دلایل ریزش مو در بارداری و راهکارهایی جهت پیشگیری از آن

دلایل ریزش مو در بارداری و راهکارهایی جهت پیشگیری از آن

در دوران بارداری خانم‌ها در بدن خود با تغییرات زیادی روبه‌رو می‌شوند، موها از جمله بخش هایی هستند که ممکن است شامل همین تغییرات شوند. ریزش مو، خشکی و ضخیم تر شدن موها از مواردی است که می تواند در موهای یک خانم باردار مشاهده شود. استفاده از داروها و قرص های شیمیایی در زمان مواجه شدن با مشکلات ناشی از ریزش مو در دوران بارداری یکی از راه‌های موجود هست ولی توصیه ما به شما امتحان کردن درمان ها و روش های طبیعی خانگی پیش از به کار بردن این مواد شیمیایی است. از این رو، هدف ما از نگارش این مقاله از بیونیج مگ، معرفی راه های جلوگیری از ریزش مو در بارداری می باشد.
آیا در رابطه با چرخه رشد مو اطلاعاتی دارید؟ منظور از چرخه رشد مو این است که رشد نود درصد از موها در هر زمان معینی صورت گرفته و ده درصد بقیه در فاز تلوژن یا استراحت به سر می برند. در حالت عادی با ریزش مو، پس از دو تا سه ماه استراحت، جای آنها با موهای جدیدی پر می شود. در حالی که در دوران بارداری توقف رشد موها در مرحله استراحت این چرخه رشد، مشاهده میشود و ضخامت موها به جای ریزش آنها بیشتر خواهد شد. ولی در برخی مواقع نیز با ریزش موها پیش از افزایش ضخامت آنها مواجه می شویم.
شما می توانید با مطالعه این مقاله از مجله علمی بیونیج، اطلاعاتی راجع به اقداماتی که باید جهت کنترل ریزش مو در بارداری انجام دهید، کسب نمایید و متوجه شوید که این عارضه در دوران بارداری امری طبیعی است یا خیر.

بررسی مسئله طبیعی بودن ریزش مو در بارداری

ریزش مو در دوران بارداری در صورت کم بودن، امری کاملاً طبیعی محسوب می شود، بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، تقریباً 50-40 درصد از زنان با ریزش مو مواجه اند ولی خوشبختانه این شرایط موقتی است از دیگر موارد پیش آمده در دوران بارداری خشک تر شدن موها در دوران بارداری است که به دلیل ترشح زیاد هورمون پروژسترون رخ میدهد و موجب شکستگی موها در نزدیکی ریشه مو میشود. این مسئله بیشتر در اواخر دوران بارداری دیده می شود.
دلایل متعددی برای ریزش مو در دوران بارداری وجود دارد ولی در صورت غیرعادی بودن ریزش مو، باید با مراجعه به پزشک متخصص به بررسی علت دقیق آن بپردازید.

ریزش مو در بارداری به چه دلایلی رخ می دهد؟

در صورت مواجه شدن با ریزش موی زیاد در دوران بارداری در مقایسه با قبل، دچار نگرانی و استرس نشوید، نوسانات فیزیکی و هورمونی را می توان علت این تغییرات به شمار آورد و به طور معمول، شاهد برگشت همه چیز به شرایط عادی، پس از تولد نوزاد خواهید بود.
در ادامه به بررسی دلایل دیگر ریزش مو در دوران بارداری خواهیم پرداخت، پس ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

وجود بیماری ها

بیماری هایی همچون کرم حلقوی که نوعی عفونت قارچی محسوب می شود و همچنین دیابت بارداری ممکن است باعث ریزش موها شود.

علاوه بر آن، مصرف داروهای خاصی همچون، داروهای ضد اضطراب و افسردگی و فشار خون ممکن است موجب افزایش ریزش مو شود. در صورت مواجه شدن با ریزش مو در حین مصرف این داروها، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

  • تغذیه نامناسب

در دوران بارداری بدن فرد نیازمند تغذیه بهتر و مناسب تری است و علاوه بر آن، باید آهن بیشتری به بدن در این دوران برسد. ریزش مو ممکن است به علت کمبود پروتئین، آهن، ویتامین ها و مواد معدنی دیگر در بدن باشد، حالت تهوع در 3 ماه اول بارداری میتواند باعث تغدیه نامناسب افراد در هنگام بارداری و ریزش مو شود. همچنین، ریزش مو ممکن است به علت استفاده از ویتامین های اضافی از قبیل ویتامین A فعال یا رتینول اتفاق بیفتد.

  • دلایل ژنتیکی

از دیگر علت های ریزش مو می توان به علت های ژنتیکی اشاره کرد. مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از داروها برای مقابله با ریزش ژنتیکی موها توصیه میشود.

  • اختلال تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا همان PCOS، تولید مقدار فراوانی از هورمون مردانه توسط تخمدان ها را به دنبال دارد. اکثر خانم های مبتلا به این سندروم، تجربه افزایش مو را در بدن خود دارند ولی احتمال مشاهده ریزش مو در ناحیه پوست سر نیز وجود دارد.

کاهش تولید هورمون تیروئید

کاهش تولید هورمون تیروئید سبب ایجاد کم کاری تیروئید شده و این روزها، این موضوع در بین خانم ها بسیار شایع است. وظیفه هورمون تیروئید، حفظ سلامت ناخن ها و موها، سلامت روان، حفظ میزان سوخت و ساز اولیه  و همچنین سیستم گوارش است و در نتیجه کمبود آن در بدن، ریزش مو را به همراه دارد.

  • مواجه شدن با تغییرات هورمونی

ریزش موها می تواند به علت ایجاد تغییرات هورمونی نیز در دوران بارداری رخ دهد. این تغییرات ممکن است در چرخه طبیعی رشد موها وقفه ایجاد کرده و سبب تلوژن افلوویوم یا ریزش بیش از اندازه موها شود. البته این نوع ریزش مو با گذشت چندین ماه رفع میشود.

  • وجود بیماری های مرتبط با پوست سر

نازک شدن و ریزش موها ممکن است به علت تأثیر بیماری بر روی پوست سر و همچنین آلرژی یا حساسیت های پوستی رخ دهد.

  • سایر موارد مرتبط با بارداری

ریزش مو همچنین می تواند به علت توقف مصرف داروهای جلوگیری از بارداری یا روش های دیگر پیشگیری از بارداری، رخ دهد. علاوه بر آن، امکان تجربه کردن ریزش مو، با زایمان نوزاد مرده و یا سقط جنین وجود دارد. ریزش مو را نمی توان از فوریت های پزشکی به شمار آورد، ولی در صورتی که بیماری یا کمبود مواد مغذی موجب ریزش موها شده باشد باید به این مسئله توجه زیادی شود و با جدیت مراحل درمان پیگیری گردد.

در صورت مواجه شدن با ریزش موی شدید در دوران بارداری، اقدام به دریافت مشاوره از یک پزشک متخصص زنان و زایمان نمایید . ولی در صورت شدید نبودن ریزش مو در بارداری، با بهبود سبک زندگی و رژیم غذایی از ریزش موی خود جلوگیری کنید.

نحوه کنترل ریزش مو در بارداری

اقدامات زیر را در جهت کنترل ریزش مو در بارداری و بهره مندی از موهای سالم به کار گیرید.

  • از بافتن مو، بستن مو به صورت مدل دم اسبی، اکستنشن مو، ردیف ذرتی و استفاده از بیگودی خودداری کنید، چرا که این مدل ها با تحت فشار قرار دادن موها، باعث شکنندگی آنها می شوند.
  • از برس کشیدن بیش از اندازه موها اجتناب کنید.
  • استفاده از شامپوی ملایم و نرم کننده را در برنامه خود قرار دهید.
  • عدم استفاده از رنگ های شیمیایی و مواد صاف کننده مو، این مواد باعث خشکی و شکستن موها میشوند.
  • سبزیجات و میوه ها را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید، میوه ها و سبزیجات به علت داشتن آنتی اکسیدان و فلائونیدها، فولیکول های مو را در مقابل آسیب دیدگی محافظت کرده و تحریک رشد موها را در پی دارند.
  • استفاده از برس مناسب جهت شانه کردن موها در حالت خیس
  • ماساژ پوست سر جهت افزایش گردش خون

راهکارهایی خانگی جهت درمان ریزش مو در بارداری

  • ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا می تواند کمک شایانی به درمان اختلالات پوستی کند. مالیدن این ژل بر روی پوست سر، به رفع ریزش مو که به خاطر عفونت و خشکی پوست سر رخ داده، کمک می کند.

  • مصرف محصولات ارگانیک

از بهترین و مؤثرترین روش ها جهت کاهش ریزش مو ناشی از واکنش های آلرژیک پوست سر و عفونت های پوستی، مصرف محصولات طبیعی و ارگانیک است. محصولات گیاهی خطری را برای افراد با پوست حساس ندارند.

  • استفاده از روغن های گیاهی جهت ماساژ دادن پوست سر

به منظور کنترل طبیعی ریزش موها پوست سر را با روغن های گیاهی ماساژ دهید. نمونه ای از این روغن ها، روغن بادام، نارگیل، زیتون، جوجوبا و خردل است.

  • استفاده از ماسک های گیاهی خانگی

استفاده از ماسک های گیاهی خانگی میتواند در کنترل ریزش موی خانم ها در دوران باردای کمک کند.

کنترل ریزش مو در بارداری با انجام سایر اقدامات

به منظور کنترل ریزش مو در بارداری، می توان از مکمل های غذایی و سایر محصولات مرتبط با مو استفاده کرد. امتحان کردن این موارد نیز در کنار درمان های خانگی مفید خواهد بود، با دریافت مشاوره از پزشک معالج خود می توانید از این مکمل ها و محصولات استفاده کنید.

  • استفاده از نرم کننده ها و شامپوهای مناسب: در دوران بارداری مواجه شدن با خشکی مو، امری طبیعی است. می توانید با استفاده از نرم کننده ها و شامپوهایی که دارای خواص مرطوب کنندگی هستند با خشکی مو مقابله کنید. سعی کنید دست به انتخاب شامپویی بزنید که دارای مواد زیر باشد.

1-روغن جوجوبا به عنوان مرطوب کننده طبیعی مو

2-شی باتر به علت دارا بودن خاصیت مرطوب کنندگی و ضد شکنندگی موها

3-آلوئه ورا جهت مبارزه با ریزش موها

4-روغن آووکادو، مناسب جهت رشد موها با دارا بودن ویتامین های D، E و پتاسیم

5-روغن نارگیل، تأمین کننده رطوبت فولیکول مو

 

  • مصرف مکمل ها: مکمل هایی همچون ویتامین C، ویتامین B7 یا بیوتین، ویتامین E، زینک یا روی، ویتامین ب کمپلکس می تواند نقش مؤثری را در کنترل ریزش موها ایفا کند.

 

زمان مناسب جهت مراجعه به پزشک

بهتر است در صورت داشتن ریزش موی شدید و غیر طبیعی به پزشک مراجعه کنید. پزشک به تجویز تریکوتراپی یا سایر روش های درمانی خواهد پرداخت.

به یک رژیم سه مرحله ای که هدف اصلی آن رفع مشکل ریزش مو است، رژیم تریکوتراپی گفته می شود. این رژیم، اسپری پروتئین، قطره های پوست سر و مکمل هایی غذایی را شامل می شود و رشد موهای سالم، برگشت چرخه مو به حالت طبیعی و همچنین کاهش ریزش مو را به همراه دارد.

لازم به ذکر است که امکان کنترل ریزش مو در بارداری به صورت یک شبه وجود ندارد. باید به منظور برگشت رشد موهایتان به حالت طبیعی، بعد از زایمان کمی صبر کنید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید