مزایا و معایب شامپو خشک

استفاده از شامپو خشک روی موهای سر

همه ما روزانه برای شستن موهایمان وقت کمی داریم و یا در آن تنبلی می کنیم. قطعا خوب می‌ دانید که دیر شستن موها می تواند چربی مو را افزایش دهد؛ مخصوصاً اگر موی شما مستعد تولید و ترشح چربی باشد. شامپوهای خشک در چنین مواقعی به شما کمک می کنند و می توانند ظاهر چرب موهای شما را از بین ببرد. شامپو خشک، محصولی برای برای تمیز کردن مو‌ها بدون نیاز به آب است و به شما کمک می‌کند تا مو سشوار شده خود را مدت زمان بیشتری حفظ کنید. اگر به هر دلیلی به آب دسترسی ندارید و یا می‌خواهید بدون رفتن به حمام موهای‌تان را تمیز کنید؛ شامپوی خشک یک راه حل متسب برای شما است. ترکیبات شامپوی خشک این امکان را فراهم می‌سازد تا بدون نیاز به آب و شستشو، ظاهری تمیز به موها می‌بخشد. در ادامه بیشتر در خصوص مزایا و معایب این نوع شامپو صحبت می‌کنیم.

شامپو خشک چیست و چگونه عمل می‌کند؟

شامپوی خشک (Dry shampoo) محصولی است که بدون نیاز به شست و شو چربی و آلودگی موها را از بین می‌برد. این محصول با ترکیب نشاسته و الکل ساخته شده است و یک شامپوی واقعی نیست. در واقع موها را تمیز نمی‌کند؛ بلکه فقط ظاهر موها را به نحوی نشان می‌دهد که گویا تمیز شده است. این محصول به صورت پودر و اسپری در بازار وجود دارد و برای تمامی موها مناسب است.

پوست سر دارای فولیکول‌های مو است که باعث ایجاد سبوم می‌شوند. سبوم، چربی طبیعی پوست سر است که با گذشت زمان و تعریق، موها را بیش از حد چرب می‌کند. زمانی که این شامپو بر روی موها قرار می‌گیرد، چربی و آلودگی را جذب خود کرده و ظاهر موها را تمیز می‌کند. این شامپوها ظاهری شبیه اسپری مو دارند و باید آن را از فاصله 20 سانتی متری به مو اسپری کنید و بعد از چند دقیقه موها را با حوله خشک کنید

فواید استفاده کردن از شامپو خشک

شامپو خشک در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. اولین فایده این محصول، استفاده در هر زمان که احتیاج دارید تا موهای‌تان را به سرعت تمیز کنید. از دیگر مزایای استفاده از شامپوی خشک این است که می‌تواند به شما کمک کند از شستن زیاد موهای خود جلوگیری کنید، زیرا باعث خشک شدن بیش از حد آن می‌شود. این محصول باعث می‌شود تا موها بلندتر و حجیم‌تر بنظر برسد.

عوارض شامپوی خشک

استفاده طولانی مدت آن ممکن است سلامت موهایتان را به خطر انداخته و عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد:

ریزش و کاهش مو

استفاده طولانی مدت شامپو خشک، با آلوده کردن پوست سر و محل رویش موها، سلامت فولیکول و کوتیکول مو را در ناحیه ریشه و ساقه به خطر می‌اندازد و با به وجود آوردن شرایط سلامت ضعیف مو، ریزش و کاهش مو را در پی خواهد داشت.

همچنین از آنجا که شامپو خشک زمینه را برای عفونت قارچی و باکتریایی فراهم می‌کند، مستقیما سلامت ریشه را با خطر مواجه کرده و به تضعیف و ریزش آن منجر می‌شود.

خشک و شکننده شدن موها

یکی از شایع ترین عوارض استفاده از شامپو خشک، خشک و شکننده شدن موها است. در واقع زمانی که این شامپو آلودگی موها را جذب می‌کند، چربی‌های مفید آن‌ها را نیز جذب می‌کند. این فرایند باعث می‌شود موها خشک شده و با کوچیک ترین اتفاق بشکنند. بنابراین، بهتر است که از این شامپو به طور مکرر استفاده نکنید.

مسدود کردن فولیکول‌های مو

استفاده مکرر از شامپو خشک و یا نگه داشتن آن بر روی مو، به مدت طولانی و نشستن آن، منجر به تجمع ترکیبات شیمیایی مضر موجود در این محصول در پوست سرتان شده و انباشته شدن این دست مواد، خارش و التهاب را برای شما به دنبال خواهد داشت. در صورت مصرف مکرر نیز، راه را برای ابتلا به انواع عفونت‌های باکتریایی و قارچی در فولیکول مو هموار می‌کند.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید