آشنایی با روتین مراقبت از مو

آشنایی با روتین مراقبت از مو

به‌منظور انتخاب مناسب‌ترین و بهترین روتین مراقبت از مو بایستی آشنایی کافی با روش مراقبتی مخصوص مدل موهای خود داشته باشید. ازآنجاکه امروزه در زندگی عادی خود با فشارها و تنش‌های زیادی مواجه هستیم و در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنیم، بایستی برای داشتن ظاهری جذاب و مناسب و برخورداری از سلامت کامل، اقدام به انتخاب بهترین روتین مراقبت از مو و پوست نماییم.

شما باید به مراقبت روزانه از موهای خود بپردازید تا همواره ظاهری زیبا و سالم داشته باشید. در صورت پیروی از یک روتین مراقبت از موی درست و اصولی، علاوه بر اینکه سلامت موهای شما تضمین می‌شود، بلکه از بروز صدمات احتمالی به موهای‌تان نیز پیشگیری می‌شود و درنتیجه همواره زیبایی و جذابیت موهایتان حفظ می‌شود.

یکی از نکات حائز اهمیت در مورد روتین موها، دانستن این مسئله است که هر مدل مویی دارای روش مراقبتی خاص خود است و بایستی به انتخاب بهترین روش روتین مراقبت از مو متناسب با موهایتان بپردازید. جهت آشنایی بیشتر در رابطه با این موضوع، ما را تا پایان این مقاله همراهی نمایید.

روتین مراقبت از مو برای موهای صاف

ممکن است تصور کنید که نیازی به مراقبت از موهای صاف نیست. ولی چنین تفکری صحیح نیست. هرچند احتمال دارد موهای صاف از ظاهری یکدست و مرتب برخوردار باشند، ولی این امر نمی‌تواند، بیانگر عدم نیاز این موها به مراقبت باشد. لازم به ذکر است که توزیع یکنواخت روغن‌های طبیعی پوست سر در همه قسمت‌های موهای صاف، یکدست بودن و صاف به نظر رسیدن این مدل از موها را به همراه دارد.

به‌منظور جلوگیری از چرب شدن بیش‌ازاندازه موهای صاف و داشتن موهایی سالم و زیبا، بایستی یک روتین مراقبت از مو را برای این مدل موها در پیش گیرید.

نحوه شستشوی موهای صاف  

سعی کنید اقدام به شستشوی موهای صاف با شامپوی بدون سولفات نمایید تا امکان حفظ تعادل روغن‌ها و چربی‌های طبیعی در مو و پوست سر فراهم شود. از شستشوی بیش‌ازاندازه موها خودداری نمایید. پیشنهاد می‌گردد که در روتین مو، هر دو تا سه روز یک‌بار به شستشوی موها بپردازید.

نحوه مراقبت از موهای صاف

در روتین مو، جهت داشتن موهایی صاف و نرم، همواره از نرم‌کننده مو استفاده کنید. نرم‌کننده‌ای را برای این کار در نظر بگیرید که از روغن‌های طبیعی و ضروری همچون روغن جوجوبا، روغن نارگیل یا روغن آرگان تشکیل‌شده باشد. این روغن‌ها در آب‌رسانی به موها تأثیر بسزایی دارند و به تغذیه عمقی موها می‌پردازند.

از زدن نرم‌کننده به پوست سر اکیداً خودداری نمایید. چراکه چرب شدن بیش‌ازحد موهایتان را در پی دارد. تنها به ساقه موها نرم‌کننده بزنید و در همین قسمت از مو آن را پخش کنید. همچنین می‌توانید جهت شستن موهای خود اقدام به خرید شامپو ضد ریزش مو و شامپو ضد شوره نمایید.

 آشنایی با چگونگی استایل نمودن موهای صاف

افرادی که موهای صاف و نرمی دارند، معمولاً موهایشان کم‌حجم و بدون حالت می‌باشد. موس مو بهترین گزینه برای این‌گونه افراد محسوب می‌شود تا بتوانند برای موهایشان حجم خوبی را ایجاد کنند. نحوه استفاده از این محصول بدین‌صورت است که پس از شستشوی موها و پیش از خشک شدن کامل آن‌ها، اقدام به مالیدن مقداری موس مو به کلیه بخش‌های موی مرطوب نمایید. انجام این کار، سبب ایجاد حجم عالی برای موهایتان خواهد شد.

از دیگر مشکلات متداول موهای صاف، می‌توان به لغزندگی و نرمی آن‌ها اشاره نمود که سبب سخت حالت گرفتن این موها می‌گردد. به‌منظور رفع این مشکل، اقدام به استفاده از مقداری اسپری حجم دهنده مو نمایید. این اسپری سبب محکم‌تر و سفت تر شدن بافت و حالت موها شده و درنتیجه به سهولت می‌توانید به استایل موهای خود بپردازید. همچنین می‌توانید از شامپو بدون سولفات جهت شستشوی موهای موج‌دار خود استفاده نمایید.

روتین مراقبت از مو برای موهای موج‌دار

بااینکه موهای موج‌دار از زیبایی و جذابیت ویژه‌ای برخوردارند، می‌توانند دردسرهایی را نیز برای شما به همراه داشته باشد. موهای موج‌دار نسبت به موهای صاف نیازمند مراقبت بیشتری خواهد بود. چراکه با توجه به خوب نرسیدن روغن‌های طبیعی پوست سر به ساقه موها، اغلب انتهای موها خشن و خشک به نظر می‌رسند و درنتیجه این مسئله سبب چرب شدن فوری ریشه موها می‌گردد.

آشنایی با نحوه شستشوی موهای موج‌دار

در صورت زیاد بودن فواصل شستشوی موهای موج‌دار، امکان ریزش مو وجود داشته و در صورت شستشوی بیش‌ازحد این مدل از موها، احتمال خشن و خشک شدن آن‌ها نیز هست. ازاین‌رو، سعی کنید اقدام به شستشوی آن‌ها هر سه تا چهار روز یک‌بار نموده تا همواره تمیز و سالم به نظر برسند. جهت خشک‌کردن موهای موج‌دار پس از استحمام، از حوله‌های میکروفایبر استفاده کنید. چراکه این حوله‌ها مانع از وز شدن موها پس از خشک شدن می‌شود و درنتیجه به بهترین شکل ممکن، حالت موج‌دار مو را حفظ می‌کند. علاوه بر آن به‌منظور شستن موهای موج‌دار خود استفاده از انواع شامپو از قبیل شامپوی گیاهی، شامپو فاقد سولفات می‌تواند گزینه خوبی محسوب شود.

چگونگی مراقبت از موهای موج‌دار

اقدام به استفاده از نرم‌کننده پس از هر بار شستشوی موهای موج‌دار، به‌منظور حفظ حالت و زیبایی هر چه بیشتر آن‌ها نمایید.

بهتر است در روتین مو، موهای خود را با روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن دانه کدو، شب قبل یا یک ساعت پیش از شستشو موها ماساژ دهید. انجام این کار سبب نرمی و براقیت موها و همچنین تغذیه هر چه بهتر آن‌ها می‌گردد. لازم به ذکر است که امکان وارد آمدن صدمه به موها با قرارگیری در معرض آفتاب و باد شدید وجود دارد.

جهت پیشگیری از این‌گونه صدمات، باید انتهای موهای خود را به روغن جوجوبا آغشته نمایید. این روغن یک شب باید بر روی موهایتان بماند. با انجام این کار، رطوبت موها به‌خوبی حفظ می‌شود و موهای سالم‌تری خواهید داشت.

استایل موهای موج‌دار چگونه انجام می‌شود؟

حتماً شما هم دیده‌اید که بسیاری از خانم‌هایی که موهای موج‌دار دارند، موهای خود را در بالای سرشان جمع می‌کنند. با این کار موها کاملاً نامرتب به نظر می‌آیند و موج‌دار بودنشان نیز مشخص نمی‌باشد. بر این اساس، بهتر است بعد از حمام، بر روی موهای خود کرم نرم‌کننده بمالید و سر خود را خم کنید که موها به سمت پایین بروند. سپس موها را در مشت خود قرار دهید و خیلی سریع به طرف پوست سر ببرید. در این مرحله صاف بایستید و موها را به پشت سر رها نمایید.

پس از خشک شدن موها مشاهده می‌کنید که یک حالت موج‌دار زیبا به وجود می‌آید. اگر می‌خواهید این حالت زیباتر به نظر برسد، قبل از خواب موهای خود را ببافید. با این کار موهای موج‌دار، ظاهر جذاب‌تری به خود می‌گیرند.

موهای فرفری درعین‌حال که زیبا هستند، نیاز به مراقبت زیادی دارند. زیرا سریع خشک و وز می‌شوند. بنابراین اگر از این موها به‌خوبی مراقبت نشود، حالت جذاب آن‌ها از بین می‌رود. در ادامه این مقاله تمام چیزهایی که در رابطه با روتین مراقبت از مو به‌ویژه موهای موج دار باید بدانید را بیان می‌نماییم.

روش شستشوی موهای فر

همانطور که می‌دانید، موهای فرفری بسیار خشک می‌باشند. علت آن هم این است که چربی پوست سر به‌راحتی نمی‌تواند در همه قسمت‌های مو حرکت نماید. ازاین‌رو، نباید از شامپوهای با شویندگی قوی در روتین موها استفاده نمود. زیرا روغن طبیعی موها را از بین می‌برد. برای این منظور، استفاده از شامپوی بدون سولفات بهترین گزینه می‌باشد تا روغن طبیعی موها حفظ گردد.

برای پیشگیری از صدمه دیدن و خشک شدن موهای فر سعی کنید فقط هفته‌ای دو بار آن‌ها را شستشو دهید. درصورتی‌که مجبور بودید چند بار در هفته به حمام بروید، فقط موهای خود را با نرم‌کننده بشویید تا موهای شما خشک نشوند و نرم بمانند.

روتین مو برای موهای فرفری

– ازآنجایی‌که موهای فر احتیاج به رطوبت زیادی دارند، لذا استفاده از نرم‌کننده را نباید فراموش کنید و در روتین موی فر از این ماده استفاده نمود. شما باید جهت شستشوی موها حتماً از نرم‌کننده استفاده نمایید.

– نرم‌کننده غلیظ یک آب‌رسان مناسب برای همه قسمت‌های مو مانند ساقه موهای فر می‌باشد. توصیه می‌کنیم که هر دو هفته یک‌بار از این نوع نرم‌کننده بهره بگیرید.

– با توجه به اینکه موهای فر بسیار شکننده هستند، ریزش موی بیشتری نیز صورت می‌گیرد. این نوع موها را باید پس از شستشو با شانه دندانه درشت شانه کنید تا گره‌های مو به‌خوبی باز شود. با این کار، ریزش مو و شکنندگی آن کاهش می‌یابد و ظاهر موها نیز زیباتر می‌شود.

نحوه استایل کردن موهای فر

۱- برای استایل کردن و مرتب کردن موهای فر باید در سشوار خود از یک دیفیوزر استفاده کنید تا موهای شما با الگوی مشخصی خشک شوند و پف نکنند. پس از دوش گرفتن بهتر است که از کرم مخصوص موهای فر استفاده کنید تا حالت موج‌دار و فرفری موهایتان زیباتر به نظر آید.

۲- گره موهای فر را هنگامی‌که هنوز نرم‌کننده بر روی مو است، باز نمایید. اگر جهت باز کردن این گره‌ها از شانه استفاده کنید، موها حالت وز کرده پیدا می‌کنند.

۳- یک مورد از روتین مراقبت از مو که نقش به سزایی در استایل نمودن موها دارد، این است که هرگز به‌صورت روزانه موها را با شامپو نشویید. زیرا این کار سبب از بین رفتن روغن‌های طبیعی مو می‌شود و شما درنهایت دچار خشکی مو می‌شوید.

۴- موخوره سبب خشکی و شکنندگی آن می‌شود. جهت جلوگیری از این مشکل باید در روتین مو، انتهای موها را هر دو ماه یک‌بار قیچی نمایید.

۵- برای دم اسبی بستن و یا جمع‌کردن مو در بالای سر هرگز از کش های محکم استفاده نکنید. زیرا احتمال دارد ریزش مو بگیرید و به‌مرورزمان حالت طاسی در سر ایجاد شود.

۶- در روتین مو، برای شستشوی موها از آب داغ و یا خیلی گرم استفاده نکنید. زیرا موجب از بین رفتن روغن طبیعی مو می‌گردد و درنتیجه موهای خشک و آسیب‌پذیری خواهید داشت. بنابراین با آب خنک یا ولرم موها را بشویید.

۷- در روزهای آفتابی سعی کنید جهت محافظت موها از اشعه خورشید، با کلاه یا روسری و شال موهایتان را بپوشانید.

حرف آخر در رابطه با روتین مراقبت از مو

یک نکته اساسی که باید در رابطه با روتین مراقبت از مو بدانید، این است که برای انواع موها روش مراقبتی مخصوصی وجود دارد که شما باید طبق شرایط موهای خود، بهترین شیوه را جهت مراقبت از موهایتان انتخاب نمایید. درواقع سالم نگه‌داشتن مو اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد و جذابیت خاصی به موهای شما می‌بخشد.

روتین مراقبت از مو شامل حفظ سلامت مو و همچنین استفاده از محصولات مغذی برای موها می‌شود. به‌طورکلی روتین مراقبت از مو بسیار ساده می‌باشد و با سالم و درخشان بودن موهای شما ارتباط تنگاتنگ دارد. ازاین‌رو باید با آگاهی داشتن از جنس موهای خود، مناسب‌ترین راه مراقبت را یاد بگیرید. ناگفته نماند که استفاده از شامپو گیاهی و شامپو فاقد سولفات می‌تواند برای روتین مراقبت از مو مؤثر واقع شود که باید مدنظر خود قرار دهید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید