کرولتی فری و تست حیوانی محصولات آرایشی چیست؟

کرولتی فری و تست حیوانی محصولات آرایشی چیست؟

به‌طورکلی، هدف از تولید محصولات آرایشی کرولتی فری Cruelty-Free بدون تست حیوانی، حمایت از حقوق حیوانات است تا برای آزمایش این محصولات، مورد اذیت و آزار قرار نگیرند. این مورد مهم برای آن دسته از کسانی که حامی حیوانات هستند، بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه محصولات کرولتی فری در کشور بسیار کمیاب است، در صورت دسترسی، حتماً از آن استفاده نمایید.

چه حسی پیدا می‌کنید اگر متوجه شوید که جهت تهیه رژ لب مورد استفاده‌تان، حیوانی کشته و از بین رفته است؟ یا اینکه چه حالی به شما دست می‌دهد اگر بدانید که خرگوشی در فرآیند تولید ریمل نابینا شده است؟ آیا تاکنون اسم محصولات کرولتی فری به گوشتان خورده است؟ آیا با این نوع محصولات آشنایی دارید؟ درصورتی‌که نمی‌خواهید به هیچ حیوانی جهت تولید محصولات زیبایی صدمه‌ای وارد شود، بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید.

چگونه تست لوازم‌آرایشی بر روی حیوانات انجام می‌شود؟

ممکن است این سؤال به ذهن شما برسد که منظور از تست حیوانی محصولات آرایشی چه می‌تواند باشد؟ باید این‌گونه بگوییم که در هنگام تولید محصولات آرایشی و بهداشتی توسط بعضی از برندها، به تست آن روی حیوانات می‌پردازند. دلیل انجام این کار، بررسی میزان آسیب احتمالی وارده محصول موردنظر به بافت چشم، پوست بدن و صورت و غیره است. به‌عبارت‌دیگر، با این نوع آزمایش‌ها، این حیوانات هستند که با توجه به خودخواهی انسان قربانی می‌شوند. لازم به ذکر است که شرکت‌های سازنده لوازم‌آرایشی و بهداشتی، میلیون‌ها حیوان را در طول سال، شکنجه کرده و درنهایت نیز می‌کشند. در ادامه متداول‌ترین تست‌های انجام شده روی حیوانات بیان می‌گردد.

آزمایش حساسیت پوستی

به‌منظور سنجش میزان حساسیت‌زایی انواع کرم‌های صورت همچون مرطوب کننده‌ها، کرم پودر و غیره و همچنین مومک‌ها از این نوع آزمایش بهره گرفته می‌شود. به‌منظور انجام این کار، اقدام به مالیدن ماده شیمیایی موردنظر بر روی پوست خراش خورده کرده و سپس آن را می‌بندند. پس‌ازآن، برای مشاهده نتیجه تست، حیوان را در دستگاه خاصی قرار می‌دهند.

آزمایش چشمی Draize

جهت تست شامپو، ریمل، مواد شوینده خانگی و غیره از تست چشمی Draize استفاده می‌گردد. در این آزمایش، اقدام به ریختن مواد شیمیایی تولید شده، درون چشم حیواناتی همانند خرگوش می‌کنند. جهت انجام این تست، نگهداری خرگوش‌ها داخل محفظه‌ای به‌گونه‌ای انجام می‌شود که تنها سر آن‌ها بیرون بوده و خرگوش‌ها قادر به پاک کردن چشم‌هایشان با پنجه خود بعد از ریختن ماده شیمیایی نخواهند بود. و نهایتاً شروع به تکان دادن سر خود از شدت سوزش می‌کنند و این امر می‌تواند شکستگی گردن آن‌ها را به دنبال داشته باشد. ازجمله عوارض این آزمایش برای خرگوش‌ها می‌توان به زخم چشم، ورم پلک، خونریزی، تورم عنبیه و در آخر نیز کوری اشاره نمود.

آزمایش LD50

انجام این آزمایش به‌منظور تست لوازمی از قبیل شامپو، رژ لب، لاک ناخن و غیره صورت می‌گیرد. این آزمایش بر روی حیواناتی ازجمله میمون، موش، خرگوش و سگ جهت ارزیابی میزان کشنده بودن ماده تولیدشده انجام می‌شود. روند کار بدین‌صورت است که اقدام به تزریق ماده موردنظر داخل رگ حیوان کرده یا اینکه از طریق دهان حیوان آن را وارد بدنش می‌کنند. از عوارض این تست، استفراغ، فلج شدن، تشنج، اسهال، خونریزی دهان، چشم، بینی و سکته است.

دلیل آزمایش لوازم‌آرایشی بر روی حیوانات چیست؟

دلیل انجام تست‌های لوازم‌آرایشی بر روی حیوانات را می‌توان سنجش و ارزیابی میزان ضد حساسیت بودن و اثربخشی آن‌ها پیش از استفاده انسان‌ها دانست. بنابراین این تست روی حیوان نوعی سوءاستفاده به شمار می‌آید. فعالان حمایت از حقوق حیوانات مدت‌هاست که در پی راهی جهت مبارزه با شرکت‌هایی که اقدام به انجام تست حیوانی می‌کنند هستند ولی تاکنون نتوانستند در این زمینه موفق عمل کنند.

شرکت‌های سازنده‌ای که می‌خواهند اقدام به ساخت محصولات جدید با مواد شیمیایی جدید نمایند و همچنین ازآنجاکه تولید این مواد شیمیایی به شکل مصنوعی در آزمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد و اثر آن روی انسان مشخص نیست، به تست حیوانی لوازم‌آرایشی روی می‌آورند. ولی در صورت استفاده از محصولات طبیعی و شناخته‌شده در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، دیگر نیاز نیست که این تست‌ها انجام شود.

منظور از کرولتی فری Cruelty-Free بدون تست حیوانی چیست؟

سازمانی به اسم Cruelty Free International به‌منظور حمایت از حقوق حیوانات تأسیس‌شده که لغو تمامی آزمایش‌های حیوانی را بر عهده دارد. وجود عبارت کرولتی فری بر روی محصولات آرایشی هنگام خرید، به این معنا است که تست حیوانی روی این محصول صورت نگرفته است. به‌عبارت‌دیگر، از آن‌ها به‌عنوان لوازم‌آرایشی بدون خشونت اطلاق می‌شود. چراکه در روند تولید آن‌ها حیوانات مورد آزار و شکنجه قرار نگرفته‌اند. حقوق حیوانات از سوی شرکت‌های سازنده محصولات کرولتی فری Cruelty-Free بدون تست حیوانی رعایت شده و به تست مواد اولیه خود بر روی حیوانات نمی‌پردازند و در پی روش‌های دیگری جهت اطمینان از سلامت محصول خود هستند.

به عبارت ساده‌تر، محصولات کرولتی فری فاقد تست حیوانی بوده و لازم به ذکر است که این محصولات دارای طرفداران بسیاری بوده و خیلی محبوب هستند.

 

شرکت ما سالهاست که با بهره‌گیری از متخصصان مجرب و تجهیزات پیشرفته در زمینه تولید انواع شامپو، از قبیل شامپو بدون سولفات، شامپو بدون تست حیوانی و شامپو کرولتی فری فعالیت دارد.

حیوانات مورداستفاده جهت آزمایش لوازم‌آرایشی

بیان این موضوع جای تأسف دارد که در سال، تقریباً 38 هزار حیوان به‌صورت میانگین در کشورهای اروپایی برای انجام تست لوازم‌آرایشی مورداستفاده قرار می‌گیرند. پیش از تولید نهایی و تحویل محصول موردنظر به دست انسان‌ها، اقدام به آزمایش بسیاری از محصولات آرایشی بر روی دهان، چشم، بینی و دستگاه گوارشی حیوانات شده تا از این طریق پزشکان از میزان خطرناک بودن آن‌ها بر سلامت انسان‌ها آگاه شوند.

معمولاً از حیواناتی مانند سگ، گربه، موش، خرگوش، میمون و خوکچه هندی جهت تست لوازم‌آرایشی بهره می‌گیرند. در این خصوص باید بگوییم که برای بررسی میزان حساسیت‌زایی و تست انواع لوازم‌آرایشی، این حیوانات را مجبور به بلعیدن و بوییدن مواد شیمیایی اولیه تولید محصول می‌نمایند و یا اینکه این مواد را بر روی چشم و پوست آن‌ها تزریق می‌کنند.

کرولتی فری Cruelty-Free با لوگوی پتا

درواقع تمامی برندهای کرولتی فری بر روی بسته‌بندی محصولات خود، با درج لوگوهای مخصوص، نشان می‌دهند که بر روی محصولات مربوط به این برندها هیچ‌گونه تست حیوانی انجام نگرفته است. درصورتی‌که هنگام خرید این محصولات مشاهده نمودید که روی بسته‌بندی آن‌ها لوگوهای مخصوص که در ادامه بیان می‌نماییم درج گردیده است، باید بدانید که محصول شما کرولتی فری Cruelty-Free بدون تست حیوانی است. در حقیقت نام این لوگوی کرولتی فری، پتا است. یعنی این برند مورد تأیید پتا بوده و بدون تست حیوانی تولیدشده است. ناگفته نماند که پتا یک سازمانی است که برای رفتار اخلاقی با حیوانات تلاش می‌نماید.

درواقع تمامی برندهای کرولتی فری برای این که مورد تأیید پتا واقع شوند، باید متن زیر را امضا نمایند:

«این برند هیچ‌گونه تستی بر روی حیوانات انجام نمی‌دهد و مبلغی نیز به سازمان‌های دیگر جهت انجام آن نمی‌پردازد. حتی برای مواد اولیه و محصول نهایی هم تعهد می‌نماید که این مورد رعایت می‌گردد.»

کرولتی فری با لوگوی Leaping Bunny

این لوگو نیز بر روی محصولات این برند درج می‌گردد و نشانگر عدم انجام تست حیوانی است. باید بدانید که این لوگو نسبت به لوگوی بتا دارای استانداردهای بالاتری می‌باشد. در صورت مراجعه به وب‌سایت این سازمان، می‌توانید به‌صورت دقیق شرایط کرولتی فری Cruelty-Free بدون تست حیوانی را مشاهده نمایید که معمولاً هر برندی پیش از گرفتن لوگو ملزم به رعایت آن می‌باشد. استانداردهای این لوگو بسیار مشابه پتا است. با این تفاوت که ویژگی‌های دقیق‌تری را ارائه می‌دهد.

کرولتی فری با لوگوی CCF

لوگوی سی‌سی اف که یک سازمان در استرالیا است، حامی حیوانات بوده و نشان‌دهنده برند کرولتی فری است. ولی شرایط دشواری را اعمال می‌کند. این لوگو تمامی معیارهای دو لوگوی بالا را قبول دارد و شرکت‌های ساخت لوازم‌آرایشی و بهداشتی را به عدم استفاده از روغن پالم در تولیدات خود تشویق می‌کند.

موارد مهم جهت استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی بدون تست حیوانی

باید بگوییم کسانی که حامی حیوانات هستند، بهتر است در خرید لوازم‌آرایشی خود دقت کنند و از محصولات آرایشی بدون تست حیوانی استفاده نمایند. در این خصوص به ذکر مواردی می‌پردازیم تا شما بتوانید از محصولاتی مانند کرولتی فری Cruelty-Free بهره بگیرید.

کم‌خطر بودن لوازم‌آرایشی و بهداشتی بدون تست حیوانی

به‌طورکلی برندهایی از قبیل کرولتی فری Cruelty-Free بدون تست حیوانی، از یک سری مواد اولیه ایمن استفاده می‌نمایند که محصول نهایی آن‌ها کاملاً طبیعی است.

بی‌اثر بودن تست حیوانی در محصولات آرایشی

همان‌طور که می‌دانید، بدن انسان و حیوان ازلحاظ ژنتیکی با یکدیگر فرق می‌کند. ازاین‌رو، احتمال دارد که لوازم‌آرایشی و بهداشتی بر روی حیوانات خوب جواب دهد، ولی برای انسان این‌گونه نباشد. بر این اساس، آزمایش حیوانی تاثیری ندارد.

عدم وجود قانون خاص جهت انجام تست حیوانی

در حقیقت هیچ قانونی مبنی بر اینکه برندهای لوازم‌آرایشی را مجبور به انجام تست حیوانی برای محصولاتشان کند، وجود ندارد.

تمیزی براش‌های آرایشی بدون انجام تست حیوانی

ازآنجایی‌که براش های کرولتی فری از موی حیوانات ساخته نشده‌اند، لذا تمیزتر هستند.

محصولات کرولتی فری و محصولات وگان چه تفاوتی باهم دارند؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که محصولات کرولتی فری همان محصولات وگان هستند. ولی این تصور اشتباه است و این محصولات یکی نیستند. موارد زیر تفاوت این دو محصول را بیان می‌نماید که باید به آن دقت نمایید.

۱- محصولات کرولتی فری دارای علامت خرگوش است ولی علامت محصولات وگان، برگ سبز است.

۲- درواقع محصولات وگان گیاهی و طبیعی هستند و در تهیه آن‌ها به‌هیچ‌عنوان از فراورده‌های حیوانی استفاده ‌نشده است.

۳- محصولات کرولتی فری، نوعی از لوازم‌آرایشی می‌باشند که از تست حیوانی برای تأیید آن‌ها استفاده نشده است.

نتیجه‌گیری

درواقع هدف اصلی از تولید محصولات آرایشی کرولتی فری Cruelty-Free بدون تست حیوانی، حمایت از حیوانات است تا جهت آزمایش این محصولات، مورد اذیت و آزار قرار نگیرند. این مورد برای کسانی که حامی حیوانات هستند بسیار حائز اهمیت است. در آخر متذکر می‌شویم، با توجه به اینکه محصولات کرولتی فری در کشور بسیار کمیاب است، ولی در صورت دسترسی، حتماً از آن استفاده نمایید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید