خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو

گیاه جوجوبا در اصل یک گیاه بومی آمریکایی است که در آب و هوای بیابانی رشد می‌کند و دارای دانه‌هایی است که خواص بسیاری دارد. از دانه این گیاه روغنی تولید می‌شود که در صنعت تولید لوازم آرایشی بهداشتی از آن استفاده می‌شود همچنین استفاده از خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو به تنهایی بسیار مفید است و باعث مرطوب شدن و تقویت آن‌ها می‌شود. در سراسر دنیا از روغن جوجوبا به عنوان تقویت‌کننده برای پوست و مو استفاده می‌کنند که در ادامه به برخی از خواص این روغن پرفایده اشاره می‌کنیم.

خواص روغن جوجوبا برای مو

  1. حفظ تعادل چربی پوست سر

ساختار مولکولی جوجوبا تقریبا مشابه سبوم (چربی طبیعی) است، به همین دلیل، بدون این که تعادل طبیعی پوست سر را به هم بزند و یا ظاهری چرب و روغنی به آن بدهد، به ساقه موها آبرسانی می کند.

  1. حفظ رطوبت ساقه مو

وجود مواد مغذی و غنی در روغن جوجوبا یکی از دلایلی است که باعث می‌شود این روغن مورد علاقه‌ی بسیاری از طرفداران مواد طبیعی باشد. این مواد مغذی با نفوذ به کوتیکول خارجی مو به رطوبت و حالت طبیعی مو کمک می‌کنند.

  1. کنترل شوره سر

روغن جوجوبا به دلیل داشتن خواص ضد باکتری، رشد باکتری‌ها را در فولیکول‌های مو کنترل کرده و احتمال ایجاد شوره را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

  1. جلوگیری از آسیب مو از حرارت

استفاده‌ی مداوم از ابزارهای حرارتی مانند اتوی مو و سشوار می‌تواند باعث آسیب حرارتی در مو شود و در نهایت منجر به شکاف و شکستگی مو می‌شود. روغن جوجوبا روی کوتیکول خارجی هر رشته قرار می‌گیرد و به پر کردن این شکستگی‌ها کمک می‌کند.

  1. درخشندگی و ضخیم شدن ساقه مو

وجود ویتامین‌ B و E در این روغن، به حفظ حیات و درخشندگی مو کمک‌ می‌کند.

  1. تأمین سلامت پوست سر

این ماده با وجود عناصر قدرتمندی که دارد منافذ پوست سر را در شرایط خوبی نگه داشته و از بروز عوارضی مانند شوره خشک پیشگیری می‌کند.

  1. پیشگیری از دو شاخه شدن مو

ویتامین E، مس و روی موجود در روغن میوه جوجوبا تار موها را ضخیم می‌کند، از خشکی آن جلوگیری می‌کند، موها را تقویت می‌کند و در نتیجه همه این موارد، از دو شاخه شدن موها جلوگیری می‌کند.

خواص روغن جوجوبا برای پوست

  1. آبرسان پوست

 روغن‌ جوجوبا یک مرطوب‌کننده قدرتمند برای پوست محسوب شده و مولکول‌های آب را در لایه‌های پوست به خوبی حفظ می‌کند. بنابراین پوست با استفاده از این روغن همیشه تازه و جوان به نظر می‌رسد.

  1. جوان سازی پوست

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن جوجوبا ممکن است به بدن شما در تولید کلاژن کمک کنند. کلاژن پروتئینی است که باعث خاصیت کشسانی و الاستیسیته‌ی پوست می‌شود. این روغن با افزایش کلاژن و کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود.

  1. بهبود جای زخم

روغن جوجوبا با داشتن مقدار زیاد ویتامین E  می‌تواند زخم‌های روی پوست را درمان و حتی جای زخم را بهبود ببخشد، زیرا این ویتامین برای ترمیم زخم و جای زخم بسیار مفید است.

  1. درمان آکنه

خواص آنتی باکتریال این روغن باعث می‌شود که باکتری‌های تجمع یافته بر روی منافذ پوست از بین بروند و به این ترتیب استفاده از آن می‌تواند آکنه و اثرات آن را تا حدود زیادی درمان کند.

  1. کاهش چین و چروک پوست

روغن جوجوبا با خواص آنتی اکسیدانی خود اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و مانع ایجاد چین و چروک می‌شوند. همچنین این روغن سرشار از آمینواسیدهایی است که ساختمان اصلی کلاژن را می‌سازند، بنابراین مصرف جوجوبا روی پوست، باعث سفت شدن پوست و در نتیجه کاهش پیدایش خطوط مشخص و چروک‌های پوستی و بهبود کلی بافت و رنگ، و افزایش کشسانی پوست می‌شود.

بهترین‌ راه برای بهره بردن از خواص روغن جوجوبا استفاده از شامپو یا نرم کننده‌هایی ست که حاوی این روغن هستند، پس توصیه می‌کنیم هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی حتما محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی روغن جوجوبا باشد.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید