آشنایی با روتین مراقبت از پوست و مراحل انجام آن

آشنایی با روتین مراقبت از پوست و مراحل انجام آن

ممکن است تاکنون بارها اسم روتین مراقبت از پوست را شنیده باشید. درصورتی‌که با موضوع روتین پوستی آشنایی چندانی ندارید، برای کسب اطلاعات بیشتر ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید. ممکن است سؤالات زیادی به ذهن شما در رابطه با روتین پوستی مناسب، مراقبت‌های پوست و همچنین نکات و مراحل آن خطور کند که در این مقاله به ارائه توضیحات مفصلی در این مورد خواهیم پرداخت.

منظور از روتین پوستی چیست؟

داشتن پوستی سالم و درخشان تنها وابسته به مسئله ژنتیک نیست. بلکه استفاده از روتین پوستی روزانه، سبک زندگی و عادات شما می‌تواند تأثیر بسزایی در این رابطه ایفا کند. هدف هر روتین پوست می‌تواند برطرف کردن مشکلات پوستی، مراقبت از ظاهر و رنگ پوست که عملکرد بهتر پوست را سبب شود.

اینکه شما از چه نوع پوستی برخوردارید، اهمیت چندانی ندارد، چراکه مراقبت منظم از پوست می‌تواند زیبایی شما را بیش‌ازپیش حفظ کرده و همچنین سبب کاهش ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان پوست گردد.

معرفی مراحل روتین مراقبت از پوست

سه مرحله را می‌توان برای هر روتین پوستی در نظر گرفت که بایستی ترتیب این مراحل به‌خوبی رعایت شود. این مراحل عبارت‌اند از:

– روتین پاک‌سازی پوست با شست و شوی صورت

– حفظ تعادل پوست با استفاده از تونر

– لطافت و آب‌رسانی پوست با مرطوب کردن آن

با توجه به اینکه با پیشرفت روزافزون دانش مربوط به محصولات روتین پوست روبرو هستیم، ولی همچنان محصولی با تأثیر آنی را در اختیار نداریم. ازاین‌رو، بایستی اقدام به انجام منظم و مداوم روتین پوستی نموده تا از مزایای آن بهره‌مند گردیم. در صورت استفاده از روتین مراقبت از پوست به‌صورت یک یا دو بار در روز و به مدت دست‌کم شش هفته، با تغییرات چشمگیری مواجه خواهید شد.

به خاطر داشته باشید که با تغییر پوست شما با بالارفتن سن، نیازتان به محصولات مراقبتی پوست نیز تغییر می‌کند. علاوه بر آن، بین 2 مرحله مرطوب کردن و پاک‌سازی، درمان پوست صورت می‌گیرد، ازاین‌رو، ترتیب این مراحل باید به‌خوبی رعایت گردد. در ادامه این مقاله، به شرح مراحل روتین مراقبت از پوست به‌صورت گام‌به‌گام خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که انجام کلیه این مراحل بایستی با در نظر گرفتن جنس پوست شما صورت گیرد.

آشنایی با نحوه روتین مراقبت از پوست روزانه

انجام پاک‌سازی پوست

با توجه به اینکه پوست ما در تماس با انواع آلودگی و دیگر فاکتورهای محیطی در طول روز است، ازاین‌رو، پاک‌سازی پوست را می‌توان نخستین گام در روتین روزانه به شمار آورد. یکی از موارد مهم در این زمینه نوع پاک‌کننده است و در صورت تمایل به استفاده از مواد مؤثرتر در ادامه روتین روزانه، بایستی اقدام به شستشوی ملایم صورت خود کنید. لازم به ذکر است که خیلی از افراد به شستشوی بیش‌ازاندازه صورتشان پرداخته و یا اینکه از پاک‌کننده‌های آسیب‌زا بدین منظور بهره می‌گیرند، همین امر سبب از بین رفتن لایه خارجی پوست آن‌ها می‌گردد.

شستشوی صورت خود را یک‌بار در صبح و یک‌بار هم شب انجام دهید تا مانع از تیرگی، بسته شدن منافذ پوست و همچنین ایجاد جوش صورت گردید.

در نظر گرفتن یک پاک‌کننده مناسب برای پوست

با به‌کارگیری پاک‌کننده مناسب، صورت شما بدون از بین رفتن چربی‌های سالم و ضروری پاک و تمیز می‌گردد. تناوب استفاده از اسکراب باید متناسب با نوع پوست باشد.

انواع پاک‌کننده‌های روزانه پوست

۱. مایع فوم

– مناسب پوست مستعد آکنه یا چرب

– نحوه عملکرد این ماده به این صورت است که به شکل کف در هنگام پمپ شدن روی دست یا ترکیب با آب ظاهر می‌شود و سبب از بین بردن چربی و آلودگی اضافی منافذ پوست می‌گردد.

۲. کرم یا لوسیون

– مناسب پوست قرمز، خشک یا مستعد اگزما

– ترکیب این ماده با نرم‌کننده‌هایی مثل شی باتر یا گلیسیرین صورت گرفته که در کنار خاصیت مرطوب‌کنندگی، قادر به پاک کردن آلودگی‌ها از روی سطح پوست می‌شود.

۳. روغن

– مناسب پوست‌های خشک و حساس

– استفاده از این ماده بر روی پوست صورت، تمیزی آن را به دنبال دارد، هرچند شاید حس تمیزی به شما دست ندهد. از ویژگی‌های این پاک‌کننده می‌توان به خاصیت مرطوب‌کنندگی و سبکی آن اشاره کرد و مستعد آکنه نبوده و تنظیم‌کننده خوبی محسوب می‌شوند.

۴. بالم

– مناسب پوست مختلط

– این پاک‌کننده ذوب شونده، کره مانند و غنی هنگامی‌که با پوست تماس پیدا می‌کند، به مایع تبدیل می‌شود. و قادر به پاک کردن آرایش‌های سنگین و زیاد بدون آب بوده و دارای ویژگی تسکین دهندگی است.

۵. میسلار واتر

– مناسب انواع پوست

– این ماده را می‌توان از اجزای اصلی روتین‌های فاقد صابون به شمار آورد. عملکرد آن شبیه آهن‌ربا بوده و قادر به جذب چربی‌ها و ذرات از روی پوست بدون ایجاد خشکی است. مناسب انواع پوست‌ها بوده و به شستشو احتیاجی ندارد.

روتین مراقبت از پوست روزانه با به‌کارگیری تونر

قبلاً جهت از بین بردن آلودگی‌های سطح پوست و خشک‌کردن پوست چرب، از تونر استفاده می‌شد که ماده‌ای بر پایه الکل به شمار می‌رفت. ولی در حال حاضر این ماده به‌عنوان مکمل به کار می‌رود و همچنین کمک زیادی به فرآیند جذب مواد موجود در محصولات مراقبت از پوست می‌کند.

مرحله به‌کارگیری تونر را می‌توان یک مرحله اختیاری دانست. یکی از شیوه‌های بی‌نظیر جهت حفظ PH پوست استفاده از تونر به شمار می‌آید. درصورتی‌که دارای پوست مستعد جوش هستید، به‌منظور از بین بردن جوش‌ها، در پی یک تونر حاوی سالیسیلیک اسید باشید و همچنین در صورت دارا بودن پوست حساس یا خشک، اقدام به استفاده از تونر آب‌رسان نمایید. علاوه بر آن، قادر به استفاده از تونرهای حاوی مواد زیر نیز خواهید بود:

۱- به‌منظور حفظ حجم پوست، تقویت آب‌رسانی و همچنین درمان خطوط روی صورت از هیالورونیک اسید استفاده کنید.

۲- جهت کاهش التهاب و قرمزی پوست بهتر است از چای سبز و گلاب بهره گیرید.

۳- برای مقابله با رادیکال‌های آزاد که پیری پوست را به همراه دارند می‌توان از ویتامین C و E استفاده نمود.

۴- به‌منظور بهبود آفتاب‌سوختگی، از بین بردن سلول‌های مرده پوست و همچنین کاهش تیرگی پوست از آلفا و بتاهیدروکسی اسید کمک بگیرید.

برای زدن تونر به پوست صورت از کف دست خود یا پنبه و در روتین شب یا صبحگاهی استفاده نمایید. اما اقدام به به‌کارگیری تونرهایی که شامل اسیدهای لایه‌بردار هستند، تنها به‌صورت یک روز در میان و برای روتین شبانه پوست نمایید.

نکاتی در رابطه با استفاده از تونر

۱- از ترکیب کرم مرطوب‌کننده و تونر جهت صرفه‌جویی در زمان خودداری کنید. چراکه این مواد بایستی به‌صورت لایه‌لایه و به ترتیب استفاده شوند.

۲- اقدام به استفاده از تونر مخصوص برای هر مشکل نمایید.

۳- به استفاده از هر تونر در زمان مناسب خود بپردازید. برای مثال جهت روتین صبحگاهی و روتین شبانه پوست به ترتیب تونر دارای آنتی‌اکسیدان و رتینول به کار ببرید.

روتین مراقبت از پوست روزانه جهت درمان پوستی با سرم

سرم‌ها از مواد مؤثری تشکیل‌شده‌اند که برای رفع مثلاً چین‌وچروک و لکه‌های پوستی بکار می‌روند. استفاده از سرم‌ها جهت رفع مشکلات خاص در زیر آمده است:

– تحریک تولید الاستین و کلاژن با ویتامین B3، پپتید و رتینول

– تسکین التهاب و قرمزی و بهبود جوش با استفاده از نیاسینامید و گوگرد کلوئیدی

– تقویت سد دفاعی پوستی، آب‌رسانی و حفظ رطوبت پوست با هیالورونیک اسید

– کم کردن لکه‌های تیره و روشن و شفاف کردن پوست با ویتامین C

روتین روزانه پوست با استفاده از کرم دور چشم

در صورت داشتن پف و تیرگی زیر چشم، از کرم دور چشم که جز محصولات درمانی است، استفاده نمایید. به‌منظور جلوگیری از صدمه به چشم، از انگشت حلقه بهره گیرید. از کرم‌هایی که دارای پپتید، کافئین و هیالورونیک اسید هستند جهت رفع التهابات و کیسه‌های زیر چشم کمک بگیرید. کرم‌های حاوی کوجیک اسید، ویتامین C و نیاسینامید، جهت رفع تیرگی دور چشم مناسب هستند.

استفاده از مرطوب‌کننده صورت

مرطوب‌کننده سبب تقویت سد دفاعی پوستی و حفظ رطوبت پوست می‌گردد. مرطوب‌کننده‌ای سبک با سرعت جذب بالا جهت روتین مراقبت از پوست روزانه انتخاب نمایید. مرطوب کننده‌ها دارای مواد و روغن‌های محافظی همچون سرامیدها هستند.

انواع مرطوب‌کننده برای پوست‌های مختلف

۱- ژل مرطوب‌کننده

– مناسب پوست چرب

– این محصول سبک بوده و دارای جذب سریع است و بر پایه آب است.

۲- لوسیون

– مناسب پوست مختلط یا معمولی

– از مرطوب‌کنندگی بیشتری نسبت به ژل برخوردار بوده و جذب خوبی دارد.

۳- کرم

– مناسب پوست خشک

– از لوسیون سنگین‌تر بوده و بیشتر بر پایه چربی است.

۴- بالم

– مناسب پوست حساس

– شباهت زیادی به کرم دارد. ولی دارای بافت سنگین‌تری است. معمولاً برای پوست‌های بسیار خشک هم از آن استفاده می‌کنند.

کرم‌های روزانه و شبانه چه فرقی باهم دارند؟

درواقع کرم‌های روزانه به محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید، آلودگی‌های محیطی و رادیکال‌های آزاد کمک شایانی می‌کنند. ولی کرم‌های شبانه جهت برطرف نمودن لکه‌های پوستی و پاک‌سازی آن به کار می‌روند.

استفاده از کرم ضد آفتاب در روتین پوستی روزانه

باید بدانید که یکی از مراحل مهم برای روتین پوستی، استفاده از کرم ضد آفتاب است. در حقیقت نور آفتاب علت اصلی پیری زودرس پوست است. بنابراین باید حتماً از ضد آفتاب استفاده کرد تا مراحل قبلی روتین مراقبت از پوست بی‌اثر نباشد. اگر شما در منزل خود باشید، باز هم باید از پوست خود در مقابل اشعه خورشید محافظت نمایید. زیرا نور آفتاب از پنجره نیز عبور می‌کند. کرم ضد آفتاب می‌تواند از آسیب‌های بافتی، چین‌وچروک و سرطان پوست به نحو مطلوبی جلوگیری به عمل می‌آورد.

بهره‌گیری از روتین پوستی شبانه

معمولاً هنگام خوابیدن در شب نیاز به ضد آفتاب نیست. ازاین‌رو، باید از روتین شبانه پوست بهره گرفت. وقتی شما در حال استراحت هستید، پوست خودش را بازسازی و ترمیم می‌نماید. استفاده از روتین پوستی شبانه نیز در این هنگام بهترین فرصت جهت رساندن مواد مغذی به پوست است.

روتین پوست شبانه شامل پاک‌سازی، درمان و آب‌رسانی است که در ادامه روش استفاده آن‌ها را بیان می‌کنیم.

پاک‌سازی پوست

در روتین پوست شبانه، برای پاک کردن آرایش می‌توانید از شوینده‌های بر پایه چربی استفاده نمایید و پس‌ازآن با پاک‌کننده‌های بر پایه آب بهره بگیرید تا باقیمانده چربی خارج‌شده از پوست به‌خوبی تمیز شود.

تونر

در صورت تمایل پیش از استفاده از سرم و درمان پوست می‌توانید تونر را به پوست خود بمالید.

سرم و درمان پوست

آنچه باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و روشن شدن آن می‌گردد و به کلاژن سازی پوست کمک می‌کند، آلفا هیدروکسی اسید است که برای استفاده از روتین پوستی حاوی رتینول، بهترین گزینه است. رتینول سبب کاهش چین‌وچروک و لکه‌های پوستی در شب می‌شود. معمولاً افراد از 30 سالگی شروع به استفاده از روتین حاوی رتینول می‌نمایند. ناگفته نماند که با افزایش سن استفاده از روتین مراقبت از پوست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که باید مدنظر خود قرار دهید.

کرم دور چشم

سعی کنید برای پوست اطراف چشم خود از موادی که حاوی رتینول است استفاده نمایید. زیرا تغییرات زیادی را احساس می‌کنید.

درمان جوش

درواقع شب بهترین زمان جهت درمان جوش صورت است. قبل از اینکه به درمان جوش بپردازید، بهتر است از همان ابتدا با روتین مراقبت از پوست، از به وجود آمدن آن جلوگیری به عمل آورید. ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر شما فقط محل جوش را درمان نمایید، ولی منافذ پوست بسته باشد، ممکن است جوش دیگری نیز در اطراف همان جوش ظاهر گردد. زیرا به‌هرحال تجمع چربی در زیر پوست باید از یک نقطه‌ای خارج شود. به همین دلیل باید تمامی منافذ پوست خود را تمیز نگه‌دارید.

مرطوب‌کننده پوست

اگر در شب از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید، مواد مغذی و آب‌رسان را به پوست خود می‌رسانید و هنگامی‌که از خواب بیدار می‌شوید، پوستتان بسیار شفاف و براق است.

استفاده از روغن صورت در روتین شبانه پوست

جهت حفظ رطوبت پوست بهتر است از روغن صورت در زمان استراحت و خواب بهره بگیرید. در حقیقت استفاده از روغن صورت همراه با رتینول یک روش اثربخش جهت تقویت رطوبت پوست حتی برای کسانی که پوست چرب دارند، است.

انواع مختلف روتین‌های پوستی

روتین صبحگاهی پوست

– پاک‌کننده پوست

با توجه به نوع پوست خود باید از پاک‌کننده‌های مناسب استفاده نمایید که باعث از بین بردن آلودگی‌های شب گذشته شود و پوست شما را برای روز جدید با طراوت می‌نماید.

– استفاده از سرم برای پوست

درصورتی‌که پوستتان خشک است، باید از سرم جهت مرطوب نمودن صورت خود استفاده کنید.

– کرم چشمی

برای روتین چشمی و برطرف نمودن حالت خواب‌آلودگی چشم خود بهتر است از کرم دور چشم استفاده نمایید.

– ماسک‌های پوستی

سعی کنید جهت برطرف نمودن مشکلات پوستی مختلف، هفته‌ای یک بار از ماسک‌های پوستی استفاده کنید. این ماسک‌ها با اهداف خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. مثلاً جهت سم‌زدایی پوست از ماسک خاک رس استفاده می‌شود. تیرگی‌ها و لکه‌های پوست نیز با ماسک روشن‌کننده برطرف می‌گردد.

استفاده از بهترین روتین مراقبت از پوست

باید بگوییم که محصولات روتین مراقبت از پوست برای انواع پوست‌های خشک، چرب و مختلط، متفاوت است. بر این اساس، باید با انتخاب روتین مناسب پوست خود، از صدمه زدن به آن جلوگیری نمایید.

مواد طبیعی مختلف جهت مراقبت روزانه پوست

طبق آنچه بیان نمودیم، متوجه شدید که چگونه روتین مناسب پوست خود را انتخاب نمایید. در ادامه مواد طبیعی مختلفی را با توجه به نوع پوست ارائه می‌نماییم که شما به کمک آن می‌توانید در هر مرحله از روتین پوستی، مناسب‌ترین مواد را جهت مراقبت روزانه پوست خود استفاده نمایید.

مواد طبیعی جهت پاک‌سازی پوست‌های خشک: عسل، آلوئه ورا، جو دوسر، کرم نارگیل، جوجوبا

مواد طبیعی جهت پاک‌سازی پوست‌های چرب و جوش‌دار: خاک رس ایتالیایی، عسل، آلوئه ورا، جو دوسر

مواد طبیعی جهت پاک‌سازی پوست‌های حساس: عسل، آلوئه ورا، جو دوسر

مواد طبیعی ضد پیری: عسل، آلوئه ورا، جو دو سر، خاک رس ایتالیایی، کرم نارگیل، جوجوبا

مواد طبیعی استفاده از تونر برای پوست‌های خشک، چرب و حساس: ویتامین ث، بابونه مصری، ژل آلوئه ورا

دراین‌بین، مواد طبیعی مرطوب‌کننده پوست‌های خشک که برای ضد پیری هم از آن استفاده می‌شود، می‌توان به روغن آووکادو اشاره نمود. همچنین ماده طبیعی مرطوب‌کننده مناسب برای پوست‌های چرب و حساس نیز روغن میوه گل رز است.

استفاده از روغن‌های طبیعی زیر برای پوست‌های خشک مفید است:

گرده نارگیل، روغن هسته انار، روغن جوجوبا، روغن زغال‌اخته، شمعدانی، اسطوخودوس، علف لیمو، یاسمن، گیاه مر، کندر، لیمو، نرولی.

روغن‌های طبیعی برای پوست‌های چرب:

روغن جوجوبا، بذر تمشک، ترنج، اسطوخودوس، کانانگا، علف لیمو، لیمو، نرولی.

روغن‌های طبیعی برای پوست‌های حساس:

روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا، شمعدانی، اسطوخودوس، یاسمن، نرولی و بابونه.

روغن‌های طبیعی ضد پیری:

روغن هسته انار، گرده نارگیل، روغن جوجوبا، روغن میوه گل رز، روغن زغال‌اخته، کندر، شمعدانی، گیاه مر، علف لیمو، اسطوخودوس، کانانگا و یاسمن.

آشنایی شما با روتین مراقبت از پوست در چه حد است؟

آیا شما تاکنون از محصولات روتین مراقبت از پوست استفاده کرده‌اید؟ اگر با روتین پوستی آشنایی دارید و از آن استفاده نموده‌اید، تا چه حد بر روی ظاهر، زیبایی و رفع مشکلات پوستی شما اثربخش بوده است؟

به‌طورکلی پاسخ به این سؤالات نقش به سزایی جهت استفاده از محصولات روتین مراقبت از پوست دارد تا شما همیشه دارای پوستی صاف، با طراوت، شفاف و درخشان باشید و آن را به دیگران نیز پیشنهاد دهید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید