آشنایی با مزایای فوق العاده کافئین برای پوست و مو

آشنایی با مزایای فوق العاده کافئین برای پوست و مو

قهوه از نوشیدنی‌های پرطرفدار سرشار از کافئین است. شاید شما نیز ممکن است به دلیل شنیدن خبرهای ضدونقیض در مورد این نوشیدنی از خوردن آن اجتناب ‌کنید. ولی آیا واقعاً کافئین برای پوست و مو مفید است؟ چرا اخیراً کافئین در تولید محصولات پوست و مو به کار می‌رود؟ درصورتی‌که می‌خواهید به پاسخ این سؤالات دست یابید، تا انتهای این مقاله از بیونیج مگ ما را همراهی نمایید.

معرفی کافئین

کافئین، بلوری تلخ‌مزه و شبه قلیایی سفیدرنگ بوده و در میوه، برگ و دانه بعضی از گیاهان وجود دارد و دارویی محرک به شمار می‌آید. ازنظر برخی‌ها این ماده خطرناک بوده و حتی ممکن است اعتیادآور تلقی شود، ولی اگر به‌اندازه مناسب از آن استفاده شود می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی ما داشته باشد.

فواید کافئین برای پوست و مو و در کل سلامتی ما چیست؟

شاید این سؤال که آیا قهوه می‌تواند بر سلامت انسان اثرات مثبتی داشته باشد، به ذهن همه افراد خطور کرده باشد. درست است که مصرف دو تا چهار لیوان قهوه در طول روز نمی‌تواند ضرری به دنبال داشته باشد، اما، اضطراب، تحریک‌پذیری و حس بی‌قراری ازجمله عوارض مصرف بیش‌ازحد این ماده محسوب می‌گردد. مصرف این ماده بایستی توسط افرادی که با خوردن آن دچار حساسیت می‌شوند، به حداقل برسد. در ادامه به بیان مزایای مصرف قهوه به میزان مناسب برای سلامت انسان‌ها پرداخته می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، خطر ابتلا به دیابت با نوشیدن پنج فنجان قهوه در طول روز به علت داشتن آنتی‌اکسیدان‌های ضد بیماری کاهش می‌یابد. همچنین احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 با مصرف قهوه بدون شکر در روز کم است.

مفید برای کبد

هنگام مصرف قهوه با هدف تنقیه، درواقع پاکسازی روده بزرگ و کبد شما صورت می‌گیرد. طبق تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه دوک، احتمال کاهش بیماری کبد چرب غیر وابسته به الکل با خوردن کافئین وجود دارد.

افزایش میزان هوشیاری

ازآنجاکه مصرف کافئین، سبب آزادسازی ماده‌ای به اسم دوپامین در بدن می‌شود، ازاین‌رو، می‌تواند برای مغز بسیار مفید باشد. ازاین‌رو، سبب تحریک ناحیه خاکستری‌رنگ مغز شده و همچنین افزایش توانایی حل مسئله را به دنبال دارد. بنابراین مصرف کافئین منجر به فعال‌تر شدن مغز ما می‌گردد.

با توجه به موارد ذکرشده، این مسئله که قهوه قوی نخستین چیزی است که بدن ما به آن در ابتدای صبح نیاز دارد، جای تعجب ندارد. چراکه قهوه سبب افزایش هوشیاری ما در طول روز می‌گردد. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه هاروارد، احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون برای افرادی که اقدام به نوشیدن 4 فنجان نوشیدنی حاوی کافئین در طول روز می‌کنند، کمتر است. چون کافئین سبب فعال‌سازی سلول‌های دوپامین می‌گردد. علاوه بر آن، این ماده قادر به کنترل میزان آدنوزین و سرعت تجمع آمیلوئید بتا -نوعی پلاک سمی مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر- است.

کمک به کاهش وزن

نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌توانند سبب کاهش وزن شوند. به گفته افرادی که از کافئین استفاده می‌کنند، این ماده سبب کم شدن اشتهای آن‌ها می‌شود. درنتیجه وزنشان کاهش پیدا می‌کند. ولی به یاد داشته باشید که از مصرف بیش‌ازاندازه آن خودداری نمایید. بنابراین، مصرف 300 تا 400 میلی‌گرم کافئین چه به‌صورت کولا و چه به‌صورت قهوه یا چای در طول روز کافی خواهد بود.

افزایش سلامت قلب و عروق

مصرف چندین فنجان قهوه در طول روز می‌تواند سلامتی قلب شما را به ارمغان آورد. این ماده سبب انقباض شریان‌ها از طریق نفوذ به گیرنده‌های موجود در دیواره رگ‌های خونی شده و درنتیجه فشارخون را افزایش می‌دهد. شاید این مشکل در صورت عدم مصرف همیشگی کافئین برایتان ایجاد شود، ولی اگر به استفاده همیشگی از نوشیدنی‌های کافئین دار بپردازید، با توجه به عادت کردن بدنتان با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد.

با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته در کالج بروکلین، مردانی که در طول روز اقدام به نوشیدن چهار فنجان نوشیدنی کافئین دار می‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها کاهش می‌یابد. علاوه بر آن، این مسئله می‌تواند تا 22 درصد خطر سکته مغزی را نیز در این افراد پایین آورد. ازاین‌رو، سعی کنید از مزایای بیشمار این ماده بهره‌مند گردید.

ارتقای سلامت چشم

کارشناسان اخیراً به فواید این ماده برای سلامت چشم پی برده‌اند. کافئین سبب کاهش احتمال ابتلا به هیپوکسی یا محرومیت از اکسیژن در شبکیه چشم به علت اینکه یک محافظ عصبی قوی به شمار می‌آید، می‌گردد. ازاین‌رو، مانع از تخریب شبکیه چشم می‌شود.

بهبود در عملکرد و استقامت عضلات

مطابق با پژوهش‌های انجام‌شده، نوشیدن 140 تا 400 میلی‌گرم کافئین، 30 تا 60 دقیقه پیش از ورزش کردن، سبب افزایش سرعت و استقامت بدن شما می‌شود، ازاین‌رو، بااحساس راحتی بیشتری به ورزش کردن می‌پردازید. کافئین تحریک سیستم عصبی را منجر شده و علاوه بر آن، سرعت تنفس و ضربان قلب را تا حدی بالا می‌برد. درنتیجه، سبب آماده‌سازی بدن برای رسیدن به اوج عملکرد خود می‌گردد.

همچنین کافئین می‌تواند سبب تسهیل انقباض عضلانی، از طریق مهار کردن گیرنده‌های آدنوزین متصل به فیبرهای عضلانی شود. ترکیب کافئین با کربوهیدرات‌ها بعد از ورزش اتفاق افتاده و درنتیجه سبب جایگزینی سریع غلظت گلیکوژن عضله می‌شود. بنابراین، اکثر نوشیدنی‌های انرژی‌زا، از کافئین جهت افزایش استقامت بهره می‌گیرند.

خاصیت ضد سرطانی

مواد کافئین دار سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شوند. علاوه بر آن عاملی جهت به تأخیر انداختن روند سرطان‌های شایع می‌باشند. در تحقیقات بسیاری به بررسی تأثیر کافئین بر سلول‌های سرطانی پرداخته شده است. لازم به ذکر است که منظور نوشیدن یک یا دو فنجان کافئین در طول روز نیست، بلکه بر اساس این پژوهش‌ها، بایستی دست‌کم 4 فنجان کافئین در روز برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان مصرف شود.

بر اساس تحقیقات، احتمال ابتلا به سرطان زبان، مغز و سینه با نوشیدن دست‌کم پنج فنجان نوشیدنی کافئین دار به ترتیب به میزان 39، 40 و 49 درصد کاهش پیدا می‌کند. شایان ذکر است که مصرف کافئین تا 19 درصد احتمال مبتلا شدن به سرطان آندومتر را پایین می‌آورد.

در ادامه مقاله در مورد مزایای کافئین برای پوست و مو صحبت خواهیم کرد.

کافئین برای پوست و مو چه مزایایی دارد؟

کافئین برای پوست و مو بسیار مفید بوده و سبب بهبود وضعیت آن‌ها می‌گردد. ازاین‌رو، شرکت‌های سازنده لوازم‌آرایشی و بهداشتی به استفاده از کافئین در محصولات خود می‌پردازند.

آشنایی با مزایای کافئین برای پوست و مو

مبارزه با رادیکال‌های آزاد

همانطور که می‌دانید، رادیکال‌های آزاد باعث پیری زودرس پوست می‌گردند. درواقع ظاهر شدن چین‌وچروک، ایجاد خطوط ریز و از بین رفتن انعطاف و کشش اولیه، از نشانه‌های پیری پوست هستند که همگی با رادیکال‌های آزاد در ارتباطند. یکی از مزایای فوق‌العاده کافئین این است که اجازه نمی‌دهد پوست دچار پیری زودرس گردد. زیرا آنتی‌اکسیدان‌های آن به مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌پردازند. بنابراین ظاهر پوست به‌طور فوق‌العاده‌ای بهبود می‌یابد. به همین علت کافئین به همراه رتینول در کرم‌های ضد پیری استفاده می‌شود.

کاهش التهاب و قرمزی پوست

ازآنجایی‌که کافئین ضدالتهاب می‌باشد، لذا به میزان قابل‌توجهی سبب کاهش قرمزی و التهاب پوست می‌گردد. بر این اساس، در بیشتر محصولات مراقبت از پوست، از کافئین بهره می‌گیرند.

بهبود حلقه‌های سیاه زیر چشم

معمولاً به علت‌های مختلفی از قبیل کمبود خواب، کم‌آبی، آلرژی و ازلحاظ ژنتیکی، زیر چشم حلقه‌های سیاهی به وجود می‌آید. درست است که کافئین اثرات ژنتیکی را نمی‌تواند از بین ببرد، ولی از التهاب این حلقه‌ها به‌خوبی می‌کاهد و از تجمع خون در زیر چشم جلوگیری به عمل می‌آورد و تیرگی آن را از بین می‌برد.

یک راه‌حل مناسب برای مصرف کافئین و بهره‌مندی از خواص آن در زیر چشم، چای کیسه‌ای است که شما می‌توانید به مدت چند دقیقه، چای کیسه‌ای مرطوب را زیر چشم‌های خود بگذارید و در زمان کمی و بدون هزینه حلقه‌های سیاه زیر چشم را به نحو مطلوبی بهبود بخشید.

کاهش سلولیت و تجمع چربی‌ها

درواقع وجود کافئین در محصولات مراقبت از پوست، سبب از بین بردن آب در سلول‌های چربی می‌گردد. ازاین‌رو، آب از روی سطح پوست کاملاً ناپدید می‌شود و همین امر به کاهش سلولیت پوست کمک شایانی می‌کند. درنتیجه یک پوست صاف‌تر و نرم‌تر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

طبق تحقیقات به عمل آمده، استفاده از کرم‌هایی که حاوی کافئین هستند، تا حد زیادی باعث کاهش اندازه سلول‌های چربی سلولیت می‌گردند. ضمناً راه دیگر استفاده از کافئین برای پوست این است که قهوه آسیاب شده یا قهوه فوری را به لایه‌بردار معمولی بیفزایید و از آن استفاده نمایید.

درمان قرمزی پوست و رزاسه

ازآنجایی‌که کافئین موجب انقباض عروق خونی می‌شود، لذا قرمزی پوست را بسیار کاهش می‌دهد و برای درمان رزاسه و برافروختگی پوست مناسب است. در صورت مصرف آن به‌صورت موضعی، مانند یک دیورتیک عمل می‌نماید که موجب بهبود گردش خون می‌شود. همچنین از آن به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی یاد می‌کنند. کافئین می‌تواند نقش به سزایی در تسکین قرمزی، خارش، التهاب و سوزش پوست داشته باشد.

بهبوددهنده صدمات ناشی از اشعه فرابنفش

باید بگوییم که کافئین یک آنتی‌اکسیدان قوی جهت مقابله با صدمات ناشی از اشعه فرابنفش می‌باشد و در بهبود آسیب پوستی تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

سفت و محکم شدن پوست

در حقیقت مصرف موضعی کافئین، پف صورت را از بین می‌برد و خطوط پوست را صاف می‌کند. زیرا پوست به‌خوبی کافئین موجود در کرم را جذب می‌نماید و باعث سفتی آن می‌گردد و یک ظاهر بی‌عیبی را تجربه خواهید کرد.

فواید کافئین برای مو

به‌طورکلی کافئین برای پوست و مو دارای اثربخشی فراوانی می‌باشد. در حقیقت سلامت فولیکول‌های مو و چرخه رشد آن تأثیر زیادی در کیفیت و بلندی موی شما دارد. در این خصوص، باید بدانید که کافئین ضد ریزش مو است و سبب تقویت آن می‌گردد. بر این اساس، در شامپو تقویت‌کننده مو و محصولات مراقبت از مو از آن استفاده می‌شود تا ساختار مو و رشد آن بهبود یابد. در ادامه به ذکر مزیت‌های کافئین برای رشد مو می‌پردازیم که باید موردتوجه قرار دهید.

۱. تحریک ریشه مو و رشد فولیکول‌های آن

درواقع کافئین یک تحریک‌کننده قوی فولیکول مو است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، استفاده موضعی از کافئین به‌طور چشمگیری سبب افزایش رشد فولیکول‌های مو می‌شود. زیرا کافئین با مهار کردن اثرات منفی هورمون دی هیدروتستوسترون که باعث طاسی در مردان می‌شود، از آسیب زدن به فولیکول‌های مو پیشگیری می‌کند. دراین‌بین، بهره‌گیری از یک شامپوی مناسب با دارا بودن کافئین، یک گزینه عالی جهت رشد مجدد تارهای مو در افراد می‌شود.

۲. جلوگیری از ریزش مو و درمان آن

معمولاً اکثر آقایان به دلیل اثرات هورمون دی هیدروتستوسترون، دچار ریزش مو می‌شوند. با توجه به اینکه این هورمون بر فولیکول‌ها و غدد حساس مو تأثیر منفی می‌گذارد، لذا موجب کوچک شدن و از بین رفتن فولیکول‌ها می‌شود که همین امر منجر به بروز طاسی در فرد می‌گردد. در حقیقت این فرآیند به چرخه رشد مو صدمه می‌زند که برای درمان آن می‌توان از شامپو ضد ریزش مو و هیرتونیک های حاوی کافئین استفاده نمود.

شرکت ما با دارا بودن سابقه‌ای درخشان سالهاست که درزمینه تولید انواع بهترین شامپو برای ریزش مو و همچنین بهترین شامپو گیاهی ضد ریزش مو و شامپو بدون سولفات فعالیت دارد.

۳. حالت‌دهی آسان به موها با محصولات حاوی کافئین

شما با خرید شامپو و یا محصولات مراقبت از مو که حاوی کافئین هستند، می‌توانید به‌آسانی موهای خود را به نحو مطلوبی حالت دهید. زیرا محصولاتی که کافئین دارند، به رشد سریع مو و قوی نمودن ساقه آن می‌پردازند و درخشش و شفافیت خاصی نیز به موها می‌دهند.

میزان مناسب مصرف کافئین برای پوست و مو

جهت برخورداری از فواید بی‌شمار کافئین برای پوست و مو و کاهش اثرات منفی آن، بهتر است که به میزان لازم مصرف گردد. در این خصوص باید بگوییم که اندازه مناسب مصرف کافئین برای پوست و مو در روز حدود 500 میلی‌گرم می‌باشد. ضمناً برای افرادی که دچار بیماری قلبی و فشارخون بالا هستند و همچنین برای زنان باردار، باید کمتر از این حد استفاده شود. به‌طور میانگین یک فنجان قهوه فوری، تقریباً 100 میلی‌گرم کافئین دارد. قهوه‌های قوی‌تر دارای کافئین بیشتری هستند. چای نیز اگر به‌خوبی دم شود، میزان مناسبی کافئین دارد.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید