روش درست و کامل پاک کردن آرایش برای انواع پوست

پاک کردن آرایش

یکی از سخت‌ترین کارها برای بسیاری از خانم‌ها پس از یک روز شلوغ و خسته‌کننده، پاک کردن آرایش است. ممکن است وسوسه شوید تا بدون پاک کردن آرایش بخوابید اما باید بدانید این کار ممکن است باعث انسداد منافذ پوست و ایجاد آکنه شود. پس بهتر است حتما پوست‌تان را به خوبی پاکسازی کنید تا صبح روز بعد شاداب و درخشان باشد.

در ادامه درباره روش‌های مختلف پاک کردن آرایش و فرآورده‌های مناسب برای هر نوع پوست صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

چرا پاک کردن آرایش اهمیت دارد؟

برای داشتن پوستی سالم و شفاف، پاک کردن صحیح آرایش اهمیت فراوانی دارد. اگر آرایش در طول شب روی پوست باقی بماند، ممکن است منافذ آن را مسدود کند و باعث بروز آکنه و مشکلات پوستی دیگر شود. علاوه بر این، باقی‌ماندن آرایش می‌تواند باعث تجمع چربی، جرم و سایر آلودگی‌ها روی پوست شود و در نتیجه پوست را تحریک و ملتهب کند. در افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند، پاک کردن آرایش در پایان روز اهمیت بیشتری دارد چون تجمع مواد آرایشی و سایر آلودگی‌ها ممکن است باعث بدتر شدن شرایط پوست‌شان شود.

حتی اگر لوازم آرایش شما فاقد ترکیبات مسدودکننده منافذ پوست (ترکیبات کامدوژنیک) باشد، باز هم باقی‌ماندن آن روی پوست در طول شب موجب تجمع چربی و آلودگی می‌شود و احتمال بروز آکنه را افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید روتین مراقبت از پوست‌تان موثر باشد و بتوانید از بروز مشکلات پوستی پیشگیری کنید، باید حتما آرایش را به خوبی پاک کنید و پس از آن روی پوست تمیز از سایر فرآورده‌ها استفاده کنید.

اشتباهات رایج در پاک کردن آرایش

برای حفظ شفافیت، درخشندگی و سلامت پوست‌تان، این اشتباهات را هنگام پاک کردن آرایش انجام ندهید:

  • استفاده از فرآورده‌های ناملایم: برای پاک کردن آرایش از پاک‌کننده‌ها، تونرها یا اسکراب‌هایی که می‌توانند به پوست آسیب برسانند و چربی طبیعی آن را از بین ببرند، استفاده نکنید.
  • انجام ندادن پاک‌سازی دو مرحله‌ای: برای پاک کردن کامل پوست از آرایش و سایر آلودگی‌ها، پاک‌سازی دو مرحله ای ضروری است. این کار با استفاده از یک پاک‌کننده بر پایه روغن و پس از آن یک پاک‌کننده بر پایه آب انجام می‌شود. بدون پاک‌سازی دو مرحله‌ای احتمال باقی‌ماندن مواد آرایشی و سایر آلودگی‌ها روی پوست و در نتیجه انسداد منافذ و بروز آکنه بیشتر می‌شود.
  • مالیدن شدید پوست: اگر در هنگام پاک کردن آرایش، پوست‌تان را به شدت بمالید ممکن است باعث تحریک و قرمزی آن شوید و احتمال بروز آکنه را افزایش دهید. روش درست، ماساژدادن ملایم پوست با حرکات دایره‌ای آرام است.
  • پاک‌نکردن کامل آرایش چشم: پاک کردن آرایش چشم به ویژه خط چشم و ریمل ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. از مالیدن چشم‌ها برای پاک کردن آرایش اجتناب کنید چون این کار به پوست حساس اطراف چشم آسیب می‌رساند. بهتر است آرایش چشم را با استفاده از یک پد پنبه‌ای نرم و پاک‌کننده آرایش چشم ملایم پاک کنید.
  • استفاده از آب داغ: شستن صورت با آب داغ باعث از بین رفتن چربی‌های طبیعی پوست و درنتیجه خشکی و تحریک آن می‌شود. برای شستن صورت بهتر است از آب ولرم یا ترجیحاً آب خنک استفاده کنید.

شستشوی صورت با آب

نکته: همیشه پیش از اقدام به پاک‌کردن آرایش یا شست‌وشوی صورت، دست‌های خود را به‌خوبی بشویید. تماس دست آلوده با پوست صورت، موجب مشکلات مربوط به سلامتی و زیبایی پوست خواهد شد.

بهترین پاک کننده آرایش

برای سالم و درخشان نگه‌داشتن پوست، لازم است یک روتین پوستی منظم برای خودتان طراحی و به مرحله شست‌وشو و پاکسازی آن بسیار دقت کنید. بعضی از روش‌های موثر پاک کردن آرایش که توسط متخصصین توصیه می‌شوند، به شرح زیر است:

پکیج پاک‌سازی دو مرحله‌ای

برای پاک‌سازی کامل همه آلودگی‌ها و آرایش روی پوست، استفاده از دو نوع پاک‌کننده ضرورت دارد. ابتدا آرایش را با یک پاک‌کننده بر پایه روغن پاک کنید و پس از آن از یک پاک‌کننده بر پایه آب برای ازبین‌بردن آلودگی‌های باقی‌مانده استفاده کنید. با این کار پوست‌تان به خوبی تمیز و برای ادامه روتین مراقبت از پوست آماده خواهد شد.

میسلار واتر

این فرآورده‌ها، پاک‌کننده‌های موثر اما ملایم آرایش و آلودگی‌ها از روی پوست هستند. برای پاک کردن آرایش با میسلار واتر کافی است کمی از آن را روی پد پنبه‌ای بریزید و به آرامی روی پوست‌تان بمالید.

روغن پاک‌کننده

در این روش از یک پاک‌کننده روغنی برای پاک کردن آرایش استفاده می‌شود و بیشتر برای آرایش‌های سنگین و با ماندگاری بالا کاربرد دارد. شما می‌توانید از روغن‌های غیرکومدون‌زا مانند روغن جوجوبا یا روغن معدنی برای این کار استفاده کنید. ابتدا مقدار بسیار کمی روغن پاک‌کننده را روی پوست‌تان ماساژ دهید و پس از آن با آب ولرم بشویید.

بالم پاک‌کننده

این فرآورده‌ها، پاک‌کننده‌های بر پایه روغن هستند که می‌توانند آرایش‌های بسیار سنگین حتی ریمل‌های ضد آب را در خود حل کنند بدون آنکه چربی طبیعی پوست را از بین ببرند. برای پاک کردن آرایش با استفاده از این محصولات، کمی از آن را با نوک انگشتان بردارید و روی پوست صورت‌تان با استفاده از حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. پس از یک تا دو دقیقه، با استفاده از یک حوله کاغذی، صورت خود را به آرامی پاک کنید و سپس با آب ولرم و یک شوینده ملایم بشویید.

شوینده صورت

از انواع مختلف شوینده صورت می‌توان برای پاک کردن آرایش استفاده کرد مانند شوینده‌های فومی و کرمی. هر کدام از فرآورده‌ها برای نوع خاصی از پوست مناسب هستند که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

دستمال مرطوب پاک‌کننده آرایش

با اینکه استفاده از این فرآورده‌ها روش آسانی برای پاک کردن آرایش است اما نباید به عنوان تنها روش استفاده شود. از دستمال مرطوب‌های ملایم و بدون الکل در کنار یک پاک‌کننده استفاده کنید تا از پاک‌شدن همه آلودگی‌ها مطمئن شوید.

معایب استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن آرایش

بسیاری از افراد ممکن است استفاده از دستمال مرطوب را برای پاک کردن آرایش ترجیح دهند چون روشی بسیار آسان و سریع است. اما علی‌رغم راحتی، بهترین انتخاب برای پوست نیست. یکی از مشکلات استفاده از این محصولات، تعیین تعداد دستمال مرطوب لازم برای پاک شدن کامل آرایش است. اگر از تعداد کمی دستمال مرطوب استفاده کنید، آرایش روی پوست‌تان باقی می‌ماند و اگر از تعداد زیادی دستمال استفاده کنید، پوست تحریک خواهد شد.

استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن ارایش صحیح نیست

علاوه بر این، استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن آرایش معایب دیگری هم دارد؛ از جمله:

  • نداشتن پاک‌کنندگی کافی: بسیاری از دستمال‌های مرطوب، تنها برای پاک کردن آرایش طراحی شده‌اند و نه پاک‌کردن کامل پوست. به همین دلیل، به‌خوبی یک پاک‌کننده معمولی یا میسلار واتر پوست را تمیز نمی‌کنند.
  • احتمال وجود ترکیبات کامدوژنیک: بعضی از انواع دستمال مرطوب ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که باعث انسداد منافذ پوست و بروز آکنه می‌شود.
  • وجود ترکیبات حساسیت‌زا: در ساخت بسیاری از دستمال‌های مرطوب ترکیباتی به کار می‌رود که ممکن است برای بعضی افراد حساسیت‌زا باشد مانند ترکیبات عطری. این ترکیبات می‌توانند به روش‌های مختلفی روی پوست اثر بگذارند. برای مثال، بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حاوی الکل ممکن است باعث خشکی پوست شوند و به لایه محافظ طبیعی پوست آسیب برسانند.
  • احتمال تحریک پوست: لایه‌برداری بیش از حد که در اثر مالیدن شدید پوست ایجاد شود می‌تواند باعث آسیب پوست و قرمزی و تحریک آن شود. همچنین ممکن است پوست را ملتهب و علائم پیری زودرس را تشدید کند. این اثر به‌ویژه در اطراف چشم که حساسیت بیشتری دارد، دیده می‌شود.
  • احتمال ایجاد التهاب: به دلیل پاک‌کنندگی کندتر این محصولات، احتمال مالیدن بیش از حد دستمال مرطوب روی پوست وجود دارد که همین سایش در کنار ترکیبات ناملایم ممکن است باعث تحریک بیشتر پوست و تشدید مشکلات آن شود.

بهترین پاک‌کننده‌ها برای پوست‌های مختلف

برای اطمینان از پاک‌شدن موثر پوست بدون ازبین‌رفتن چربی طبیعی آن، انتخاب بهترین پاک‌کننده متناسب با نوع پوست اهمیت زیادی دارد.

برای انتخاب بهترین پاک‌کننده می‌توانید طبق توصیه‌های زیر عمل کنید:

  • پوست خشک: اگر پوست‌تان خشک است، از یک پاک‌کننده ملایم کرمی یا فومی استفاده کنید تا پوست را آب‌رسانی و تغذیه کند. از پاک‌کننده‌های ناملایم و قوی که ممکن است چربی‌ طبیعی پوست را از بین ببرند، اجتناب کنید.
  • پوست چرب: افراد دارای پوست چرب بهتر است از یک ژل یا فوم پاک‌کننده برای از بین بردن چربی اضافی پوست و سایر آلودگی‌ها استفاده کنند. پاک‌کننده‌های حاوی سالیسیلیک اسید یا آزلائیک‌اسید یا بنزوئیل پراکسید (به‌ویژه برای پوست‌های مستعد آکنه) می‌توانند به رفع انسداد منافذ پوست و کاهش آکنه کمک کنند.
  • پوست مختلط: برای پوست مختلط از پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که برای قسمت‌های خشک پوست ملایم باشد و در کنار آن چربی اضافی را از ناحیه T صورت پاک کند. به این منظور بهتر است از یک ژل یا فوم پاک‌کننده بدون چربی و غیر کومدون‌زا استفاده کنید.
  • پوست حساس: اگر پوست‌تان حساس است به دنبال پاک‌کننده ملایم بدون عطر مخصوص این پوست حساس باشید. از پاک‌کننده‌های حاوی مواد شیمیایی ناملایم و لایه‌بردار که می‌تواند پوست را تحریک کند، استفاده نکنید.
  • پوست مستعد آکنه: برای کمک به پاکسازی منافذ پوست و کاهش آکنه، از یک پاک‌کننده حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید یا آلفا هیدروکسی اسیدها مانند اسید لاکتیک استفاده کنید.

به‌منظور اجتناب از بروز عوارض جانبی بهتر است پیش از مصرف هر پاک‌کننده جدید روی صورت، تست پچ پوستی انجام دهید و ابتدا آن را روی بخش داخلی بازو امتحان کنید. اگر پس از ۲۴ ساعت علائم حساسیت ایجاد نشد، می‌توانید از آن روی همه صورت استفاده کنید. اگر نمی‌دانید کدام پاک‌کننده برای پوست شما مناسب است، بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید.

روش صحیح پاک کردن آرایش چشم

پوست اطراف چشم حساس و مستعد تحریک است و همین موضوع پاک کردن آرایش چشم را مهم می‌کند. برای پاک‌کردن ملایم آرایش چشم‌ها به ترتیب زیر عمل کنید:

پاک کردن آرایش چشم

  1. از یک پاک‌کننده آرایش ملایم استفاده کنید: به دنبال یک پاک‌کننده آرایش بر پایه روغن ملایم باشید که اختصاصا برای چشم‌ها طراحی شده باشد. از پاک‌کننده‌های آرایش خشن یا فرآورده‌های حاوی الکل استفاده نکنید چون می‌توانند باعث تحریک پوست و چشم‌ها شوند.
  2. پد پنبه‌ای را به پاک‌کننده آغشته کنید: یک پد پنبه‌ای را به پاک‌کننده آرایش آغشته کنید و آن را برای چند ثانیه روی چشم‌های بسته قرار دهید تا آرایش را پاک کند. پد را به آرامی روی پلک و مژه‌ها از بالا به پایین بکشید.
  3. با ملایمت رفتار کنید: هنگام پاک کردن آرایش چشم‌ها آرام باشید و عجله نکنید. از مالیدن یا کشیدن پلک‌تان خودداری کنید چون ممکن است باعث تحریک و آسیب آن شود.
  4. صورت‌تان را پاک‌سازی کنید: پس از پاک‌کردن آرایش چشم‌ها، صورت خود را با یک پاک‌کننده ملایم بر پایه آب بشویید تا باقی‌مانده آرایش و سایر آلودگی‌ها را از بین ببرد.
  5. استفاده از میسلار واتر را فراموش نکنید: میسلار واتر نوعی پاک‌کننده ملایم است که آرایش چشم‌ها را به خوبی پاک می‌کند.

همیشه به آرامی آرایش صورت‌تان را پاک کنید و از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص پوست شما طراحی شده باشد. اگر پس از مصرف یک محصول دچار تحریک یا ناراحتی شدید، استفاده از آن را متوقف و با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی

پاک کردن آرایش یکی از مراحل مهم در روتین مراقبت از پوست است چون باعث تمیزشدن منافذ و سطح پوست و کمک به حفظ سلامت آن می‌شود. با استفاده از روش‌های پاک کردن آرایش توصیه شده توسط متخصصین، می‌توانید از بروز آکنه پیشگیری کنید و احتمال تحریک پوست را کاهش دهید. این کار همچنین به حفظ رطوبت پوست و پیشگیری از پیری زودرس آن نیز کمک می‌کند. با پاک کردن صحیح آرایش از روی صورت، پوست می‌تواند سایر فرآورده‌های مراقبتی را به صورت موثرتری جذب کند و در نتیجه استفاده از مرطوب‌کننده، سرم، تونر و سایر محصولات نتایج بهتری خواهد داشت.

میانگین امتیاز: ۴ از ۵ - (۱ رای‌)

دیدگاهتان را بنویسید