چگونه شامپو برای موهایمان انتخاب کنیم؟

انتخاب شامپو مناسب

مو یکی مهم‌ترین بخش‌های بدن است که در زیبایی فرد تاثیر زیادی دارد که سالم و زیبا بودن آن به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از این عوامل شامپو است. انتخاب شامپو مناسب برای داشتن موی سالم و پرپشت یک امر ضروری است. امروزه انواع مختلفی از شامپو در بازار موجود است به همین دلیل خرید شامپو یکی از دغدغه‌هایی است که معمولا اکثر افراد با آن مواجه هستند. برای خرید بهترین شامپو، باید به برخی نکات توجه داشته باشید که در ادامه به آن توجه کنید.

معیارهای مهم انتخاب شامپو

1. شناخت جنس پوست سر و مو
مهم‌ترین نکته قبل از انتخاب و خرید شامپو خوب ، شاخت جنس پوست سر است. در زیر انواع مختلف پوست سر را بررسی می‌کنیم:
• پوست سر چرب
اگر پوست سر و موهایتان چرب است و ساعاتی بعد از شستشو باز احساس چربی در موهایتان دارید؛ حتما از شامپوی مناسب موهای چرب استفاده کنید و به هیچ وجه از شامپوهای مربوط به آبرسانی، مرطوب کننده، نرم‌کننده، کراتینه و صاف کننده موها استفاده نکنید، چرا که این شامپوها اکثرا برای موهای مجعد ساخته شده است و چربی پوست سر را افزایش می‌دهد. در هنگام خرید شامپو مناسب برای پوست سر چرب، به دنبال واژه‌هایی چون حجم‌دهنده موها، تقویت و تعادل کننده چربی پوست سر بگردید. این فاکتورها چربی بیش‌از حد پوست سر را کاهش می‌دهد.

• پوست سر خشک
با افزایش سن، به طور طبیعی چربی پوست سر می‌شود. البته افزایش سن یکی از این دلایل است و نرسیدن میزان آب کافی به بدن، برخی بیماری ها و مصرف داروها، زندگی در شرایط محیطی خاص، گرما و سرمای بیش از حد و رژیم غذایی نامناسب از دیگر دلایلی است که به خشک شدن موها و شکنند‌‌تر شدن آن‌ها منجر می‌شود. موهای خشک معمولا کدر و زبر هستند و نشانی از چربی روی آنها دیده نمی‌شود. این موها سبک‌تر از موهای چرب هستند و تا چند روز پس از شستن هم چرب نمی‌شوند. اگر پوست سر خشک دارید، بهتر است به دنبال شامپویی باشید که خاصیت نرم‌کنندگی بیشتری داشته باشد.

2. ترکیبات شامپو
مواد تشکیل دهنده شامپو یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب مناسب است. هر شامپو متناسب با نیازی که برطرف می‌کند ترکیبات متفاوتی دارد، یکی از موادی که در اکثر شامپوها مشترک است، سورفکتانت است. سورفکتانت‌ها پاک‌کننده‌هایی هستند که باعث ایجاد کف روی موی سر می‌شوند که متاسفانه علاوه بر خاصیت پاک‌کنندگی، خطرناک نیز هستند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتما از شامپو گیاهی استفاده کنید که در فرمولاسیون آن از ترکیبات شیمیایی استفاده نشده باشد. همچنین موادی چون پارابن، فتالات، فرمالدئید و امثال آن‌ها که به سلامت پوست و مو آسیب می‌زنند را با دقت کافی بررسی کنید. شامپوهای طبیعی معمولاً حاوی روغن‌های اساسی، عصاره‌های میوه‌ای، گیاهان دارویی و مواد ارگانیک مجاز هستند. شامپوهای گیاهی برای محافظت از پوست سر و تار مو تولید و روانه بازار شده است و فاقد سولفات هستند.

3. نیاز مو
یکی از مواردی که قبل از خرید شامپو باید مد نظر قرار دهید این است که چه انتظاری از شامپو دارید و چه نیازی را قرار است برطرف کند. شامپو را به جهت حجم‌دهی، کنترل ریزش مو، برطرف کردن شوره سر و یا تنها برای شستشوی عادی خریداری می‌کنید؛ در هر صورت باید پیش از خرید هدف خود را مشخص کنید و می‌توانید با انتخاب یک شامپوی مناسب مشکلات موهای خود را برطرف کنید.

شامپوهای گیاهی بیونیج فاقد هر نوع ترکیبات سولفاته، پارابن، نمک، آمین، دی‌اکسان، پلی‌اتوکسیلیتدگلایکول، ترکیبات صابونی، رنگ‌های شیمیایی و هرگونه مواد اولیه تحریک‌کننده آسیب‌رسان به پوست و مو هستند، بنابراین افراد حساس مانند خانم‌های باردار و افراد با مشکلات پوستی خاص از جمله پوست‌های آتوپیک، اگزمایی، پسوریازیس نیز با اطمینان خاطر می‌توانند از محصولات گیاهی بیونیج استفاده کنند. شامپوهای فاقد سولفات بیونیج برای انواع پوست سر و مو تولید شده که می‌توانید با توجه به جنس و مشکلات موی خود آن را انتخاب کنید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید