بررسی علت خارش سر و ۶ راهکار طبیعی برای درمان آن

بررسی علت خارش سر و ۶ راهکار طبیعی برای درمان آن

اگر شما دچار خارش پوست سر شده‌اید شاید این فکر به سراغتان بیاید که دیگر نتوانید از شر خارش پوست سر خلاص شوید در صورت که این تصور نادرست است و بهتر است برای رهایی از این مشکل ابتدا علت خارش سر را پیدا کنید سپس به کمک راهکارهای طبیعی اقدام به درمان خارش پوست سر کنید. در این مقاله از بیونیج مگ به علل مختلف خارش سر و همچنین راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

علت خارش سر چیست؟

علل زیادی می‌تواند باعث خارش پوست سر شود که در ادامه این مطلب چند مورد از مهم‌ترین علت خارش سر را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  1. وجود شوره روی پوست سر

اگر پوست سر شما خشک است و مدام دچار خارش سر می‌شوید و علاوه بر این پوسته‌های سفیدی نیز روی سطح موهای شما دیده می‌شوند باید به شما بگوییم که به شوره سر مبتلا هستید. هرگز نگران وجود شوره‌هایی که روی موهای شما وجود دارند نباشید زیرا شوره سر جزء مشکلات رایج در بین خانم‌ها و آقایان است و دلیل اصلی خارش سر نیز شوره سر است و شما می‌توانید با رعایت چند نکته از شر شوره سر خلاص شوید.

شامپوهای ضد شوره یکی از بهترین روش‌ها برای درمان خارش سر و شوره سر می‌باشند. بهتر است شما قبل از استفاده از شامپوی ضد شوره دستورالعمل درج‌شده روی آن را به‌دقت مطالعه کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که موهایتان را باید هر روز بشویید ولی از شامپو ضد شوره فقط 2 بار در طول هفته می‌توانید استفاده کنید و اگر شامپوی مورداستفاده‌تان برای رفع شوره سر مؤثر نبود باید شامپو را عوض کنید.

  1. واکنش پوست سر به محصولات شیمیایی مراقبت از مو

ممکن است پوست سر شما به نرم‌کننده‌ها و انواع شامپو و سایر محصولات شیمیایی مراقبت از مو واکنش نشان دهد و درنتیجه مبتلابه خارش سر شوید که در این صورت می‌توانید برای رفع خارش پوست سر استفاده از محصول شیمیایی را قطع کنید.

  1. شپش

یکی از انواع علت خارش سر وجود شپش روی پوست سر است و اگر شما احساس می‌کنید که به شپش سر مبتلا شده‌اید بهتر است از فردی تقاضا کنید که پوست سرتان را با دقت مشاهده کند و اگر روی پوست سرتان شپش وجود داشت باید سریعاً درمان را شروع کنید زیرا در صورت عدم درمان شپش تعداد شپش‌ها هر روز بیشتر می‌شوند.

  1. پسوریازیس سر

اگر روی پوست سر شما لکه‌هایی قرمز یا پوسته‌های درشت سفید یا نقره‌ای‌رنگ مشابه با شوره سر وجود دارد و دچارش خارش شدید پوست سر و خشکی پوست سر هستید به‌احتمال‌زیاد به پسوریازیس پوست سر دچار شده‌اید که باید هر چه زودتر این مشکل را رفع کنید.

  1. گال

علت خارش سر می‌تواند بیماری عفونی و مسری گال نیز باشد و اگر پوست سرتان خارش شدیدی دارد به صورتی که تمام طول شب از شدت خارش پوست سر مجبور هستید بیدار بمانید به‌احتمال‌زیاد به این بیماری دچار شده‌اید و برای اطمینان بیشتر بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید و هر چه سریع‌تر درمان این بیماری را شروع کنید.

  1. اگزمای پوست سر

از علائم شایع این بیماری وجود قسمت‌های قرمزرنگ و پوسته روی پوست سر است و برخی از بیماران مبتلابه اگزمای پوست دچار سوزش و خارش شدید در نواحی که این علائم وجود دارند می‌شوند. برای تشخیص و درمان مؤثر این بیماری باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

  1. مشکل‌های عصبی و روانی

اگر شما دچار خارش شدید در پوست سر شده‌اید ولی نشانه‌ای از بثورات پوستی روی پوست سر شما وجود ندارد علت خارش سر می‌تواند مشکلات عصبی باشد.

  1. سرطان پوست

با گسترش سرطان پوست روی پوست سر ممکن است بیمار دچار خارش شدید در این ناحیه شود. برای شناسایی سرطان پوست باید به متخصص مراجعه کنید تا معاینات لازم روی پوست شما انجام شود و درنتیجه روش درمانی مناسب را شروع کنید.

  1. عفونت قارچی

یکی از انواع علت خارش سر وجود قارچ روی پوست سر است. عفونت‌های قارچی باعث ایجاد شوره و لکه‌های قرمزرنگ روی پوست می‌شوند و علاوه بر این عفونت خارش پوست سر را تشدید می‌کند و شما می‌توانید با درمان عفونت قارچی پوست سر خارش ناشی از این عفونت را از بین ببرید.

  1. خشکی پوست سر

اگر پوست سر دارای خشکی زیادی باشد دچار خارش می‌شود بنابراین برای از بین بردن خشکی و خارش سر باید همواره پوست سر را چرب و مرطوب نگه‌دارید.

6 راهکار طبیعی برای درمان خارش سر

اگر خارش پوست سر باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره‌تان شده است باید به فکر درمان آن باشید. برای درمان خارش سر می‌توانید از راهکارهای طبیعی استفاده کنید و درصورتی‌که بعد از استفاده از این درمان‌ها خارش پوست سرتان قطع نشد باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا درمان دارویی مناسبی را برای شما تجویز کند.
حال که با انواع علت خارش سر آشنا شدید بهتر است روش‌های درمان طبیعی و خانگی آن را نیز بدانید تا بتوانید از شر خارش پوست سر خلاص شوید.

  1. استفاده از روغن‌های طبیعی

برای درمان خارش پوست سر می‌توانید از روغن‌های طبیعی نظیر روغن‌زیتون و روغن درخت چای و روغن نارگیل و … استفاده کنید که در ادامه نحوه استفاده از این روغن‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

  • روغن‌زیتون:

به کمک روغن زیتون گرم شده می‌توانید خارش پوست سر را از بین ببرید. برای استفاده از این روغن طبیعی ابتدا باید شیشه حاوی روغن‌زیتون را مقداری مالش دهید تا گرم شود سپس روغن زیتون را روی پوست سر خود قرار دهید و پوست سر را ماساژ دهید. توجه داشته باشید که روغن زیتون برای تأثیر بیشتر باید مدت طولانی‌تری روی پوست شما بماند و بعد از گذشت چند ساعت می‌توانید سرتان را با شامپو ضد شوره بشویید.

  • روغن درخت چای:

روغن درخت چای از بهترین روش‌ها برای درمان خارش سر است و این روغن با خاصیت ضد باکتری که دارد باعث می‌شود هر نوع التهاب در پوست سر از بین برود. نحوه استفاده از روغن درخت چای برای رفع خارش سر به‌صورت زیر است:

ابتدا چند قطره از این روغن را درون شامپو بچه بریزید و هر روز موهای خود را با شامپو حاوی درخت چای شستشو دهید. از این روش درمان طبیعی باید 7 یا 14 روز استفاده کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

  • روغن نارگیل:

اگر بعد از رنگ زدن موهایتان به خارش پوست سر دچار می‌شوید می‌توانید برای درمان خارش سر از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل دارای خواص مرطوب‌کنندگی است درنتیجه پوست سر را به‌خوبی مرطوب می‌کند و خارش و قرمزی و خشکی پوست سر را از بین می‌برد. برای درمان خارش سر به کمک این روغن طبیعی قبل از استحمام کردن باید مقداری از روغن را روی پوست سر خود بمالید سپس پوست را ماساژ دهید و بعد از گذشت 15 تا 30 دقیقه موهایتان را با شامپو بشویید.

  • روغن نعناع فلفلی و روغن کنجد:

این روغن حاوی مقدار زیادی منتول است که این ماده طبیعی می‌تواند روی پوست سر اثر خنک‌کننده‌ای را داشته باشد بنابراین اگر خارش پوست شما ناشی از واکنش‌های آلرژیک است می‌توانید از این روغن طبیعی برای تسکین خارش سر استفاده کنید. نحوه استفاده از روغن نعناع فلفلی برای درمان خارش سر به‌صورت زیر است:

درون ظرفی مناسب مقداری از روغن نعناع فلفلی را با روغن کنجد ترکیب کنید سپس مخلوط این روغن‌های طبیعی را درون شامپو بریزید و موهایتان را به شامپو آغشته کنید و بعد از گذشت چند دقیقه موها را با آب ولرم آبکشی کنید. از این مخلوط روغنی می‌توانید 2 بار در طول روز و به مدت 2 هفته استفاده کنید.

  • روغن طبیعی علف لیمو:

روغن علف لیمو برای رفع شوره سر و خارش پوست سر مفید است و شما می‌توانید مقداری از روغن علف لیمو را در شامپو بریزید و روزانه دو بار از این روغن استفاده کنید همچنین طول درمان خارش سر با استفاده از این روغن به مدت 14 روز است.

 

بیشتر بخوانید: دلایل استفاده از لوازم آرایشی گیاهی و طبیعی

 

  1. ساخت ماسک موی طبیعی برای درمان خارش سر

اگر پوست سر شما دچار خشکی شده است و خارش شدیدی دارد می‌توانید با طرز تهیه ماسک آووکادو به رفع خارش پوست سرتان کمک کنید. این ماسک موی طبیعی دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی است و می‌تواند التهاب و خشکی موجود در پوست سر را از بین ببرد.

  • طرز تهیه ماسک موی آووکادو:

1/2 موز و 1 عدد آووکادو را به صورت پوره درآورید سپس پوره موز و آووکادو را درون ظرفی مناسب با یکدیگر ترکیب کنید و مخلوط به‌دست‌آمده را روی پوست سر و موهایتان بمالید و بعد از گذشت 30 دقیقه موهایتان را به کمک شامپو به خوبی بشویید.

  1. استفاده از حنای بدون رنگ

از حنای بدون رنگ برای درمان خارش سر می‌توانید استفاده کنید. نحوه استفاده از این محصول طبیعی و گیاهی برای رفع خارش پوست سر به‌صورت زیر است:

درون ظرفی مناسب سدر و حنای بدون رنگ را با یکدیگر به‌خوبی ترکیب کنید سپس مخلوط این مواد را به مدت 15 دقیقه روی پوست سر و ریشه موهایتان قرار دهید و بعد از گذشت مدت‌زمان ذکرشده موها را با شامپو بشویید.

  1. آسپرین

یکی از بهترین راهکارها برای درمان طبیعی خارش سر و شوره سر آسپرین است. آسپرین پوست سر را لایه‌برداری می‌کند و سلول‌های مرده روی سطح پوست سر را از بین می‌برد. نحوه استفاده از این درمان طبیعی به‌صورت زیر است:

  • روش اول:

پودر 2 عدد آسپرین را درون شامپو بریزید سپس شامپو را روی پوست سر ریخته و به کمک انگشتان مو و پوست سر را ماساژ دهید و بعد از گذشت چند دقیقه موها و پوست سر را به‌خوبی شست‌وشو دهید.

  • روش دوم:

پودر 3 عدد آسپرین را درون ظرفی مناسب با 1 قاشق غذاخوری سرکه ترکیب کنید سپس مخلوط این مواد را روی پوست سرتان قرار دهید و بعد از ماساژ دادن پوست سر به مدت 30 دقیقه صبر کنید و بعد از مدت‌زمان ذکرشده موها و پوست سر را به‌خوبی بشویید.

  1. درمان خارش سر به کمک جوی دو سر کلوئیدی

جوی دو سر درمانی مؤثر برای خارش سر است و برای ساخت برخی از شامپوهای ضد شوره از جو دو سر کلوییدی استفاده می‌شود. روش تهیه جوی دو سر کلوئیدی خانگی به‌صورت زیر است:

  • درون پارچه‌ای نخی یک‌مشت جوی دو سر بریزید.
  • پارچه حاوی جوی دو سر را زیر آب ولرم بگیرید و آبی که از قسمت زیرین پارچه بیرون می‌آید را درون ظرفی مناسب بریزید.
  • به کمک آب حاصل از جوی دو سر پوست سر خود را آبکشی کنید.
  1. آب پیاز برای رفع خارش پوست سر

پیاز دارای خاصیت ضد قارچ است و درنتیجه می‌تواند خارش پوست سر را از بین ببرد همچنین آب پیاز باعث تحریک گردش خون در پوست سر می‌شود و ریشه مو و پوست سر را به‌خوبی تقویت می‌کند. نحوه استفاده از آب پیاز برای درمان خارش سر به‌صورت زیر است:

  • پوست 2 پیاز را بگیرید سپس آن‌ها را رنده کنید.
  • آب پیاز رنده شده را بگیرید و مقداری روغن زیتون به آب پیاز اضافه کنید.
  • محلول را روی پوست سر و ریشه موهایتان بمالید.
  • بعد از گذشت 30 دقیقه موهایتان را با شامپو به‌خوبی شست‌وشو دهید.
  • برای رسیدن به نتیجه بهتر می‌توانید از آب پیاز هفته‌ای 1 بار استفاده کنید.

نکات مهم برای درمان خارش سر

برای اینکه به خارش پوست سر مبتلا نشوید بهتر است از پوست سر و موهایتان به‌خوبی مراقبت کنید و در صورت مواجه با این مشکل می‌توانید با انجام روش‌های طبیعی زیر خارش پوست سر را تا حدودی کاهش دهید تا از بین ببرید.

  1. شامپو یا نرم‌کننده خود را عوض کنید و اگر بعد از استفاده از شامپو یا نرم‌کننده جدید دیگر احساس خارش در ناحیه پوست سر نداشتید علت خارش سرتان بدون شک شامپو یا نرم‌کننده‌ای است که قبلاً استفاده می‌کردید.
  2. موهایتان را به‌صورت مرتب شانه کنید زیرا شانه کردن مو گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهد.
  3. زمانی که موهایتان خیس است آن‌ها را شانه نکنید زیرا این کار باعث می‌شود تا موها شکننده شوند و علاوه بر این خارش سر تشدید می‌گردد.
  4. روزانه به مقدار مناسبی آب بنوشید.
  5. از انجام ورزش یوگا و مدیتیشن غافل نشوید.
  6. شامپوی مورد مصرف را زودتر از 6 ماه عوض نکنید.
  7. پرهیز از هرگونه استرس و اضطراب
  8. تغذیه‌ای درست و اصولی داشته باشید.
  9. شانه و برستان را تمیز نگه‌دارید و برای شانه کردن موها از برس و شانه مخصوص به خود استفاده کنید.
  10. هرگز موها و پوست سر را با آب خیلی داغ نشویید زیرا استفاده از آب خیلی داغ باعث خشک شدن پوست سرد و خارش پوست سر می‌شود.
  11. موهایتان را دیربه‌دیر نشویید و اگر احساس کردید که پوست سر شما خیلی کثیف شده است می‌توانید روغن زیتون و پوره کلم بروکلی و سفیده تخم‌مرغ را درون ظرفی مناسب با یکدیگر ترکیب کنید سپس مخلوط این مواد را به پوست سر و ریشه موهایتان بمالید و به مدت 15 الی 30 دقیقه صبر کنید سپس موهایتان را بشویید. توجه داشته باشید که این ماسک موی طبیعی به‌راحتی آلودگی‌ها را از روی پوست سر و موها از بین می‌برد و به موها ظاهری جذاب و درخشان تر می‌بخشد.
  12. اگر موهای شما پرپشت نیست ممکن است پوست سرتان با قرار گرفتن در معرض آفتاب بسوزد که این آفتاب‌سوختگی باعث سوزش و خشک شدن پوست سر و درنتیجه خارش سر می‌شود بنابراین اگر مجبور هستید که مدت‌زمان زیادی را در زیر آفتاب بمانید بهتر است سرتان را به کمک کلاه و دستمال سر و روسری و … بپوشانید.

همان‌طور که در این مطلب مطالعه کردید یکی از رایج‌ترین مشکلات در بین افراد خارش پوست سر است و شما می‌توانید به‌راحتی این مشکل را در خانه به کمک راهکارهای طبیعی و درمان‌های خانگی رفع کنید همچنین بهتر است قبل از شروع هر درمانی علت خارش سر را پیدا کنید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید