روتین مراقبت از موهای دکلره شده و محصولات مناسب آن

مراقبت از موی دکلره شده

اگر تاکنون موهای خود را بسیار روشن یا هایلایت کرده باشید، می‌دانید که دکلره کردن بخش اجتناب‌ناپذیر دست‌یابی به رنگ‌های روشن روی موهای تیره است. دکلره کردن آسان‌ترین روش برای از بین بردن رنگدانه‌های مو است تا بتوان رنگ دلخواه را روی موها ایجاد کرد. اما در این روش از مواد شیمیایی قوی استفاده می‌شود و تارهای مو بسیار آسیب می‌بینند.

البته میزان آسیبی که دکلره کردن به موها وارد می‌کند تا حدود زیادی به کیفیت مواد مورد استفاده و مهارت و تکنیک آرایشگر بستگی دارد؛ اما استفاده از مواد شیمیایی اجتناب‌ناپذیر است و در هرحال درصدی از آسیب، ایجاد خواهد شد. با این وجود، آسیب ایجاد شده غیر قابل جبران نیست و با مراقبت صحیح از موها می‌توان شرایط آن‌ها را بهتر کرد و سلامت و درخشندگی موها را تا حدی بازگرداند.

در این مقاله ما به روش‌هایی خواهیم پرداخت که می‌توانید از موهای دکلره مراقبت و آن‌ها را تقویت کنید تا ظاهری سالم و زیبا داشته باشند. با ما همراه باشید.

وقتی موهایتان را دکلره می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

برای اینکه دکلره کردن موها موثر باشد و رنگ طبیعی موها کاملاً از بین برود، مواد مورد استفاده باید به عمق ساقه مو نفوذ کرده و ساختار طبیعی پروتئین‌های مو را تخریب کنند. از آنجا که مواد شیمیایی مورد استفاده برای دکلره کردن بسیار قوی هستند، تارهای مو نازک‌تر شده و آسیب زیادی می‌بینند.

دکلره کردن موها باعث باز شدن کوتیکول‌ مو (خارجی‌ترین لایه ساقه مو) و از دست رفتن بیش از حد رطوبت از تارهای مو می‌شود که در نتیجه آن موها ضعیف و مستعد آسیب خواهند شد.

در نهایت پس از پایان این پروسه، موهایی خشک و شکننده همراه با موخوره باقی خواهد ماند. زمان طولانی باقی ماندن مواد دکلره روی موها و استفاده از ابزارهای حرارتی برای حالت دادن به موها هم عواملی هستند که میزان آسیب را بیشتر می‌کنند.

دکلره کردن مو

بایدها و نبایدهای مراقبت از موهای دکلره

برای حفظ هرچه بیشتر سلامت موها پس از دکلره کردن، به این نکات توجه کنید:

1) از روبالشی ابریشم یا ساتن استفاده کنید

روبالشی‌های نخی باعث جذب رطوبت از موهای شما می‌شوند. الیاف نرم مانند ابریشم یا ساتن این اثر را ندارند و باعث کاهش وز و گره‌خوردگی موها و در نتیجه نرم‌تر شدن تارهای مو می‌شوند.

2) موهایتان را کمتر بشویید

شستن زیاد موها باعث از بین رفتن چربی طبیعی تارهای مو می‌شود و نتیجه آن، چیزی جز موهای کدر و بی‌طراوت نیست! پیشنهاد می‌کنیم موهای دکلره را تنها دو بار در هفته بشویید و از آب ولرم یا سرد برای آبکشی استفاده کنید تا خشکی موهایتان تشدید نشود.

3) از شامپو و نرم کننده مناسب استفاده کنید

برای شست‌وشوی موهای دکلره از شامپوها و نرم‌کننده‌های بدون سولفات، غنی از پروتئین (مانند کراتین هیدرولیزشده) و رطوبت‌رسان استفاده کنید. فرآورده‌های سرشار از پروتئین موهایتان را تغذیه کرده و باعث حفظ یکپارچگی تارهای مو می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که همه فرآورده‌های مورد استفاده مخصوص موهای رنگ شده یا دکلره باشند تا سلامت موهایتان حفظ شود. در بخش‌های بعدی مقاله به نکاتی درباره انتخاب شامپو و نرم‌کننده مناسب برای موهای دکلره و رنگ‌شده خواهیم پرداخت.

4) از حوله میکروفایبر استفاده کنید و موهایتان را به آرامی خشک کنید

الیاف یک حوله معمولی ممکن است باعث کشیده شدن و شکستن تارهای مو شوند. استفاده از حوله میکروفایبر باعث حفظ بافت طبیعی مو بدون ایجاد آسیب بیشتر می‌شود. پس از استحمام، به آرامی آب اضافی موهایتان را با حوله میکروفایبر خشک کنید و از مالیدن محکم حوله روی موها اجتناب کنید.

5) استفاده از ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو را محدود کنید

ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مثل اتوی مو و سشوار باعث خشک‌شدن بیش از حد تارهای مو و ایجاد آسیب می‌شوند. بهتر است اجازه دهید موهایتان در هوای آزاد خشک شوند. در صورت استفاده از این ابزارها حتما از فرآورده‌های محافظ حرارتی مو استفاده کنید. این محصولات، مانع از دست رفتن رطوبت موها می‌شوند.

اتو کشیدن موی دکلره شده

نکته: اغلب محصولات محافظ حرارتی، حاوی سیلیکون هستند. سیلیکون‌ها سطح مو را می‌پوشانند و از این طریق، از کوتیکول در برابر حرارت محافظت می‌کنند؛ اما مشکل اغلب سیلیکون‌ها این است که روی تارهای مو باقی می‌مانند و اجازه نفوذ ترکیبات ترمیم‌کننده به درون تارهای مو را نمی‌دهند، اما آب می‌تواند از لایه سیلیکونی عبور کند و از موها خارج شود؛ به این ترتیب، موها بیش از پیش خشک می‌شوند. البته انواعی از سیلیکون‌ها نیز تبخیرشونده هستند و روی موها باقی نمی‌مانند اما همین تبخیر نیز از چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. پس بهتر است از محصولات مراقبت از مو و محافظ حرارتی فاقد سیلیکون استفاده کنید.

6) از روغن‌ مو، ماسک و اسپری موی با کیفیت استفاده کنید

پس از دکلره کردن، موهای شما به رطوبت و آبرسانی روزانه نیاز دارند. شما می‌توانید موهایتان را با استفاده از روغن‌هایی مثل روغن آرگان یا روغن نارگیل که به خوبی به تار مو نفوذ می‌کنند و می‌توانند تارهای مو را از درون ترمیم کنند، ماساژ دهید. استفاده از ماسک مویی که حاوی این ترکیبات طبیعی باشد هم می‌تواند به حفظ سلامت و ترمیم مو کمک کند.

اسپری آب‌رسان و تعذیه‌کننده مو که قابل استفاده روزانه باشد نیز محصول مناسبی برای آب‌رسانی موها در فواصل بین دو استحمام است.

7) به‌صورت منظم انتهای موهایتان را کوتاه کنید

دکلره کردن، تارهای مو را مستعد ایجاد موخوره می‌کند. برای حفظ سلامتی موها توصیه می‌شود به صورت منظم هر 6 تا 8 هفته، اندکی از انتهای موهای خود را کوتاه کنید.

8) از موهایتان در برابر پرتو فرابنفش خورشید محافظت کنید

پرتوهای فرابنفش خورشید می‌توانند به موهای شما آسیب برسانند و حتی باعث ایجاد رنگ نارنجی در موهای دکلره شوند. شما می‌توانید از فرآورده‌های محافظ مو در برابر پرتو فرابنفش یا همان ضد آفتاب مو استفاده کنید یا با استفاده از کلاه یا روسری موهایتان را در برابر نور خورشید محافظت نمایید.

محصولات مراقبتی مخصوص موهای دکلره شده باید حاوی چه ترکیباتی باشند؟

محصول مراقبتی مخصوص موهای دکلره شده باید حاوی ترکیبات مغذی و مرطوب‌کننده مو باشد. از جمله:

  • شی باتر
  • روغن آرگان
  • عصاره آلوئه‌ورا
  • روغن نارگیل
  • روغن آووکادو
  • کراتین هیدرولیزشده
  • آنتی‌اکسیدان‌ها
  • سرامیدها
  • اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6
  • کلاژن
  • پروتئین گندم

این فرآورده‌ها باید فرمولاسیون سبکی داشته باشند تا باعث چرب‌شدن ظاهر مو نشوند. ترکیباتی که نباید در محصول مراقبتی مخصوص موهای دکلره شده وجود داشته باشند شامل پارابن، فتالات‌، سولفات‌ها، الکل، سدیم کلراید (نمک)، سالیسیلیک اسید و سیلیکون است.

محصولات مراقبت از مو

ویژگی‌های بهترین شامپو برای موهای دکلره

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حفظ سلامت موهای دکلره شده، انتخاب شامپوی مناسب است. شامپوها انواع مختلفی دارند و انتخاب شامپوی نادرست می‌تواند منجر به شکستگی، ازبین‌رفتن رنگ و خشکی موها شود.

هنگام انتخاب شامپو، باید فرآورده‌ای را انتخاب کنید که اختصاصاً برای موهای دکلره یا رنگ‌شده طراحی شده باشد. این نوع شامپوها ملایم بوده و به حفظ درخشندگی رنگ مو کمک می‌کنند. در ادامه به چند ویژگی مهم یک شامپوی مناسب که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید، خواهیم پرداخت. با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید محصولی انتخاب کنید که به تغذیه، ترمیم و محافظت از موهای دکلره شده کمک کند.

مواد مؤثره

شما باید فرآورده‌ای را انتخاب کنید که حاوی ترکیبات مغذی و آب‌رسان باشد. موهای دکلره شده معمولاً خشک و شکننده هستند پس باید از محصولی استفاده کرد که رطوبت را به موها بازگرداند و از شکستگی تارهای مو جلوگیری کند. ترکیباتی مثل کراتین، روغن آرگان، روغن نارگیل و شی باتر برای آب‌رسانی و تقویت موها و در عین حال کاهش شکستگی و موخوره مؤثر هستند. شامپوهای حاوی عصاره آلوئه‌ورا و دکسپانتنول هم اثر آب‌رسانی مناسبی دارند.

از فرآورده‌های حاوی مواد شیمیایی قوی مثل سولفات‌ها که می‌توانند چربی طبیعی مو را از بین ببرند و باعث آسیب بیشتر شوند، اجتناب کنید. وجود نمک در شامپو (که به عنوان غلیظ‌کننده استفاده می‌شود) نیز موجب افزایش آسیب تارهای دکلره‌شده مو خواهد شد.

pH مناسب با پوست سر

موی دکلره مستعد داشتن pH بالاتری نسبت به موی معمولی است و همین مسئله باعث افزایش احتمال آسیب و شکستگی آن می‌شود. به دنبال محصولی باشید که pH هماهنگ با پوست سر داشته باشد. این ویژگی به بازگرداندن pH طبیعی به تارهای مو و پیشگیری از آسیب بیشتر کمک می‌کند.

بسته‌بندی

شامپوهایی که در بطری‌های مات یا با رنگ تیره بسته‌بندی شده‌اند، در برابر آسیب ناشی از نور و هوا مقاوم‌تر هستند. این امر باعث حفظ کیفیت محصول و اثربخشی آن برای مدت طولانی‌تر خواهد شد.

بهترین ماسک مو برای موهای دکلره شده

داشتن موهای سالم برای حفظ زیبایی اهمیت زیادی دارد و به همین منظور محافظت از موهای آسیب‌دیده ضرورت پیدا می‌کند.

نرم‌کننده‌های موجود در بازار معمولاً حاوی ترکیبات روان‌کننده مثل پلیمرها، روغن‌ها، موم‌ها و سورفکتانت‌های کاتیونی هستند. با افزایش تمایل مردم به استفاده از مواد مؤثره طبیعی در محصولات آرایشی- بهداشتی، یافتن فرآورده‌های حاوی روغن‌های طبیعی آسان‌تر از قبل شده‌ است.

بهترین محصول برای موهای دکلره شده، ماسک مو یا کرم مویی است که موهایتان را سالم نگه می‌دارد، آن‌ها را تقویت کرده و درخشندگی‌ تارهای مو را حفظ می‌کند. کرم موهای بدون نیاز به آبکشی و ماسک‌های ترمیم عمقی مو برای استفاده روی موهای دکلره مناسب‌تر هستند.

ماسک‌های مو با کاهش اصطکاک بین تارهای مو و در نتیجه کاهش گره خوردن و وز مو، از آن‌ها محافظت می‌کنند.

محصولات مراقبت از مو داخل حمام و پس از حمام

محصولات تکمیلی مراقبت از مو، در دو دسته بدون نیاز به آبکشی و نیازمند آبکشی قرار دارند. نرم‌کننده‌ها و ماسک موها که داخل حمام استفاده می‌شوند، نیازمند آبکشی هستند و به همین دلیل فرصت کمتری نسبت به کرم و اسپری مو برای تأثیر بر موها دارند. اما این مسئله نیاز به استفاده از ماسک مو را برطرف نمی‌کند. ماسک موها در همان 5 دقیقه‌ای که به طور معمول روی موها قرار می‌گیرند، نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‌های پس از حمام که در حین شانه‌کردن یا خشک‌شدن موها رخ می‌دهد، ایفا می‌کنند.

البته استفاده از نرم‌کننده به‌طور معمول توصیه نمی‌شود زیرا نرم‌کننده‌ها برای زوداثر بودن، غالباً حاوی سیلیکون یا پلیمرهای بلندی هستند که باعث تجمع بقایا روی پوست سر و موها و در نتیجه، آسیب به فولیکول مو می‌شوند.

اهمیت استفاده از کرم مو برای ترمیم موهای دکلره شده

موهای دکلره شده نیازمند مراقبت بیشتر هستند تا سالم و قوی بمانند. کرم‌های ترمیم‌کننده عمقی مو در ترمیم و محافظت از مو‌ها اثربخشی بسیاری دارند. این فرآورده‌ها طراحی شده‌اند تا برای مدتی بیشتر از ماسک‌ها روی مو باقی بمانند تا موها ترکیبات مغذی را جذب کنند و برای زمان بیشتری هیدراته بمانند.

یک کرم مو با فرمولاسیون علمی، علاوه بر تغذیه و آب‌رسانی به موها، موجب حفظ رطوبت . انعطاف‌پذیری مو نیز می‌شود.

بهترین روغن‌ها برای موهای دکلره

دکلره کردن تقریبا همیشه باعث آسیب کوتیکول مو و درنتیجه وز شدن موها می‌شود. استفاده از روغن‌های طبیعی برای موهای دکلره شده به بازیابی رطوبت ازدست‌رفته، تغذیه مو، بازسازی کوتیکول و افزایش درخشندگی موها کمک می‌کند. در ادامه برخی از بهترین روغن‌ها برای موهای دکلره شده را بررسی خواهیم کرد.

روغن آرگان

روغن آرگان پوست سر و موها را تغذیه می‌کند و باعث از بین رفتن وز موها و درخشندگی و نرمی آن‌ها می‌شود. این روغن با تقویت تارهای مو، باعث پیشگیری از ریزش، موخوره و شکستگی موها می‌شود. ویتامین E موجود در روغن آرگان از موها در برابر آسیب محافظت و به پرپشتی و ضخیم‌شدن تارهای مو کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه در سال 2022 نشان داد روغن آرگان در تقویت مقاومت کششی تارهای مو موثر است و می‌تواند از رنگ موهای دکلره شده محافظت کند.

می‌توانید روزانه مقدار اندکی از روغن را روی موهای خود بمالید تا از فواید بی‌نظیر آن بهره مند شوید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از مواد مغذی از جمله اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع و استرول‌های گیاهی است. استفاده از این روغن می‌تواند وز موهای دکلره شده را از بین ببرد. روغن نارگیل یک لایه محافظ روی تارهای مو ایجاد می‌کند و از آن‌ها در برابر گرما و سایر عوامل محیطی محافظت می‌کند. این روغن فواید دیگری مانند پیشگیری از ریزش و شکستگی مو نیز دارد.

روغن نارگیل

روغن کرچک

روغن کرچک برای رطوبت‌رسانی به موها بسیار مناسب است. این روغن با تغذیه پوست سر باعث ضخیم و پرپشت شدن موها نیز می‌شود. روغن کرچک از موها در برابر پرتوهای خورشید و آسیب ناشی از حرارت نیز محافظت می‌کند.

نکته بسیار مهم: از روغن کرچک باید با احتیاط و در مقادیر کم استفاده شود. مصرف نادرست و بیش از حد این روغن ممکن است منجر به نمدی شدن ناگهانی موها شود. این حالت غیرقابل بازگشت است و در صورت بروز، موها باید کوتاه شوند.

روغن جوجوبا

استفاده از روغن جوجوبا باعث رطوبت‌رسانی به تارهای مو و کاهش وز مو می‌شود و از شوره سر و سایر مشکلات پوست سر نیز پیشگیری می‌کند.

روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون برای موهای خشک  اثربخشی زیادی دارد و باعث رطوبت‌رسانی و درخشندگی مو می‌شود. روغن زیتون فرابکر به عنوان یک روغن سبک برای بهبود بافت مو به کار می‌رود.

البته به دلیل بافت سنگین و خاص روغن زیتون، استفاده از این روغن به شکل خالص روی پوست سر، توصیه نمی‌شود، زیرا توانایی کومدون‌زایی آن بالا است.

روغن پیاز

علاوه بر عملکرد به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی و بهبود بافت مو، روغن پیاز باعث افزایش ضخامت مو و حفظ pH پوست سر نیز می‌شود. این روغن سرشار از مواد مغذی است و باعث تغذیه فولیکول‌های مو شده و از ریزش مو و نازک شدن و شکستگی آن نیز جلوگیری می‌کند.

نحوه انجام روغن‌تراپی برای موهای دکلره

یک روش روغن‌درمانی برای موهای دکلره به این ترتیب است که مقدار کمی از روغن مورد نظر را کف دست‌تان بریزید و از وسط تار مو تا انتهای آن بمالید. با استفاده از کلاه دوش موهایتان را بپوشانید و پس از یک تا دو ساعت با آب سرد بشویید. در ادامه برخی از بهترین روغن‌ها برای موهای دکلره شده را بررسی خواهیم کرد.

ملاحظات استفاده از روغن مو روی موهای دکلره

همه روغن‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، با رعایت نکات گفته‌شده برای مصرف ایمن هستند. با این وجود، ممکن است عناصری در روغن‌ها وجود داشته باشد که باعث تحریک پوست شود. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده از آن‌ها تست پچ پوستی انجام دهید. برای این منظور مقدار بسیار کمی از روغن را روی قسمت کوچکی از پوست پشت بازو بمالید و روی آن را با یک گاز استریل بپوشانید؛ اجازه دهید برای حداقل 12 ساعت یا شب تا صبح باقی بماند. اگر تحریکی ایجاد نشد، استفاده از روغن روی پوست سر ایمن خواهد بود.

البته بهترین انتخاب، استفاده از محصولات معتبر و تخصصی برای ترمیم موهای دکلره و رنگ شده است که حاوی روغن‌های طبیعی با درصد مناسب باشند.

ماسک‌ موهای خانگی برای موهای دکلره شده

موهای دکلره نیازمند مراقبت بیشتر هستند و استفاده از ماسک مو یکی از راه‌های رسیدگی بیشتر به آن‌ها است. شما می‌توانید با استفاده از مواد مختلفی مانند آووکادو، زرده تخم‌مرغ، ماست، موز و روغن زیتون، ماسک موی خانگی بسازید.

ماسک مو خانگی برای موهای دکلره شده

ماسک موی موز، روغن آرگان و روغن نارگیل

دکلره کردن مکرر موها باعث ازبین‌رفتن شادابی و طراوت تارهای مو می‌شود. این ماسک می‌تواند در بازگرداندن طراوت موها موثر باشد. موز حاوی سیلیکا است که قابلیت ترمیم تارهای مو را دارد و می‌تواند ساخت کلاژن را در بدن تحریک کند.

مواد لازم:

  • 1 عدد موز رسیده
  • 1 قاشق غذاخوری روغن آرگان
  • 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

طرز تهیه:

موز را له کنید تا تبدیل به یک خمیر نرم شود. روغن‌ها را با آن مخلوط کنید و هم بزنید تا یکنواخت شود. خمیر حاصل را از ریشه تا انتهای موها بمالید و موها را با یک کلاه حمام بپوشانید. پس از یک ساعت موهایتان را با شامپوی ملایم بشویید.

ماسک موی آووکادو، عسل و روغن زیتون

این ماسک مو می‌تواند موهای خشک و آسیب‌دیده در اثر دکلره شدن را تقویت کند و باعث درخشندگی آن‌ها شود. آووکادوی موجود در این ماسک به رطوبت‌رسانی و شاداب‌شدن موها کمک می‌کند.

مواد لازم:

  • نصف یک آووکادو
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر
  • 1 قاشق غذاخوری عسل خام

طرز تهیه:

مواد اولیه را به‌خوبی با هم مخلوط کنید و سپس با نوک انگشتان روی موهای خیس بمالید. از انتهای موها شروع کنید و به سمت ریشه مو بالا بروید. موهایتان را با کلاه حمام بپوشانید و اجازه بدهید 30 دقیقه ماسک روی موهایتان باقی بماند. سپس با شامپوی ملایم بشویید.

جمع‌بندی

دکلره کردن موها باعث خشک‌شدن تارهای مو و آسیب دیدن آن‌ها می‌شود. داشتن روتین صحیح مراقبت از موها می‌تواند به حفظ سلامت و طراوت موها کمک کند. با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد موهای دکلره شما در عین زیبایی، سالم‌تر و شاداب خواهند ماند.

بنر ماسک مو و اسپری مو Miracle بیونیج

میانگین امتیاز: 4 از 5 - (3 رای‌)

دیدگاهتان را بنویسید