دلایل نازک شدن موی سر و راه‌های جلوگیری از آن

یکی از نشانه‌های موهای سالم، ضخامت تارهای مو است. نازک شدن موی سر نشان دهنده یک مشکل جدی است. موهای نازک بسیار ضعیف و شکننده هستند و استحکام خوبی ندارند این پدیده می‌تواند مربوط به سبک زندگی و یا ژنتیک باشد. عوامل زیادی در این امر دخالت دارند با شناسایی علل به وجود آمدن این عارضه می توان جلوی وخیم‌تر شدن اوضاع را گرفت. در این مطلب دلایل و راهکارهای موثر برای درمان نازکی مو را به شما معرفی می‌کنیم.

علت نازکی مو چیست؟

عوامل مختلفی موجب نازکی موی سر افراد می‌شود. یک پزشک ممکن است برای پی بردن به‌دلایل نازکی موی سر، نمونه‌ مو یا پوست سر را برای آزمایش دقیق‌تر، به آزمایشگاه بفرستد تا با آزمایش خون، دلیل نازک شدن تار مو مشخص شود. پژوهشگران برای نازک شدن تار موی سر دلایل مختلفی مانند رژیم غذایی، بیماری، ژنتیک و سابقه خانوادگی، مصرف دارو و شیمی‌درمانی را بیان می‌کنند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  1. ژنتیک

یکی از علت‌های نازک شدن مو ژنتیک است. بر این اساس اگر موهای‌تان از بدو تولد نازک بوده یا با افزایش سن ضعیف و نازک شده است، بدون شک یکی از والدین شما یا پدربزرگ و مادربزرگ‌تان هم این گونه بوده است. مسئله‌ای که در این رابطه وجود دارد، این است که شما به هیچ عنوان نمی‌توانید ژن خود را تغییر دهید و اگر نازکی مو در خانواده شما ارثی باشد، به احتمال بسیار زیاد نمی‌توانید از این عارضه در امان بمانید.

  1. تغذیه نامناسب

مهم‌ترین علت نازک شدن و ریزش مو، تغذیه نامناسب است. مصرف مواد غذایی مضر مانند فست فودها، غذاهای فرآوری شده، غذاهای پرچرب و ادویه‌های خیلی زیاد، مهم‌ترین علت نازکی تار مو هستند. از طرفی اگر از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و مقدار کافی روی، آهن، اسید فولیک، پروتئین و دیگر مواد معدنی دریافت کنید، موهایتان دچار آسیب نشده و زیبایی و قدرت آن افزایش می‌یابد. بنابراین برای داشتن موهایی سالم و زیبا انواع سبزی و گیاهان، گوشت‌های مغذی و دانه‌های مناسب را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  1. استرس مزمن

یکی از علت‌های نازک شدن مو استرس و اضطراب است. در واقع استرس باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. ترشح بیش از اندازه هورمون‌های استرس، به موهای جدیدی که در حال تلاش برای رشد فولیکول مو هستند آسیب می‌زند و همین علت ضعیف شدن موی سر و به تبع آن علت نازک شدن تارهای مو است. بنابراین اگر در زندگی خود همواره دچار استرس مزمن هستید و در کنار آن متوجه ضعیف و نازک شدن تارهای موی خود شده‌اید، بدانید که همین استرس مهم‌ترین علت نازک شدن موی سر شماست. سعی در کنترل استرس و جلوگیری از بروز آن تاثیر زیادی در داشتن موهای سالم و زیبا دارد، بنابراین قبل از هرچیز این علت نازک شدن مو و ریزش آن را حذف کنید.

  1. بیماری های تیروئیدی

تیروئید غده کوچکی است ولی نقش مهمی در حفظ عملکرد بدن دارد. به گونه ای که کنترل بیشتر عملکردهای بدن مانند متابولیسم، ضربان قلب و رشد مو تحت نظارت آن است. اختلال غده تیرویید، انسان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. یکی از این مشکلات نازک شدن مو است، بنابراین اگر به دنبال یافتن علت نازک شدن موهای سر خود هستید، از سلامت تیروئید خود مطمئن شوید و در صورت داشتن اختلالات تیروئید به سرعت برای درمان آن اقدام کنید.

  1. خشکی موها

افرادی که موهای خیلی خشک دارند، باید بدانند علت نازک شدن موهایشان همین خشک بودن بیش از حد است. این افراد موهایشان شکننده و نازک است و احتمال دارد دچار ریزش  مو هم شوند. عواملی چون آب و هوای خیلی خشک، کمبود رطوبت هوا و بدن و گرمای بیش از اندازه باعث خشک شدن موها می‌شود. هرگز موهای خود را با آب داغ و شامپو‌های نامناسب نشویید، چون این دو مورد، خشکی مو را شدیدتر می‌کند.

  1. آسیب حرارتی

اگر از وسایلی مانند سشوار، اتوی مو و انواع فرکننده و صاف کننده به میزان زیاد و بدون کنترل استفاده می‌کنید و موهایتان نازک و ضعیف شده، قطعا علت نازک شدن موهایتان حرارت زیاد این وسایل است.

  1. استفاده از مواد شیمیایی

استفاده زیاد و طولانی مدت از رنگ‌های مختلف مو، چسب و تافت مو ممکن است که یکی از علت های اصلی نازک شدن مو و ایجاد آسیب در موها باشد. برای درمان موهای نازک و ضعیف در استفاده از این مواد شیمیایی زیاده روی نکنید‌.

  1. خشک کردن نادرست با حوله

مالش و ماساژ موها با حوله یکی از حرکات طبیعی است که هر کس ممکن است بعد از حمام کردن آن را انجام دهد. این حرکت به موهای خیس و حساس آسیب می‌رساند و باعث نازک شدن آن‌ها می‌شود. اگر شما هم دلیل نازک شدن موی سر خود را خشک کردن نادرست با حوله می‌دانید این عادت را کنار بگذارید و از این پس از یک حوله جاذب رطوبت استفاده کنید یا اینکه موهای خود را چند دقیقه بعد از حمام با حوله سر بپوشانید.

  1. کوتاه نکردن موها و عدم رسیدگی به آن

کوتاه نکردن موها و عدم رسیدگی به آن باعث ایجاد موخوره می‌شود. موخوره با اثرگذاری بر کوتیکول باعث نازکی، شکستگی و ضعیف شدن موها می‌شود. بنابراین اگر موهای خود را زمان زیادی است که کوتاه نکرده‌اید و حس می‌کنید موهایتان نازک و شکننده شده است، بدانید همین کوتاه نکردن علت نازک شدن ریشه مو شما است. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موها هر هشت هفته یک بار برای کوتاهی مو به آرایشگر مراجعه کنید.

  1. شستشوی زیاد موها

درست است که شستن موها خوب است ولی این  نباید در این امر زیاده روی کنید. توصیه می‌کنیم که اگر نیاز است که هر روز موهای خود را بشویید از شامپو روزانه استفاده کنید و توجه داشته باشید که از شامپو بدون سولفات و گیاهی استفاده کنید.

  1. مصرف برخی از داروها

علت نازک شدن مو گاهی به سبب مصرف برخی داروها است. درست است که تجویز دارو روشی برای درمان انواع بیماری‌ها است. اما در کنار فوایدی که برای مقابله با بیماری و تسکین علائم آن ارائه می‌کنند، مصرف برخی از آن‌ها می‌تواند با بروز برخی عوارض جانبی هم همراه باشد.

  1. کمبود ویتامین‌های گروه B

یک علت نازک شدن مو که بسیار هم شایع است، کمبود ویتامین های گروه B است. اگر شما هم علت نازک شدن موی خود را کمبود ویتامین های گروه B می‌دانید، به راحتی می‌توانید با تغییر در رژیم غذایی خود و گنجاندن مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها از آسیب رسیدن به موهایتان جلوگیری کنید.

کم حجم شدن موی سر و نازک شدن تار موها می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. با این وجود، تا حد زیادی قابل درمان است. اگر اخیرا  متوجه نازک شدن موهایتان شده‌اید، وقت آن رسیده که با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید