دلایل ایجاد شوره سر و آشنایی با عوارض آن

دلایل ایجاد شوره سر و آشنایی با عوارض آن

قارچ‌های پوستی را می‌توان از دلایل اصلی به وجود آمدن شوره سر دانست و بهتر است که بدانید هیچ‌گونه درمانی برای شوره مو وجود نداشته و تنها می‌توان آن را کنترل کرد. درواقع شوره سر، به‌صورت دانه‌های خشک و سفید پوستی بوده که بدون ضرر است و ممکن است ریختن آن را روی شانه‌ها و لباستان در زمان شانه زدن مشاهده کنید. شوره می‌تواند خارش سر را نیز در پی داشته باشد و حتی در برخی مواقع سبب شرمندگی و خجالت فرد می‌گردد. بین میزان شستشوی موها و شوره ارتباطی وجود ندارد، بلکه علت شوره سر به پوست سر برمی‌گردد. با توجه به اینکه شوره، پس از رشد سلول‌های روی پوست و مردن سریع آنها، ایجاد می‌گردد، ازاین‌رو، امکان از بین بردن و برداشتن کامل آن از روی پوست سر وجود ندارد.

معرفی متداول‌ترین دلایل پدیدآمدن شوره سر

این تصور که خشکی پوست، دلیل اصلی شوره مو است، تصوری کاملاً نادرست است.

وجود قارچ‌ها: قارچ‌های موجود بر روی پوست را می‌توان دلیل اصلی شوره سر محسوب کرد که درنهایت به وجود آمدن شوره را سبب خواهند شد. لازم به ذکر است که بر روی پوست سر خیلی از اشخاص، این قارچ‌ها وجود داشته، اما شوره مو را ایجاد نمی‌کنند. یکی از عوامل ایجاد شوره، قارچ‌هایی به اسم مالژیا هستند. محل زندگی این قارچ‌ها بر روی پوست سر بوده و غالباً نوجوانان را بدون داشتن دلیل خاصی درگیر خواهد کرد.
در این زمینه نظریه‌های متعددی ارائه شده است که برخی دلیل شوره را سیستم ایمنی بدن دانسته و به اعتقاد آنها، سیستم ایمنی در این وضعیت، در مقابل قارچ‌ها عکس‌العمل شدیدی را از خود بروز می‌دهند.

سرما: از دیگر عوامل ایجاد شوره، سرما و هوای سرد می‌باشد.

وجود بعضی از بیماری‌ها و اضطراب: استرس و برخی از بیماری‌ها می‌تواند احتمال ایجاد شوره سر را افزایش دهد.

بروز التهاب در پوست سر: التهاب در پوست سر از دیگر فاکتورهای مؤثر در افزایش شوره سر می‌باشد. به‌نحوی‌که این التهاب سبب تقسیم و رشد سریع‌تر سلول‌های پوست سر شده و جهت رشد قارچ‌ها مکان مناسبی را ایجاد خواهد نمود.
اخیراً در تحقیقاتی، میکروبیولوژیست‌ها اقدام به رشد و پرورش قارچ‌هایی در محیط آزمایشگاهی کردند تا با محیط و موادی که این نوع از قارچ‌ها توانایی رشد بیشتری در آن دارند، آشنا شوند. چراکه آگاهی از این مسئله می‌تواند کمک شایانی به آنها در جهت تغییر در مواد موجود در پوست سر نموده تا از این طریق موفق به درمان شوره سر شوند.

وجود سبوریا: سبوریا از دیگر دلایل متداول ایجاد شوره مو به شمار می‌آید که به وجود آمدن آن به‌طور معمول، در نواحی از بدن همچون صورت، گوش‌ها و مرکز سینه صورت می‌گیرد.

شوره سر چه عوارضی را به دنبال دارد؟

ممکن است شوره‌های ایجادشده روی پوست سر عوارضی را برای شما به همراه داشته باشد که در ادامه مقاله به آنها اشاره خواهیم نمود.

  1. ایجاد عفونت چشمی

ایجاد عفونت چشمی را می‌توان از خطرناک‌ترین عوارض شوره سر محسوب کرد. بر اساس تحقیقات، از رایج‌ترین عفونت‌های چشمی، آماس پلک چشم می‌باشد که شوره مو علت بروز این عارضه است. خارش، ایجاد شوره‌هایی روی مژه‌ها، قرمزی و التهاب پلک از ویژگی‌های این عفونت به شمار می‌رود.

  1. عارضه پسوریاسیس

توجه به این نکته ضروری است که پسوریاسیس از دیگر عوارض شوره سر می‌باشد، که نوعی بیماری بوده و درنهایت به ایجاد پوسته پوسته و لکه‌های قرمزرنگ ضخیم در پوست می‌انجامد.

  1. ریزش مو

در صورت شدید بودن شوره مو، این عارضه می‌تواند سبب ریزش مو نه به شکل مستقیم، بلکه ایجاد خارش که ریزش مو را در پی خواهد داشت، گردد.

  1. وجود آکنه و جوش

بر طبق مطالعات صورت گرفته، انسداد منافذ پوستی و همچنین به وجود آمدن جوش روی پوست سر و صورت را می‌توان از عوارض پوسته‌های ناشی از پوست نوع خشک به شمار آورد. شوره سر سبب بدتر شدن وضعیت افرادی که دارای پوست آسیب‌پذیر در مقابل جوش هستند، خواهد شد.

ارائه نکاتی جالب در رابطه با شوره سر

– اقدام به شستشوی بیشتر موهای خود نمایید
بر اساس هشدارهای کارشناسان پوست، از شستشوی بیش‌ازحد موهای خود اجتناب کنید، چراکه با این کار احتمال از دست رفتن چربی طبیعی آنها وجود دارد. در رابطه با شوره‌ها این مسئله اندکی فرق می‌کند. نه‌تنها شوره سر با شامپو نزدن موها به‌اندازه کافی، بدتر می‌شود بلکه سبب افزایش سلول‌های مرده و چربی آن شده و همین مسئله، سبب ایجاد محیطی جهت رشد قارچ‌ها می‌گردد. سعی کنید که به استفاده روزانه از شامپو ضد شوره پرداخته که از موادی همچون زینک، سلنیوم سولفید و کتوکونازول تشکیل شده‌اند.

– خشکی پوست سر را نمی‌توان تنها عامل پدیدآورنده شوره مو دانست
شاید شما با خارش در پوست سر خود مواجه شوید که در این شرایط نیاز به مرطوب کردن آن دارید، ولی در برخی مواقع وجود رطوبت و چربی بیش‌ازاندازه در پوست سر، شوره را ایجاد می‌کند. بنابراین، نبایستی همواره خشکی را عامل شوره تلقی نمود، بلکه فاکتورهایی از قبیل قارچ‌های آسیب‌رسان و مخمری دلیل بروز این عارضه هستند.
احتمال ایجاد شوره مو در اثر مخمرها وجود خواهد داشت و محل زندگی آنها به‌طورمعمول در چربی زیاد روی پوست سر که دارای سلول‌های مرده فراوانی می‌باشند، است و درنهایت نیز شوره از واکنش آنها پدید می‌آید.

– ایجاد خارش در پوست سر، همواره دلیلی بر وجود شوره نخواهد بود
در صورت عدم بهبود شوره مو با به‌کارگیری شامپوهای ضد شوره پس از گذشت 1 هفته، توصیه می‌کنیم که به سراغ سایر روش‌های درمانی بروید. احتمال دارد داشتن حساسیت نیز سبب بروز خارش‌های پوستی شده و به شوره ربطی نداشته باشد و در چنین شرایطی بایستی اقدام به مراجعه به پزشک متخصص پوست نموده تا دلیل خشکی و خارش پوست را بیابید.

– درمان شوره امکان‌پذیر نیست ولی می‌توان آن را کنترل نمود
در صورت داشتن شوره، امکان درمان قطعی برای آن وجود ندارد، ولی مصرف غذایی که دارای چربی‌های ترانس دار و اشباع‌شده بالا هستند، عاملی جهت ایجاد شوره به شمار می‌آیند، چراکه سبب تولید چربی زیادی خواهند شد.
البته می‌توان با مصرف مواد غذایی همچون سبزیجات، میوه‌هایی که از ویتامین B و زینک برخوردارند، این شوره‌ها را کنترل کرد و همچنین با مصرف پروبیوتیک°ها به‌عنوان گروهی از باکتری‌های مفید، وضعیت پوست سر را بهبود بخشید و مانع از رشد بیش‌ازاندازه قارچ‌ها و مخمرها در آن شد.

– امکان وجود شوره روی صورت و سایر نقاط بدن وجود خواهد داشت
این شوره‌ها علاوه بر پوست سر می‌تواند در نواحی دیگر بدن ازجمله گوش‌ها، ابروها و همچنین درون بینی نیز مشاهده گردد که دلیل آن را نیز می‌توان وجود چربی زیاد در این بخش‌ها دانست. در صورت مواجه شدن با مقدار زیادی از این شوره‌ها، بهتر است با پزشک متخصص پوست مشورت نمایید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید