چرا بهتر است به‌جای صابون از شامپو بدن استفاده کنیم؟

چرا بهتر است به‌جای صابون از شامپو بدن استفاده کنیم؟

شامپو بدن یکی از بهترین شوینده‌هایی است که می‌تواند برای شستشوی صورت و بدن مورد استفاده قرار گیرد. شامپوی بدن در انواع مختلفی و برای پوست‌های متنوع تولید شده است و می‌تواند چربی پوست را تنظیم کند و از به وجود آمدن لک‌های پوستی ناشی از خشکی پوست جلوگیری کند.
پوست ما از لایه‌های مختلف و متفاوتی تشکیل شده است. بدیهی است که برای داشتن پوستی شاداب و سلامت نیاز داریم که از محصولاتی برای شستشوی بدن استفاده کنیم که نه‌تنها برای پوست مضر نباشند، بلکه فوایدی نیز برای پوست ما داشته باشند. یکی از بهترین شوینده‌هایی که می‌تواند برای شستشوی صورت و پوست مورد استفاده قرار گیرد، شامپو بدن است.

شامپو بدن چیست؟

در سال‌های گذشته تمامی مردم برای شستشوی خودشان از صابون‌های جامد استفاده می‌کردند و کسی به فکر استفاده از یک مایع به‌عنوان شامپو برای بدن نبود؛ اما کم‌کم کمپانی‌های محصولات آرایشی بهداشتی تصمیم گرفتند که در کنار تولید صابون، شوینده‌ای مایع را هم به لیست محصولات خودشان اضافه کنند.
شامپو بدن یکی از بهترین شوینده‌هایی است که می‌تواند به‌جای صابون برای شستشوی بدن و صورت مورد استفاده قرار گیرد. ترکیبات مؤثر در این شامپوها بسیار مشابه با صابون است؛ اما شامپوی بدن مزایای بسیار زیادی برای پوست دارد.

ضرورت و اهمیت استفاده از شامپو بدن

پوست بدن از لایه‌های مختلف و متنوعی تشکیل شده است. بدیهی است که هرچه برای حفظ سلامتی لایه‌های مختلف پوستمان تلاش کنیم، پوستی شاداب و سالم خواهیم داشت. استفاده از شوینده مناسب نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی پوست ما دارد.
صابون، پن‌ها و شامپوی بدن سه نوع از شوینده‌هایی هستند که می‌توانند برای شستشوی صورت و بدن مورد استفاده قرار گیرند؛ اما در میان تمامی این شوینده‌ها، شامپوی بدن بهترین شوینده محسوب می‌شود. شامپو بدن قادر است که تمامی آلودگی‌های ایجاد شده روی پوست را با یک فرمولاسیون پیشرفته‌تر از صابون از روی پوست بردارد و رطوبت کاهش یافته پوست را تأمین کند.

تفاوت شامپو بدن با صابون

این سوالی است که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید. تفاوت شامپو بدن با صابون چیست؟ شامپو بدن تفاوت‌های مختلفی با صابون دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • قابلیت حفظ PH پوست: مکانیسم تنظیم و نگهداری PH پوست در صابون و شامپوی بدن بسیار متفاوت است. صابون‌ها محیط قلیایی بیشتری را بر روی پوست ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند که PH مناسب پوست تغییر پیدا کند؛ اما شامپوهای بدن قادر هستند که PH پوست را در یک محدوده مناسب نگه دارند.
  • مواد به کار رفته در صابون و شامپوی بدن: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان شامپوی بدن صابون وجود دارد، مواد موثری هستند که در این دو نوع شوینده به‌کاررفته‌اند. شامپوهای بدن دارای ترکیبات متنوع‌تری نسبت به صابون‌ها هستند.
  • میزان کف صابون و شامپوی بدن: معمولاً صابون‌ها کف بیشتری دارند و همین موضوع سبب می‌شود که مردم تصور کنند صابون می‌تواند تمیزی بیشتری را برای پوست آن‌ها به ارمغان بیاورد؛ اما در واقع این‌چنین نیست. صابون چربی پوست را از بین می‌برد و باعث خشکی شدید پوست‌ها می‌شود.

مزایای استفاده از شامپو بدن

همان‌طور که در این مقاله هم به آن اشاره کردیم، شامپوی بدن به علت ترکیبات زیادی که دارد توانسته است نظر عموم مردم را به خودش جذب کند؛ اما چرا شامپوی بدن بهترین نوع شوینده‌ای است که می‌تواند برای شستشوی پوست و صورت مورد استفاده قرار گیرد؟ این موضوع به علت مزایای شامپوی بدن است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تنظیم چربی مفید روی پوست بدن و صورت
  • افزایش رطوبت پوست در پوست‌های خشک و آسیب‌دیده
  • کاهش لک‌های پوستی به علت رطوبت رسانی و آب‌رسانی به پوست
  • بهداشتی بودن نسبت به صابون‌هایی که در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند.
  • دارای ترکیبات بسیار زیاد در مقایسه با صابون، مانند گلیسیرین، شی باتر و …
  • تنظیم PH مناسب پوست
  • قابل خریداری در انواع مختلف و مخصوص پوست چرب و پوست خشک
  • قابل استفاده برای تمامی اعضای خانواده
  • اقتصادی بودن و قابل استفاده برای مدت زمان طولانی
  • سهولت در استفاده

انتخاب مناسب شامپو بدن متناسب با نوع پوست

اگرچه که شامپوی بدن می‌تواند بهترین شوینده برای پوست شما محسوب شود؛ اما به‌هرحال در هنگام خرید شامپو بدن باید به نکاتی توجه داشته باشید. با توجه به تنوع شامپوهای بدنی که در بازار وجود دارند شما می‌بایست شامپوی بدنی را برای خودتان انتخاب کنید که متناسب با نوع پوست شما باشد.
اگر پوست چربی دارید، به فکر خرید شامپو بدن پوست چرب باشید؛ اما اگر پوست شما از نوع خشک است، بهتر است که به فکر خرید شامپو بدن پوست خشک باشید. شامپو بدن بدون سولفات یکی از انواع شامپوهای بدنی هستند که می‌توانند برای انواع پوست‌ها و مخصوصاً پوست خشک بسیار مناسب باشند؛ چرا که سولفات و ترکیبات مختلف آن باعث خشک شدن پوست می‌شوند.

انواع شامپو بدن

  • شامپو بدن مخصوص پوست بدن چرب: درصورتی‌که پوست شما چرب است، بهتر است که حتماً اقدام به خرید شامپو بدن مخصوص پوست بدن چرب کنید. این شامپو بدن‌ها با تنظیم میزان چربی پوست شما اجازه می‌دهند که پوست شما چربی تنظیم‌شده‌ای داشته باشد و از طرفی با مشکلات مختلفی که ناشی از چربی پوست شما به وجود می‌آیند، مبارزه می‌کنند.
  • شامپو بدن مخصوص پوست بدن خشک: اگر پوست شما خشک است، بهتر است که به فکر خرید شامپو بدن مخصوص پوست بدن خشک باشید. حتماً شامپوهایی را خریداری کنید که بدون سولفات هستند. شامپو بدن پوست خشک معمولاً از یک سری ترکیبات مرطوب‌کننده و آب‌رسان مانند گلیسیرین، شی باتر و … تشکیل شده است.

بین صابون و شامپو بدن اولویت با کدام است؟

حالا که با مزایای مختلف شامپو بدن آشنا شدید، حتماً می‌دانید که بین صابون و شامپو بدن گیاهی و یا هر نوع شامپوی بدن دیگری اولویت با کدام است؟ به‌طورکلی هم صابون و هم شامپوی بدن می‌توانند پوست شما را تمیز کنند؛ اما صابون می‌تواند باعث خشکی بیش‌ازحد پوست شما شود؛ چرا که میزان چربی مفید روی پوست را در خودش حل می‌کند.
شامپوی بدن میزان چربی مفید پوست را دست‌کاری نمی‌کند و اجازه می‌دهد که پوست سلامت بیشتری داشته باشد. از طرفی شامپوی بدن بسیار بهداشتی تر از صابون است. صابون در معرض آلودگی‌های مختلف زیادی قرار می‌گیرد و ممکن است مورد استفاده تمامی خانواده قرار گیرد. اما شامپوهای بدن به دلیل نوع بسته‌بندی کمتر در معرض آلودگی‌ها و دست‌ها قرار می‌گیرند. به همین خاطر برای استفاده خانواده‌ها بسیار مناسب‌ترند.

مناسب‌ترین مواد شوینده برای بدن

مناسب‌ترین مواد شوینده برای بدن، شوینده‌ای است که بتواند PH پوست را در حالت مطلوب نگه دارد. پوست را نرم و مرطوب کند و چربی مفید پوست را از بین نبرد. تمامی ویژگی‌های ذکر شده، ویژگی‌هایی هستند که در شامپوی بدن وجود دارند؛ بنابراین، مناسب‌ترین مواد شوینده برای شستن پوست صورت و بدن، شامپوی بدن است.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید