آشنایی با نحوه شستن موها و شامپو زدن به آنها

آشنایی با نحوه شستن موها و شامپو زدن به آنها

فواصل زمانی شستن موها، استحمام و همچنین استفاده از  شامپو، در افراد مختلف، متفاوت است. برای بعضی از افراد بررسی مقدار چربی موی سر، یکی از علائم پاکیزگی سر محسوب شده و در صورت چرب بودن زیاد موهای خود، اقدام به شستشوی آن با شامپو می‌کنند. ولی برخی دیگر نیز عادت به دوش گرفتن و استفاده روزانه از شامپو دارند. سؤال اینجاست که کدام‌یک از این روش‌ها صحیح است؟ بهتر است به شستشوی روزانه موهای خود بپردازید یا اینکه هرچند روز یک‌بار این کار را انجام دهید؟

بهتر است شامپو زدن به موها هرچند روز یک‌بار انجام شود؟

ممکن است توصیه‌هایی به شما درزمینه شامپو زدن موها شده باشد، ازجمله، استفاده کمتر از شامپو، بهتر خواهد بود یا با توجه به وجود مواد شیمیایی مضر در شامپوها، از به کار بردن آن خودداری نمایید. در این مورد که باید، هرچند وقت یک‌بار اقدام به شستن موهای خود با شامپو کنیم، بر اساس نظر متخصصان، جواب یکسانی وجود ندارد. ولی بر طبق توصیه‌ها، نزدن شامپو به موها برای چندین روز بهتر خواهد بود. لازم به ذکر است که این روش می‌تواند مناسب موهای با چربی در حد متوسط و معمول باشد که بهتر است تا حد امکان از شامپو استفاده نکنند، چراکه این کار سبب از بین رفتن حالت موها، زیبایی و جذابیت آنها با شامپو زدن بیش ‌از اندازه می‌شود.
همچنین تعیین فواصل استفاده از شامپو، به ضخامت تارهای مو، نوع و جنس مو، میزان چربی سر، نوع محصول به‌کاررفته و سبک زندگی افراد بستگی دارد. بسته به جنس مو، برای یک فرد معمولی، به‌صورت میانگین بهتر است شستشوی موها هر یک روز در میان و یا دو سه روز در میان انجام شود. نمی‌توان یک قاعده کلی را جهت شستن موها در نظر گرفت. در صورت چرب شدن واضح موهای خود، ایجاد خارش در کف سر و همچنین پوسته‌پوسته شدن کف سرتان، بهتر است موهای خود را با شامپو بشویید.
وقتی که از کف سر چربی ترشح شود، موها نیز چرب خواهند شد. هرچند چرب بودن موها سبب ایجاد ظاهری ناخوشایند می‌شود، اما جهت جلوگیری از ریزش مو و همچنین زیبایی آن‌ها، وجود چربی و رطوبت در موها، اهمیت بسیار زیادی دارد. توزیع چربی بین تارهای مو در صورت فر و ضخیم بودن آنها، دیرتر اتفاق می‌افتد و ازاین‌رو، موهای سر خشک به نظر می‌رسند. سعی کنید در صورت داشتن موهای فر، اقدام به شستن موها با شامپو، نهایتاً 3 بار در هفته نمایید. با توجه به سریع‌تر چرب شدن موهای صاف و لخت، باید به شستن آنها در فواصل زمانی کمتری پرداخت. اما هرگز توصیه به شستشوی روزانه مو با شامپو برای این موها نمی‌شود. البته می‌توانید گام مهمی را در جهت پیشگیری از ریزش مو، با کاهش میزان شامپو زدن در طول هفته بردارید.
از نظر خیلی از کارشناسان پوست و مو، فقط گروه کوچکی از افراد قادر به شامپو زدن موهای خود به‌دفعات بیشتر، با رعایت بعضی از قوانین هستند. افراد با موهای خیلی نازک، افرادی دارای فعالیت‌های ورزشی زیاد به همراه تعریق فراوان و همچنین افراد ساکن در آب‌وهوای خیلی مرطوب، جزء این گروه هستند.

عادت‌های مربوط به شستن مو، چه میزان اهمیت دارد؟

به حداقل رساندن میزان شامپو زدن به موها را می‌توان یکی از شیوه‌های کاهش چربی مو دانست. در صورت شستشوی روزانه موهای خود، شاید از اطرافیانتان، این جمله که موهای تان با شستشوی بیشتر، چرب تر خواهد شد را شنیده باشید. خشکی موها با شستن بیش‌ازحد مو رخ می‌دهد. اما اثرات متفاوتی بر افراد مختلف دارد. مثلاً، در بعضی افراد، ترشح چربی بیشتری به‌منظور جلوگیری از خشکی بیش‌ازاندازه موها، توسط کف سر صورت می‌گیرد و در صورت نشستن موهای حتی یک روز، چربی خیلی زیادی ترشح می‌گردد. بنابراین، جهت مواجه نشدن با چنین شرایطی، بهتر است که اقدام به تغییر عادت‌های مربوط به شستن موهای خود کنید.
البته تغییر این عادت برای افرادی که شستشوی روزانه را در برنامه خود دارند، امری دشوار است. اما ترک این عادت با کاهش تدریجی دفعات شامپو زدن موها، آسان‌تر خواهد بود. می‌توانید ابتدا این کار را به صورت یک روز در میان و سپس فاصله آن را بیشتر کنید. در صورت داشتن موهایی که چربی آن حتی با شامپو زدن 3 روز در میان و هفته‌ای 1 بار نیز خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد، تلاش خود را برای رسیدن به این زمان موردنظر به کار گیرید.
افراد با موهای خشک و فر، قادر به سپری کردن زمان بیشتری بدون استفاده از شامپو بوده و به هیچ مشکلی بر نمی‌خورند. به تصور برخی افراد، موهای خشک  به دلیل وجود شوره سر است. اما در چنین وضعیتی، عامل اصلی شوره سر را می‌توان شستن زیاد موها دانست.

یکی از عادات روزمره خیلی از افراد، استحمام پس از یک روز کاری و دوش گرفتن صبحگاهی است. این عادت خود را کنار بگذارید و احتیاجی به شامپو زدن روزانه موها نیست. حتی شستن موها بدون شامپو نیز کمک شایانی را ازلحاظ روانی به فرد نموده و سبب القای حس پاکیزگی به اشخاصی که درصدد کاهش شامپو زدن به موهای خود هستند، می‌شود.

نحوه عملکرد شامپو به چه صورت است؟

شامپو سبب جذب آلودگی‌ها و چربی اضافی مو شده و این مواد اضافی با آبکشی مو شسته می‌شوند. هرچند شامپو می‌تواند چربی و کثیفی مو را از بین ببرد، اما قادر به از بین بردن چربی طبیعی مو، اگر که بیش‌ازاندازه مورداستفاده قرار گیرد، می‌شود. ازاین‌رو، در صورت به کار بردن شامپو در فواصل زمانی کوتاه، موها شکننده و خشک خواهد شد. چراکه وجود چربی طبیعی در موها، برای پیشگیری از شکنندگی آن‌ها، زیبایی، سلامت و همچنین خوش‌حالتی آن‌ها، امری ضروری است. علاوه بر آن، در شامپو زدن مکرر موهای رنگ‌شده، احتمال از بین رفتن رنگ مو وجود داشته و همین امر، سبب هدر رفتن هزینه فراوان صرف شده در آرایشگاه‌ها خواهد شد.

آشنایی با ویژگی‌های شامپو خشک

به گروهی از شامپوها که احتیاجی به آبکشی نداشته و دارای فرمولاسیون خاصی هستند، شامپو خشک اطلاق می‌شود. لازم به ذکر است که معایبی نیز با زیاده‌روی در مصرف شامپوهای خشک به چشم می‌خورد. اما امکان پاکیزه‌تر جلوه دادن موها در وضعیتی خاص، با کمک این محصولات وجود خواهد داشت.

مزایای به‌کارگیری نرم‌کننده مو

بهتر است جهت پیشگیری از خشک شدن موها پس از به کار بردن شامپو، اقدام به استفاده از نرم‌کننده مو کنید. چراکه آن‌ها سبب براق و نرم شدن موها می‌شوند. به جهت کم بودن چربی موهای رنگ‌شده و خشک، موها دیرتر دچار کثیفی شده و درنتیجه بایستی شامپو زدن آنها نیز کمتر صورت گیرد. به‌منظور درمان آسیب‌دیدگی موها، بهتر است از ماسک مو و نرم‌کننده استفاده کنید.

کنار گذاشتن یک سری عادت‌های بد راجع به شستن موها

  • اجتناب از رفتن به رختخواب با موهای خیس

در صورت داشتن عادت دوش گرفتن پیش از خواب، از خشک بودن موهای خود مطمئن شده و پس از آن به رختخواب بروید. با توجه به از دست رفتن پروتئین طبیعی موها و آسیب‌دیدگی آنها در اثر حرارت زیاد، سعی کنید از استفاده روزانه سشوار خودداری کنید. بنابراین، به جای دوش گرفتن در شب، این کار را در صبح انجام دهید تا مجبور به خشک‌کردن موهای خود با سشوار در شب نباشید. درنتیجه، با دوش گرفتن در صبح، خشک شدن موها به شکل طبیعی در روز صورت گیرد. همچنین با انجام این کار، از ریزش موهای خود نیز جلوگیری کنید.

  • استفاده از شامپوهای مناسب برای موهای خود

لازم به ذکر است که بسیاری از افراد، همچنان از شامپوهای نامناسب برای موهای خود استفاده می‌کنند. شامپو در انواع مختلفی همچون شامپو ضدریزش، شامپو مناسب موهای چرب، شامپو ویژه موهای رنگ‌شده، شامپو موهای خشک، شامپو ضد شوره و… تولید می‌شود، ازاین‌رو باید دست به انتخاب شامپوی مناسب با جنس موها زد. میزان چربی زدایی در شامپو که به ترکیب مواد کاتیونی و آنیونی آن برمی‌گردد را می‌توان دلیل تنوع شامپوها دانست.

  • اجتناب از شستن موها با آب داغ

آب داغ، رطوبت مو را از بین برده و درنتیجه سبب بدحالتی، خشکی و شکنندگی آن می‌شود. فکر نکنید که چربی موها با شستن آن‌ها به کمک آب داغ به‌خوبی برطرف می‌شود. چراکه این کار به چربی کف سر آسیب وارد می‌کند، ازاین‌رو بهتر است این عادت خود را ترک کنید تا مانع ریزش مو شما شود.

  • شانه نکردن موهای خیس

درصورتی‌که تصورتان این است که آسان‌تر می‌توانید در حمام موهای خود را شانه بزنید و انرژی کمی را صرف این کار بکنید، باید به این مسئله نیز توجه داشته باشید که کارتان کاملاً اشتباه است. چراکه به جهت شکننده و حساس بودن موهای خیس، آسیب زیادی به آنها وارد می‌شود. و همچنین این کار سبب ریختن مقدار زیادی از موهای شما خواهد شد. اقدام به برس کشیدن موها جهت پیشگیری از گره خوردن آن‌ها، قبل از رفتن به حمام نمایید و سعی کنید شستن آن‌ها را با ملایمت انجام دهید و از چنگ زدن موها و ناخن کشیدن در آن‌ها خودداری کنید.

 

  • سشوار کشیدن موهای تمیز

در صورت به‌کارگیری لوازم حالت‌دهنده مو همچون فر کننده مو، سشوار، اتو مو و غیره، یکی از نکات حائز اهمیت، توجه به تمیزی کامل موها است. چراکه این کار سبب تمیز به نظر رسیدن موها برای زمان طولانی‌تری خواهد شد و ظاهری جذاب و زیبا به موها خواهد بخشید.

میزان استفاده از شامپو باید چقدر باشد؟
جنس مو و قد موها ازجمله فاکتورهایی است که میزان شامپوی موردنیاز، جهت شستشوی موها را تعیین می‌کند. اما بیشتر افراد اقدام به استفاده از چیزی حدود دو قاشق غذاخوری یا ده میلی‌لیتر شامپو جهت شستن موهای خود می‌کنند.
1-موی ضخیم نسبت به موی نازک به شامپوی بیشتری احتیاج دارد.
2-در موهای بلند به‌منظور شستن ساقه موها، بیشتر از میزان ذکرشده در بالا، به شامپو نیاز است.
3-در موهای فر جهت توزیع بهتر شامپو در همه نواحی، زیادتر از مقدار ذکرشده در بالا، به شامپو احتیاج است.

نحوه صحیح شستن موها

ابتدا پس از خیس کردن موها با آب گرم، 30 الی 60 ثانیه اقدام به ماساژ شامپو روی موهای خود نموده و سپس عمل آبکشی را انجام دهید. در صورت داشتن موهای بلند، به شستن آن‌ها از ریشه تا نوک موها بپردازید. دو مرتبه شستشو را بر روی موهای چرب خود انجام دهید. عدم استفاده کافی از شامپو، سبب به‌جا ماندن چربی و آلودگی بر روی موها شده و شوره سر را در پی دارد.
در صورت عادت کردن به 2 مرتبه شستشوی موها در حمام، در گام آخر باید روی موها کف زیادتری تولید شود که این امر تمیز شدن موها را نشان خواهد داد. لازم به ذکر است که مشاهده کف زیاد بر روی موها در همان بار اول شستشو، به‌منزله پاک شدن کامل موها است و دیگر لازم به شامپو زدن در مرتبه دوم نیست.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید