در آن نمایان می‌شود.کرم‌ها، ژل‌ها یا روغن‌های دور چشم برای استفاده روی پوست نازک و حساس اطراف چشم‌ها طراحی شده‌اند تا به رفع تیرگی، پف و خطوط ریز کمک کنند. این فرآورده‌ها باعث تسکین پوست دور چشم می‌شوند و آن را مرطوب نگه می‌دارند.

۹) مرطوب‌کننده

مرطوب‌کننده‌ها به عنوان یک لایه پوشاننده عمل می‌کنند و باعث به دام انداختن و جذب موثر ترکیبات لایه‌های قبلی می‌شوند. اگر پوست‌تان چرب است، از مرطوب‌کننده‌های سبک و لوسیونی استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید، یک مرطوب‌کننده قوی‌تر با بافت کرمی را انتخاب کنید.

مرطوب کننده

۱۰) ضد آفتاب

امروزه، افراد بیشتری به آسیب ناشی از نور خورشید و اهمیت استفاده از ضد آفتاب توجه می‌کنند. به همین دلیل، در بازار محصولات متنوع‌تری دیده می‌شود که دارای فاکتور محافظت در برابر نور خورشید (SPF) باشند؛ مانند کرم‌پودرها و مرطوب‌کننده‌ها. البته این محصولات جانشین کرم ضدآفتاب نیستند و در هر حال لازم است از کرم ضدآفتاب هم به‌طور اختصاصی استفاده کنید. یک ضد آفتاب طیف‌گسترده برای محافظت در برابر آسیب ناشی از پرتوهای فرابنفش UVA و UVB ضروری است. ضد آفتاب‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند بر اساس نوع پوست و بسیاری ویژگی‌های دیگر انتخاب شوند.

روتین ۱۲ مرحله‌ای

اگر بخواهید روتین پوستی را بیش از ۱۰ مرحله ادامه دهید، می‌توانید ۲ مرحله دیگر نیز به آن اضافه کنید:

۱۱) اسپری صورت (فیس میست)

اگر به طراوت «پوست شیشه‌ای» فرهنگ کره‌ای علاقه دارید، استفاده متناوب از اسپری صورت به حفظ و فعال‌سازی مجدد محصولاتی که استفاده کرده‌اید، کمک می‌کند.

۱۲) فیشال‌

فیشال و ماساژ صورت در بازه‌های هفتگی برای افرادی که به روتین پوستی کره‌ای پای‌بند هستند، توصیه می‌شود. توجه کنید این کار باید کاملاً اصولی انجام گیرد تا منجر به بروز چین‌وچروک یا افتادگی پوست نشود.

روتین ۵ مرحله‌ای

اگر می‌خواهید زمان یا هزینه کمتری برای روتین پوستی صرف کنید، این ۵ مرحله مهم‌ترین و اساسی‌ترین مراحلی هستند که هر روز باید انجام دهید:

  1. پاک‌کننده بر پایه روغن
  2. پاک‌کننده بر پایه آب
  3. تونر
  4. مرطوب‌کننده
  5. ضد آفتاب (در روتین صبح)

ضد آفتاب

تفاوت روتین پوستی صبح و شب

روتین پوستی صبح و شب نباید یکسان باشد. روتین صبحگاهی باید ساده‌تر و موثرتر و متمرکز بر مرطوب‌کردن و محافظت در برابر نور خورشید باشد. مراحل طولانی‌تر می‌تواند در هنگام شب انجام شود؛ مانند لایه‌برداری، استفاده از کرم دور چشم و ماسک.

ترکیبات مورد استفاده در روتین پوستی کره‌ای

رایج‌شدن روتین مراقبت از پوست کره‌ای باعث رواج استفاده از ترکیبات (مثل جین‌سینگ، موسین حلزون) و اشکال (مثل آمپول، اسانس) جدید محصولات مراقبت از پوست شده‌ است. یکی از مواردی که محصولات مراقبت از پوست کره‌ای را بسیار جذاب می‌کند، نحوه تأثیر قوانین و رقابت در صنعت بر فرمولاسیون محصولات است. فرآورده‌های مورد استفاده در روتین کره‌ای ویژگی‌های زیر را دارند:

  • معمولا گیاهی هستند و در پروسه تولید آن‌ها روی حیوانات آزمایش انجام نمی‌شود.
  • مواد عطری به آن‌ها افزوده نمی‌شود.
  • به‌جای مواد موثره‌ قوی مانند اسیدها و رتینول‌ها، ترکیبات ملایم‌تری جایگزین می‌شوند.
  • از مواد موثره طبیعی که در محصولات غربی رایج نیستند، استفاده می‌شود.

سوالات متداول

آیا باید همه مراحل روتین پوستی کره‌ای را انجام داد؟

روتین پوستی ۱۰ مرحله‌ای نیازمند صرف زمان و هزینه زیاد و استفاده از محصولات جدید متعدد روی پوست است. اگر شما به یکباره تعداد زیادی فرآورده جدید را به روتین پوستی‌تان اضافه کنید، علاوه بر اینکه متوجه نمی‌شوید کدام محصول مفید و کدام مضر است، احتمال واکنش پوستی را نیز افزایش می‌دهید.

اگر می‌خواهید روتین ۱۰ مرحله‌ای را انجام دهید، بهتر است محصولات مختلف را به تدریج به روتین‌تان اضافه کنید تا مشخص شود کدامیک از محصولات اثربخش هستند و پوست‌تان کدامیک را می‌تواند تحمل کند.

در کل، ایده روتین ۱۰ مرحله‌ای بسیار عالی و موثر است؛ اما ما می‌توانیم بیشتر از تعداد مراحل و محصولات مورد استفاده در این روتین، روی اصول آن تمرکز کنیم.

اصول روتین پوستی کره‌ای چیست؟

در این روتین پوستی ۳ اصل اساسی در هر حالتی رعایت می‌شود:

  • با پوست‌تان ملایم رفتار کنید. یک روتین پوستی کره‌ای خوب روی فرآورده‌های برپایه آب تمرکز دارد، چربی طبیعی روی پوست را از بین نمی‌برد و از مواد موثره متعدد روی پوست استفاده نمی‌کند.
  • در همه مراحل، پوست را آبرسانی کنید. تقریبا در همه مراحل روتین پوستی کره‌ای یک جزء آب‌رسان وجود دارد. اگر فرآورده‌ای باعث خشکی یا کشیدگی پوست شود، برای شما مناسب نیست.
  • همیشه در آخر از ضد آفتاب استفاده کنید. تجدیدکردن به موقع ضد آفتاب را نیز فراموش نکنید.

آیا روتین مراقبت از پوست کره‌ای برای پوست‌های حساس مناسب است؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، افرادی که پوست حساس دارند باید در استفاده از فرآورده‌های جدید احتیاط کنند؛ به ویژه اگر حاوی ترکیبات عطری یا مواد نگهدارنده باشند. پوست ممکن است دچار آلرژی شود یا نتواند محصول را به‌خوبی تحمل کند. به همین دلیل افزایش تدریجی مراحل روتین پوستی و تعداد فرآورده‌هایی که روی پوست استفاده می‌کنید، نتیجه بهتری خواهد داشت.

نکته ≫

خواب سالم، تغذیه درست و مصرف آب کافی نیز تأثیر چشمگیری در داشتن پوست شفاف و زیبا دارد.

سخن پایانی

روتین پوستی کره‌ای یکی از موثرترین روش‌ها برای مراقبت از پوست و داشتن پوستی شاداب، شفاف و درخشان است. مهم‌ترین موضوع در این نوع روتین، رسیدگی به نیازهای اختصاصی پوست هر فرد است. با شناسایی این نیازها می‌توانید با استفاده از بهترین فرآورده‌ها به آن رسیدگی کنید.

علاوه بر این، استفاده صحیح از محصولات مختلف و زمان و ترتیب درست مصرف آن‌ها نیز اهمیت فراوانی دارد. فرآورده‌ها باید به ترتیب غلظت روی پوست استفاده شوند، ابتدا محصولات رقیق‌تر (مانند پاک‌کننده‌ها و تونر) و در ادامه محصولات با غلیظ‌ بیشتر (مانند مرطوب‌کننده و ضد آفتاب).

در  نهایت، آنچه که روش مراقبت از پوست کره‌ای را خاص می‌کند، اصول بنیادین آن است: پوست باید هیدراته و شاداب باشد و در برابر نور آفتاب از آن محافظت شود.

میانگین امتیاز: ۵ از ۵ - (۱ رای‌)

دیدگاهتان را بنویسید