روغن درخت چای و موارد استفاده از آن

روغن درخت چای یک اسانس روغنی است  که از برگ‌های Melaleuca Alternifolia، یک درخت کوچک بومی در استرالیا  گرفته می‌شود. این روغن توسط ملوان های قرن 18، روغن درخت چای نامیده شده است. گرچه این گیاه به درخت چای معروف است، اما نباید آن را با گیاهی که برای تهیه چای سیاه، سبز و اولانگ استفاده می شود اشتباه گرفت.

روغن درخت چای یکی از گیاهان طبیعی است که بر روی سلامت و زیبایی پوست تاثیر بسزایی دارد. این روغن می‌تواند چربی‌های پوست را کنترل کرده و میزان جوش و آکنه‌های پوستی را کاهش دهد. امروزه برای سلامت و تقویت پوست از این روغن در لوازم آرایشی یا به صورت طبیعی استفاده می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با خواص شگفت انگیز این روغن و تاثیرات آن بر روی پوست صورت آشنا کنیم.

فواید روغن درخت چای

روغن درخت چای حاوی بیش از صد نوع ترکیب جداگانه است. علاوه بر این، ترکیباتی نیز دارد که در هیچ جای دیگری از طبیعت یافت نمی ‌شوند. یک عامل ضد میکروبی موضعی مناسب است و عفونت ‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی را درمان می کند.

بیشترین فعالیت ضد میکروبی روغن درخت چای به دلیل وجود ترکیب ترپینن-4-اُل (Terpinen-4-ol) است. غلظت این ترکیب در روغن مذکور 30 تا 40 درصد است. ترپینن-4-اُل خواص ضد التهابی دارد و یکی از دلایل کارایی این روغن در درمان خانگی التهاب ناشی از آکنه، اگزما و پسوریازیس نیز همین است.

این ماده علاوه بر ازبین بردن باکتری‌‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌‌های ویژه، فعالیت گلبول‌های سفید را هم افزایش می‌دهد. روغن درخت چای با داشتن این ترکیب، درمانی طبیعی برای بیماری‌های باکتریایی و قارچی پوست است. همچنین از بدن در برابر عفونت محافظت می‌کند، التهاب و زخم‌ها را تسکین می‌دهد.

  • مراقبت از پوست

درخشان کردن پوست و کاهش التهاب پوستی از بهترین خواص روغن درخت چای است که بیشتر خانم ها از آن استفاده می‌کنند. روغن درخت چای یک روغن درمانی است که با لایه برداری هم موجب خشکی پوست نمی‌شود و با خواص ضدالتهابی و ضد باکتری مناسب‌ترین روغن برای درمان جای زخم و عفونت است.

  • درمان جوش و آکنه

روغن درخت چای دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان بوده که باعث حذف رادیکال‌های آزاد می‌شود، این عمل مانع جذب چربی‌های مضر روی سطح پوست می‌شود همچنین به علت خاصیت ضد باکتریایی خود به درمان جوش کمک فراوانی می‌کند.

  • بهبود پسوریازیس و اگزما

با وجود اینکه اطلاعات علمی کمی در مورد اثر بخشی روغن درخت چای بر اگزما وجود دارد، این ماده مدت‌ها است که به عنوان درمان خانگی اگزما و پسوریازیس مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. خواص ضد التهابی و ضد خارش آن به کاهش بعضی از مهم‌ترین علائم این بیماری و بخشی از قرمزی، سوزش و تورم ناشی از آن کمک می‌کند.

  • مراقبت از مو

از آنجا که روغن درخت چای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد، می‌تواند میکروب‌های آسیب رسان موجود در پوست سر را به طور مؤثری از بین ببرد. ضمن آن که هم‌زمان پوست را ترمیم کرده و تعادل pH آن را حفظ می‌کند. این روغن بسیاری از مشکلات مربوط به پوست سر و مو، مثل شوره سر و درماتیت پوستی را برطرف می‌کند. همچنین موها را تقویت کرده و از موخوره و وز شدن آن ها جلوگیری می‌کند.

  • ضدعفونی‌کننده‌ی دست

این روغن یک ضد عفونی کننده طبیعی دست محسوب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند این روغن چند نوع باکتری و ویروس بیماری‌زا مثل ای-کولای، اس- پنومونیه و اچ- آنفلوآنزا را ازبین می‌برد. علاوه بر آن، یک پژوهش نشان داد که اضافه کردن روغن درخت چای به پاک کننده‌های دست و سطوح، باعث افزاش اثربخشی آن‌ها در برابر باکتری‌هایی همچون E.Coli می‌شود.

  • خوش بو کننده طبیعی

خاصیت ضدباکتریایی این روغن به کنترل بوی ناخوشایند ناشی از تعریق زیر بغل کمک می‌کند. عرق به خودی خود بویی ندارد. درحالیکه وقتی ترشحات غدد عرق با باکتری‌های پوست ترکیب می شود، بوی بد متوسط تا شدیدی را ایجاد می‌کند.

خاصیت آنتی باکتریال روغن درخت چای، آن را به یک جانشین طبیعی و ایده آل برای دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌های تجاری تبدیل می‌کند.

  • بهبود زخم

این روغن علاوه بر خاصیت ضد عفونی کنندگی در زخم‌ها و بریدگی‌ها، روند بهبود زخم را نیز تسریع می‌کند. تحقیقات نشان داده که این روغن از طریق افزایش فعالیت و فراخوانی گلبول‌های سفید به ناحیه آسیب دیده به کاهش التهاب و تسریع در روند بهبودی زخم کمک زیادی می‌کند.

  • از بین برنده قارچ

اسانس درخت چای به همان اندازه که در برابر عفونت‌های باکتریایی یا میکروبی موثر است در برابر عفونت‌های قارچی موثر است. این روغن رشد قارچ را مهار کرده و بیماری‌هایی مانند درماتیت و پای ورزشکار را درمان می‌کند.

تمام موارد گفته شده جز فواید روغن درخت چای محسوب می‌شود که با تایید منابع علمی گزارش شده است. با این وجود قبل از استفاده موضعی از این روغن، کمی از آن را بر روی پوست ساعد خود بمالید تا از عدم بروز واکنش‌های آلرژیک مطمئن شوید.  توجه داشته باشید که روغن درخت چای را به صورت خوراکی مصرف نکنید. این ماده سمی است و بلع آن باعث بروز عوارض جانبی شدیدی می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید