آشنایی با خواص شگفت‌انگیز روغن جوجوبا

آشنایی با خواص شگفت‌انگیز روغن جوجوبا

روغن جوجوبا نامی آشنا برای آن دسته افرادی است که اقدام به استفاده از محصولات مراقبتی پوست می‌کنند. ازآنجاکه این روغن سبب شادابی و جوان‌سازی پوست می‌شود، می‌توان آن را یک معجزه برای پوست دانست. به دلیل این خواص فوق العاده، در بسیاری از لوسیون‌ها و کرم‌ها از این روغن استفاده می‌شود. این روغن همانند یک پاک‌کننده و محافظ پوست در مقابل باکتری‌ها عمل کرده و می‌توان آن را یک‌ترمیم کننده معجزه‌گر به شمار آورد. هدف ما از نگارش این مقاله، آشنایی شما با خواص روغن جوجوبا است.

خاستگاه اصلی روغن جوجوبا کجاست؟

رشد گیاه جوجوبا در آب و هوای خشک و بیابانی صورت می‌گیرد و از ویژگی‌های این گیاه جاودانگی، بوی خوش، سرسختی و دلپذیر بودن است. موجودات کمی وضعیت آب و هوایی خشک و بیابانی دوام می‌آورند، درحالی‌که گیاه جوجوبا قادر به پرورش ثمره‌ای مفید در خودش است. روغن حاصل از گیاه جوجوبا، دارای خواص درمانی بی‌شماری است.
خاستگاه این گیاه که در شمال قاره آمریکا است، به‌منظور درمان کبودی و زخم‌های پوستی به‌وسیله بومیان آن مناطق در سال‌های خیلی دور به کار می‌رفت. این روغن حاصل از دانه‌های به ثمر رسیده این گیاه است. خوشبو و لطیف بودن این روغن در حدی است که می‌توان به استفاده از آن به‌تنهایی یا جهت ترکیب نمودن با روغن‌های دیگر به‌عنوان روغن حامل پرداخت.
از دانه‌های گیاه جوجوبا که اندازه آن‌ها چیزی حدود اندازه دانه‌های عناب است، روغن جوجوبا تولید می‌شود. این روغن در کنترل رطوبت، محافظت و نرمی پوست و مو خیلی مفید بوده و درواقع نوعی موم اشباع نشده به شمار می‌رود. فاسد شدن این روغن به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده، خیلی دیرتر از روغن‌های دیگر صورت می‌گیرد. این روغن با توجه به زیاد بودن تاریخ انقضای آن، می‌تواند در محصولات آرایشی و مراقبتی پوست، به‌جای مواد شیمیایی نگهدارنده استفاده شود.

روغن جوجوبا چه خواصی برای پوست دارد؟

روغن جوجوبا در سلامتی، طراوت و جوانی پوست دارای تأثیرات شگفت‌انگیزی است، به‌گونه‌ای که جهت رفع کبودی‌ها و زخم‌های پوستی توسط سرخ‌پوستان آمریکایی به کار می‌رفت. خواص مفید این روغن برای پوست، با توجه به تحقیقات آزمایشگاهی انجام‌شده بر همگان ثابت شده، ازاین‌رو این روغن در بسیاری از لوسیون‌ها و کرم‌های مراقبتی پوستی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
همچنین این روغن در درمان آکنه، آفتاب‌سوختگی، خشکی پوست، بیماری پسوریازیس، اگزما و بیماری‌های پوستی دیگر، بسیار مؤثر است.

در ادامه مقاله به معرفی مهمترین خواص روغن جوجوبا برای پوست خواهیم پرداخت.

خواص مرطوب‌کنندگی روغن جوجوبا
این روغن به‌صورت لایه‌ای محافظ روی پوست قرارگرفته و به جلوگیری از ایجاد عفونت‌های باکتریایی و همچنین بیماری‌هایی مانند آکنه پرداخته و همواره قادر به حفظ رطوبت پوست است.

دارای ویژگی ضد باکتریایی
ازآنجاکه این روغن دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتری است می‌تواند کمک شایانی به‌سلامتی پوست نماید.

منبع غنی آنتی‌اکسیدان
این روغن به علت داشتن ویتامین E فراوان، به پوست جهت مقابله با استرس اکسیداتیو حاصل از آلاینده‌ها و سموم کمک خواهد نمود.

دارای خاصیت ضد حساسیت
واکنش آلرژیک با استفاده از این روغن به‌ندرت صورت گرفته و تحریک‌کننده نیست. اقدام به دریافت مشاوره از پزشک متخصص جهت اطمینان بیشتر، پیش از مصرف آن نمایید.

سرعت بخشیدن به ترمیم زخم‌های پوستی
طبق تحقیقات صورت گرفته غلظت ویتامینی که در روغن جوجوبا وجود دارد، افزایش سرعت‌ترمیم پوست را به دنبال دارد.

جلوگیری از خشکی پوست
روغن جوجوبا دارای خواص درمانی و ضدالتهابی بوده و خارش، پوسته پوسته شدن و خشکی ازجمله علائمی است که به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

جلوگیری از چین‌وچروک پوست
این روغن را می‌توان ماده‌ای ضد پیری به شمار آورد که با بکار بردن آن می‌توان مانع از چین‌وچروک و شکستگی پوست شد.

تقویت کلاژن پوست
تقویت کلاژن پوست را می‌توان از مهمترین ویژگی‌های روغن جوجوبا برای پوست صورت دانست.
درواقع به پروتئینی که در پوست، مفاصل و قسمت‌های غضروفی بدن وجود دارد، کلاژن می‌گویند. باید بدانید که بالا رفتن سن موجب کاهش میزان کلاژن پوست می‌شود. بر این اساس، روغن جوجوبا به علت دارا بودن آنتی‌اکسیدان، نقش به سزایی در تولید کلاژن بدن دارد که به جوان ماندن پوست کمک شایانی می‌کند.

ویژگی‌های روغن جوجوبا برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

ازآنجایی‌که روغن جوجوبا دارای مقادیر زیادی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان است، لذا برای مقابله با آفتاب سوختگی بسیار مناسب است. ازاین‌رو، در بسیاری از محصولات ضد آفتاب به کار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید، خشک شدن پوست و پوسته پوسته شدن آن صدمات ناشی از آفتاب‌سوختگی است. در این راستا، این روغن رطوبت پوست را افزایش می‌دهد و موجب بهبودی آن می‌گردد.

نحوه استفاده از روغن جوجوبا برای پوست

در حقیقت روغن جوجوبا را می‌توان مستقیم بر روی پوست استفاده نمود و مانند بعضی از روغن‌های دیگر که خاصیت درمانی دارند، نیاز به رقیق‌سازی ندارد. این روغن در کرم‌ها و همچنین لوسیون‌های مختلف بدن به کار می‌رود و بهتر است افراد برای اولین بار که می‌خواهند آن را استفاده کنند، برای اطمینان از عدم حساسیت، ابتدا آن را تست کنند. درهرحال، قبل از مصرف نیز بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
باید بگوییم که روش استفاده از این روغن بستگی به نیاز شما و نتیجه موردنظرتان دارد. مثلاً بعضی افراد آن را جهت نرم نمودن لب‌های ترک‌خورده و خشک استفاده می‌نمایند و برخی نیز از آن به‌عنوان سرم ضد پیری در صورت و بدن بهره می‌گیرند. ناگفته نماند که رایحه مطبوع این روغن سبب ایجاد احساس خوب در شما می‌شود.

روش تست روغن جوجوبا جهت جلوگیری از حساسیت در بدن

به‌طورکلی استفاده از روغن جوجوبا به‌صورت موضعی خطری ندارد؛ زیرا ضد حساسیت است. ولی جهت اطمینان بیشتر می‌توانید آن را روی پوست خود تست کنید.

چند قطره از این روغن را روی قسمتی از پوست خود بریزید و همان قسمت را با یک باند بپوشانید و بعد از یک روز باند را بردارید و پوست خود را بررسی کنید. درصورتی‌که آلرژی ایجاد نشده بود، یعنی اینکه پوست شما به این روغن حساسیت ندارد و با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

آیا استفاده از روغن جوجوبا در ناحیه اطراف چشم مشکلی ایجاد می‌کند؟

درواقع شما می‌توانید از روغن جوجوبا برای تمام قسمت‌های صورت خود استفاده کنید؛ بنابراین در ناحیه اطراف چشم نیز مشکلی به وجود نمی‌آورد. در این خصوص بهتر است جهت جلوگیری از حساسیت حتماً با پزشک مشورت کنید.

روغن جوجوبا را از کجا تهیه کنیم؟

شما می‌توانید این روغن را از فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی سراسر کشور و همچنین داروخانه‌ها با قیمت مناسب تهیه کنید.

عوارض احتمالی ناشی از استفاده از روغن جوجوبا

همان‌طور که بیان نمودیم، با توجه به اینکه روغن جوجوبا خاصیت ضد حساسیت دارد، لذا می‌توان به‌صورت موضعی آن را استفاده کرد. معمولاً این روغن در بدن در برخی موارد سبب کهیر، خارش و قرمزی پوست می‌شود. ازاین‌رو سعی کنید قبل از مصرف مقدار کمی از آن را به پوست بازوی خود بمالید. بعد از چند دقیقه اگر پوست شما هیچ واکنش آلرژی‌زایی نشان نداد، می‌توانید با خیال آسوده از آن استفاده کنید. در غیر این صورت، اگر سبب تحریک پوست شما شد، از مصرف آن خودداری نمایید.

خواص شگفت‌انگیز روغن جوجوبا برای موی سر

– تقویت بافت مو
– جبران کمبود رطوبت مو
– پیشگیری از خشکی پوست سر
– جلوگیری از ایجاد شوره
– درخشندگی مو به علت ویتامین E موجود در آن
– منبع مهمی جهت تغذیه پوست سر
– جلوگیری از خشکی مو و راحت شانه زدن آن

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید