هر آنچه باید در رابطه با شامپو روزانه و موارد مصرف آن بدانید!

هر آنچه باید در رابطه با شامپو روزانه و موارد مصرف آن بدانید!

شاید تاکنون این جملات که بهتر است برای موهای خود از شامپوی کمتری استفاده کنید یا اینکه برای چرب نشدن موها، بایستی اقدام به شستشوی مرتب موهایتان با استفاده از شامپو روزانه نمایید، برخورد کرده‌اید. ولی ازنظر شما کدام‌یک از این مطالب می‌تواند ریشه علمی داشته باشد؟ جواب این سؤال، بر اساس اظهارات متخصصان، برای کلیه افراد یکسان نخواهد بود. چراکه نوع موها، میزان چرب شدن آن‌ها، بافت پوست سر و همچنین سلیقه افراد می‌تواند در میزان شستشوی موها در هر شخص دخیل باشد. ولی باوجوداین، یک شیوه مطمئن در بیشتر موارد، به کار بردن یک شامپو برای استفاده روزانه است.

نحوه عملکرد شامپو به چه صورت است؟

طراحی شامپوها به‌منظور پاک کردن سبوم از روی پوست سر، که همان چربی طبیعی ترشح‌شده از پوست سر است و همچنین جلوگیری از ایجاد فولیکولیت که نوعی التهاب فولیکول‌های مو محسوب می‌گردد و علاوه بر آن، پیشگیری از یک بیماری مزمن پوستی به اسم درماتیت سبورئیک که پلاک‌های خارش‌دار با پوسته‌های چرب را به همراه دارد، صورت می‌گیرد. دقیقاً این‌گونه می‌توان گفت که هدف از استفاده از شامپوها این است که سلول‌های مرده لایه شاخی پوست، سبوم، مواد به‌جامانده از محصولات حالت‌دهنده مو، عرق و همچنین آلودگی‌های محیطی را از بین ببرد.
وجود مقداری از این آلودگی‌ها در اکثر موارد تا حدودی طبیعی است. چراکه مسلماً شما خواهان وجود مقدار اندکی چربی بر روی موهای خود خواهید بود، زیرا رطوبت موها باوجوداین میزان چربی حفظ‌ شده و همانند یک محافظ برای پوست و موی‌تان عمل خواهد نمود. باوجوداین، بعضی از افراد بایستی برای موهای خود از شامپو روزانه استفاده نمایند.

استفاده از شامپو روزانه برای چه افرادی مناسب است؟

– افرادی با موهای خیلی نازک
– افرادی که به فعالیت‌های ورزشی زیادی پرداخته و عرق زیادی می‌کنند
– کسانی که محل زندگی آن‌ها در نواحی خیلی مرطوب است
– افراد دارای پوست سر چرب
– اشخاصی که درگیر شوره سر هستند.

آیا وجود چربی برای موها لازم است؟

به تصور برخی‌ها، این خشکی پوست سر است که سبب ایجاد شوره می‌شود، ولی شستشوی مرتب در چنین مواردی نیز سودمند است. بااینکه خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست سر، از نشانه‌های مشترک خشکی و شوره پوست سر است، ولی این دو عارضه کاملاً با هم فرق دارند. پوسته‌پوسته شدن و تحریک پوست سر، در خشکی پوست مشاهده می‌شود، درحالی‌که، وجود چربی بیش‌ازاندازه پوست سر را می‌توان اصلی‌ترین دلیل بروز شوره دانست. این چربی اضافی، انباشته شدن سلول‌های مرده و درنتیجه ریزش مو را در پی خواهد داشت.
هرچند موهای چرب ظاهر خوبی ندارند، ولی جهت برخورداری از موهای درخشان و سالم بایستی پوست سر شما، سبوم تولید کند. برعکس تبلیغات شامپوها، بدحالت شدن موهای‌تان می‌تواند به دلیل شستشوی بیش‌ازحد آن‌ها باشد. در کل موهای بدون چربی طبیعی، زبر و خشک به نظر رسیده و به‌سختی می‌توان آن‌ها را حالت داد.
درصورتی‌که قصد شستشوی روزانه موهای خود را دارید، ولی درعین‌حال نیز می‌خواهید، موهایتان شکننده و خشک نباشد، بایستی به سراغ شامپو روزانه و ملایم بروید.

معرفی ویژگی‌های شامپو روزانه

ازلحاظ ساختاری، شامپو برای استفاده روزانه، ملایم بوده و نسبت به شامپوهای دیگر دارای عملکرد ضعیف‌تری است. اما این شامپوها برخلاف ملایم بودن، قادر به از بین بردن آلودگی و چربی موهای شما بدون آسیب رساندن به آن‌ها هستند.
از مواد شوینده رایج در شامپوهای قوی که از آن‌ها به‌عنوان شامپوهای با خاصیت شفاف کنندگی نیز یاد می‌شود، می‌توان به سدیم لوریل سولفات، آمونیوم لورت سولفات، دی اتانول آمین لوریل سولفات، سدیم لورت سولفات، سدیم دی اکتیل سولفوسوکسینات، تری اتانول آمین لوریل سولفات، دی سدیم اولئامین سولفوسوکسینات، سدیم اولفین سولفونات و آمونیوم لوریل سولفات اشاره کرد.
در صورت رؤیت هر یک از این مواد بر روی برچسب شامپو، از به‌کارگیری آن به‌عنوان شامپو روزانه خودداری نمایید. بایستی کمتر به استفاده از شامپوهای درخشان کننده به جهت برخورداری از مواد پاک‌کننده قوی بپردازید.
فقط هنگامی اقدام به بکار بردن این شامپوهای قوی نمایید که قصد تمیز کردن کامل موهای‌تان را دارید. برای مثال، در حالت معمول، ماهانه 1 یا 2 بار و در صورت بکار بردن حالت‌دهنده‌ها و محصولات مراقبت از موی قوی، درنهایت 1 بار در هفته از این نوع شامپوها استفاده کنید.
البته لازم به ذکر است که بسته به خشک یا چرب بودن پوست سر، ضخامت موها، میزان تعریق و فعالیتتان و همچنین محصولات مراقبتی مورداستفاده، این میزان می‌تواند متغیر باشد.
شامپوهای ملایم نیز از مواد شوینده و فعال‌کننده سطحی همچون سورفکتانت برخوردار هستند، ولی به حد مواد پاک‌کننده موجود در شامپوهای شفاف کننده، دارای ترکیبات قوی نیستند.

آشنایی با ترکیبات شامپوی روزانه
در شامپو روزانه، ترکیبات شوینده‌ها و سورفکتانت‌ها به شرح زیر است:
– ستیل تری متیل آمونیوم کلراید
– آلکانول آمیدها
– کوکامیدوپروپیل بتائین
– استرهای پلی اکسی اتیلن سوربیتول
– استرهای آمینه با زنجیره بلند
– سدیم لورامینوپروپیونات
– الکل‌های چرب پلی اکسی اتیلن
– آمونیو استرها

معرفی ترکیبات نرم‌کننده موجود در شامپو برای استفاده روزانه
ترکیبات نرم‌کننده‌ای همچون سیلیکون، پروتئین و روغن‌های طبیعی می‌تواند در شامپو روزانه در کنار مواد شوینده ملایم وجود داشته باشد. بعضی از این مواد، آمینواسید، دایمتیکون، پروتئین حیوانی و ابریشم هیدرولیز شده، پروپیلن گلایکول، گلیسیرین، کراتین، عصاره‌های گیاهی، اسانس‌های روغنی و روغن‌های طبیعی، شی باتر، پرو ویتامین‌ها، ویتامین B5 می‌باشند.

شامپو برای استفاده روزانه دارای چه ویژگی‌هایی است؟

  • بااینکه این شامپو سبب تمیزی پوست سر می‌شود، ولی مانع از خشکی بیش‌ازاندازه آن می‌گردد.
  • باعث تحریک پوست سر نمی‌شود.
  • سبب نرمی موهای خشک یا صدمه‌دیده می‌گردد.
  • ازآنجاکه طراحی این شامپوها به گونه است که کم‌آبی و ضعف موها را به دنبال ندارد، ازاین‌رو ریزش مو را منجر نمی‌شود.

شامپو برای استفاده روزانه مناسب چه افرادی است؟

امکان استفاده از شامپو روزانه برای کلیه افراد وجود دارد، ولی با توجه به یکسان نبودن ترکیبات تمام شامپوهای روزانه و همچنین متفاوت بودن نیاز افراد به شستشوی موهای خود، سعی کردیم به دسته‌بندی، مزایا و شرح خواص شامپو روزانه بر مبنای نوع مو افراد بپردازیم.

  • استفاده از شامپو روزانه برای موهای معمولی

در صورت برخورداری از موهای معمولی و همچنین عادت داشتن به شستشوی روزانه موهای‌تان، مسلماً یکی از گزینه‌های مناسب جهت پیشگیری از خشکی موها، شامپوهای ملایم است.

 

  • شامپو برای استفاده روزانه مناسب موهای خشک

نشانه‌های موهای خشک عبارت‌اند از: فر بودن، در حال پیری، سفید شدن و ضخیم بودن آن‌ها و همچنین وجود مواد صاف کننده شیمیایی یا رنگ مو روی آن‌ها.

شامپو برای استفاده روزانه را می‌توان یکی از گزینه مناسب و عالی برای موهای خشک دانست، چراکه حالت‌دهنده و پاک‌کننده خوب و ملایمی بوده، درعین‌حال که سبب از بین نرفتن چربی‌های ضروری موهای شما می‌گردد. لازم به ذکر است که در صورت داشتن موهای خشک یا خیلی خشک، به کار بردن شامپوهای روزانه جهت استفاده روزمره توصیه نمی‌شود.

  • استفاده از شامپو روزانه برای موهای خیلی چرب

احتمال چرب به نظر رسیدن موهای خیلی چرب، پس از انجام فعالیت‌های ورزشی و عرق کردن و یا چندین ساعت بعد از شستن آن‌ها وجود دارد. ترجیح افراد با موهای خیلی چرب، شستشوی آن‌ها به صورت روزانه است. در صورت صاف و خیلی نازک بودن موها، احتمال چرب شدن آن‌ها بیشتر خواهد بود. به کار بردن شامپوهای شفاف کننده‌ای همچون شامپو دارای سولفات، می‌تواند سبب طولانی‌تر شدن فاصله بین شستشوها گردد.

در صورت خیلی چرب بودن موهای‌تان، سعی کنید اقدام به استفاده از شامپوهای دارای سیلیکون همانند افراد با موهای چرب نکنید.

  • شامپو برای استفاده روزانه مخصوص موهای نازک

برای نرم نگه‌داشتن موهای نازک و همچنین پیشگیری از شکنندگی آن‌ها، شامپوهای ملایم انتخابی عالی می‌باشند. چراکه احتمال چرب شدن موهای نازک بیشتر بوده و ازاین‌رو، بایستی اقدام به شستشوی بیشتر آن‌ها نمود. اگر که موهای نازکی دارید، بهتر است از شامپوهایی که از مواد حجم دهنده و ضخیم کننده تشکیل شده‌اند، بهره گیرید. موادی از قبیل، بیوتین، آمینواسید، روغن نعناع فلفلی و جینسینگ.

  • شامپو روزانه مناسب موهای چرب

در صورت چرب بودن موهای‌تان، به‌احتمال‌زیاد قصد استفاده از شامپوی قوی را دست‌کم 1 بار در هفته خواهید داشت، ولی بهتر است این مسئله را بدانید که یک شامپوی ملایم نیز جهت رفع چربی اضافی موها از قدرت تمیزکنندگی کافی برخوردار است و مناسب استفاده روزانه نیز است.

لازم به ذکر است که شامپوهای ملایمی که در ترکیبات آن‌ها دایمتیکون و سیکلومتیکون وجود دارد، گزینه مناسبی برای موهای چرب محسوب می‌شوند. هرچند سیلیکون سبب براقی مو می‌گردد، ولی شاید با به‌کارگیری آن، چربی بیشتری را موهای خود احساس کنید.

  • شامپو روزانه مناسب موهای آسیب‌دیده و رنگ‌شده

ازآنجاکه شامپو ملایم فاقد هرگونه مواد پاک‌کننده بسیار قوی است، ازاین‌رو گزینه بسیار مناسبی برای موهای دکلره، رنگ‌شده و یا موهایی که جهت فر و صاف کردن آن‌ها از مواد شیمیایی بهره گرفته‌شده است، است.

بنابراین، درصورتی‌که قصد یافتن شامپویی برای موهای حساس خود را دارید، یکی از گزینه‌های عالی همین شامپو ملایم است.

  • استفاده از شامپو روزانه برای موهای موج‌دار یا فر

موهای موج‌دار تمایل زیادی به خشک شدن داشته، چراکه به سهولت امکان توزیع چربی در سطح تارهای این نوع موها و پوشاندن آن‌ها وجود ندارد. موهای فر نیازمند رطوبت زیادتری جهت نرمی و لطافت و همچنین حفظ حالت فر و پیشگیری از وز شدن دارند. افراد با موهای فر، بایستی اقدام به استفاده از شامپوی ملایم جهت حفظ حالت فر موهای خود نمایند. ولی به این افراد پیشنهاد می‌گردد که از شامپو زدن هرروزه اجتناب کنند.

علاوه بر آن، با توجه به اینکه شامپوهای دارای روغن‌های طبیعی همچون روغن‌ زیتون، سبب سنگینی فر موها شده و آن‌ها را به موهای موج‌دار تبدیل می‌کنند و همچنین حالت فنری موها را از بین می‌برند، به افراد با موهای فر توصیه می‌شود که از به کار بردن این نوع شامپوها خودداری کنند.

  • شامپو برای استفاده روزانه مخصوص موهای شوره‌دار

افرادی که دارای شوره سر هستند، بایستی اقدام به شستشوی موهای خود به‌صورت روزانه نمایند، ولی امکان تولید چربی بیشتری در سلول‌های زیرین پوستی، با خشک‌کردن پوست سر پس از استفاده از سورفکتانت‌های قوی وجود دارد.

سعی کنید از شامپوهای ملایم جهت مقابله با شوره سر بهره گیرید که در ترکیبات خود زینک پیریتیون دارند. این ماده سبب ایجاد کندی در تولید سلول‌های پوستی شده و مانع از پوسته‌پوسته شدن می‌شوند.

به تصور برخی‌ها، بدون استحمام کردن روزانه، خیلی پاکیزه به نظر نمی‌رسند. ولی در کل شامپو زدن هرروزه به موها نیاز نیست، مگر در شرایطی که پوست سر سبوم زیادی را تولید نماید. همچنین ساقه موها در صورت شستشوی بیش‌ازاندازه دچار آسیب می‌شود.

انواع مختلفی از شامپوها همچون شامپو تقویتی مو، شامپو بدون سولفات، شامپو ضد ریزش و ضد شوره، شامپو رنگساژ، شامپو خشک و … در بازار عرضه می‌شوند. ولی امکان یافتن شامپوهایی که بدون صدمه رساندن به مو قادر به تأمین نیاز شستشوی روزانه موها نیز باشد، به‌ندرت میسر است.

شامپو برای استفاده روزانه می‌تواند با توجه به داشتن مواد شوینده ملایم، گزینه مناسبی جهت شستشوی روزانه موها باشد. برعکس شامپوهای درخشان کننده یا معمولی، شامپوهای ملایم سبب تمیزی و حالت دادن به موها بدون صدمه زدن و تحریک آن‌ها می‌گردند. در صورت کثیف یا چرب بودن موهای‌تان، سعی کنید اقدام به استفاده از شامپوهای درخشان کننده قوی تنها هفته‌ای 1 بار و همچنین یک شامپوی ملایم در بقیه روزهای هفته نمایید.

عرضه خیلی از شامپوها بر مبنای نوع مو صورت می‌گیرد. پاک‌کنندگی قوی را می‌توان از شامپوهای مناسب موهای چرب انتظار داشت. درصورتی‌که شامپو روزانه بدون سولفات و همچنین شامپوهای مناسب موهای فر و صاف‌شده، رنگ‌شده، خشک یا دکلره جهت کاهش چربی پوست، دارای سورفکتانت‌های ملایم‌تری هستند.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید