سیگار چه تاثیراتی بر پوست و مو دارد؟

داشتن ظاهر زیبا اهمیت فراوانی بین افراد جامعه در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، خانوادگی و کاری دارد. اهمیت ظاهر به‌گونه‌ای است که روی اعتمادبه‌نفس افراد تأثیر مستقیم می‌گذارد. استعمال سیگار علاوه بر تضعیف سلامت قلب، ریه‌ها و استخوان، کاهش احتمال باروری و افزایش سکته مغزی، عارضه مهم دیگری هم دارد و آن تغییراتی ناخوشایند در پوست و مو است.

آشنایی با انواع تاثیرات سیگار بر پوست و موی شما

  • لکه‌های پوستی

افراد سیگاری در معرض ابتلا به لکه‌های پوستی هستند. این لکه‌ها روی پوست صورت، پوست دست و ناخن به دلیل تماس مستقیم دود سیگار با این قسمت‌ها، بیشتر است و همچنین ظهور لکه‌های پوستی در افراد با سن بالاتر و سابقه بالای مصرف سیگار، نیز بیشتر است.

  • تیره شدن پوست

زمانی‌که به‌طور منظم سیگار می‌کشید، رنگدانه ملانین در پوست شما افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه، به‌مرور زمان، پوستتان تیره‌تر می‌شود. از طرف دیگر، سموم موجود در تنباکوی سیگار، مانع اکسیژن‌رسانی به رگ‌های خونی پوست می‌شود. به همین دلیل، با کمبود مداوم ویتامین و اکسیژن مواجه می‌شوید و پوستی کدر و اصطلاحاً «مرده» را تجربه خواهید کرد.

  • افزایش چین و چروک

سیگار رگ‌های خونی شما را باریک می‌کند، میزان دریافت اکسیژن و ویتامین A را کاهش می‌‌دهد و از همه بدتر، باعث از بین رفتن کلاژن و الاستین موجود در سطح پوست شما می‌شود!

با کاهش کلاژن‌سازی، خاصیت ارتجاعی پوست به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند و چین و چروک‌های عمیق در ناحیه زیر چشم، بین ابروها و اطراف دهان چهر‌ه‌تان ایجاد می‌شوند.

  • ایجاد جوش

یکی دیگر از عارضه‌های دوست‌نداشتنی سیگار کشیدن، آشکارشدن جوش و آکنه است. سیگارکشیدن از دو جنبه می‌تواند باعث ایجاد جوش یا بدترشدن جوش‌های فعلی صورت و بدن شما شود.

اولین مورد، افزایش ماده‌ای به نام سبوم است. سبوم همان ماده روغنی موجود در منافذ پوست صورت است که نقاط تیره روی پوست یا جوش‌های سرسیاه را تولید می‌کند. سیگارکشیدن باعث بسته‌شدن منافذ و افزایش آلودگی در این ناحیه می‌شود.

مورد دوم، کاهش تولید ویتامین E است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که وظیفه جلوگیری از اکسیداسیون سبوم را به عهده دارد. دود سیگار با تجزیه اسیدهای چرب حامل ریزمغزی‌های بدن، ویتامین E را کاهش می‌دهد. بنابراین به رادیکال‌های آزاد اجازه می‌دهد تا آسیب بیشتری به سبوم موجود در منافذ پوست وارد کنند.

  • ریزش مو

آخرین تاثیر سیگارکشیدن، افزایش ریزش مو است. بسیاری از افراد پس از آغاز عادت سیگار کشیدن متوجه شکنندگی موها یا ریزش غیرمعمول آن می‌شوند. بد نیست بدانید سیگارکشیدن به‌طور بالقوه به فولیکول‌های موهای شما آسیب می‌رساند و خطر ریزش مو را افزایش می‌دهد.

شاید هیچ راهی برای دستیابی به اوج جوانی وجود نداشته باشد، اما قطعاً راه هایی هستند که انسان‌ها را پیرتر می‌کنند که سیگار کشیدن یکی از همین راه هاست که روی پوست، مو و دندانها تاثیر منفی می‌گذارد و افراد را پیرتر از سن واقعی خود نشان می‌دهد. پس بهتر است مصرف سیگار را کنار گذاشته تا هم از عوارض و آسیب‌های آن در امان مانده و هم سلامتی و زیبایی خود را در خطر نیندازید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید