چگونه می‌توان از آسیب‌دیدن موها جلوگیری کرد؟

جلوگیری از آسیب موها

موها در اثر عوامل محیطی مثل نورخورشید، آب و هوا، آلودگی و استفاده از محصولات شوینده و آرایشی نامناسب مانند شامپو و رنگ موها دچار آسیب‌های جدی می‌شوند، این عوامل می‌توانند ظاهر سالم و درخشان موها را تغییر داده و تبدیل به موهایی وز، موخوره دار، کدر و گره خورده کنند. درمان و محافظت از موهای آسیب دیده برای افراد یک دغدغه و مشکل همیشگی است که قالبا اکثر خانم‌ها با آن درگیر هستند و از محصولات مختلفی برای ترمیم موهای خود استفاده می‌کنند.

در این مطلب به روش‌های جلوگیری و مراقبت از آسیب دیدن مو پرداختیم، تا یکبار برای همیشه راه درست برای محافظت از موها را بیاموزید.

جلوگیری از آسیب مو

چند دلیل برای آسیب مو وجود دارد که اغلب در برنامه روزانه شما نادیده گرفته می‌شوند. ایجاد تغییر در این عادت‌ها می‌تواند، سلامت موهای شما را بهبود بخشد.

  1. از محصولات شیمیایی استفاده نکنید.

استفاده از محصولات مراقب از مو که حاوی مواد شیمیایی مثل سولفات، سیلیکون، پارابن و الکل هستند، باعث آسیب رساندن به مو می‌شود. به همین دلیل هنگام خرید شامپو مناسب به دنبال محصولاتی باشید که فاقد الکل، سولفات و پارابن باشند و بهتر است برای کمک به جلوگیری از آسیب شیمیایی و بهبود سلامت مو، از محصولات گیاهی استفاده کنید.

  1. موهای خود را هر روز نشویید.

تعداد دفعات شستن موهای در هفته، به بافت و نوع مو بستگی دارد. با هر روز شستن موها می‌توانید، سبوم (چربی طبیعی مو)  را از بین ببرید و در نتیجه موهای خشک و کدری داشته باشید. اگر نیاز به شستن روزانه موهای خود دارید، توصیه می‌کنیم از شامپو روزانه استفاده کنید.

  1. موهای خود را با آب گرم نشویید.

اکثر افراد تمایل دارند از آب گرم هنگام استحمام و دوش گرفتن، به خصوص در زمستان استفاده کنند. در حالی که حمام آب گرم می‌تواند آرامش بخش باشد اما برای موهای خوب نیست چون گرمای حاصل از آب گرم می‌تواند منجر به خشک شدن  پوست سر و مو شود و همچنین به پروتئین‌های مو آسیب می‌رساند و منجر به تیرگی، خشکی و وز شدن آن می‌شود.

  1. به صورت مکرر از ابزار حرارتی استفاده نکنید.

گرمای حاصل از ابزارهای آرایش مو، مانند آب گرم، می‌تواند پروتئین‌های مو را تحت تأثیر قرار دهد و در نتیجه منجر به شکستگی، خشکی و آسیب دیدگی مو می‌شود. به همین دلیل بهتر است از ابزارهای حرارتی مو کمتر استفاده کنید. اما اگر مجبور هستید موهای خود را حالت دهید از محافظ حرارتی مو استفاده کنید.

  1. مو را به آرامی با حوله خشک کنید.

استفاده از حوله‌های خشن و درشت برای خشک کردن مو می‌تواند باعث افزایش اصطکاک و در نتیجه وز شدن، آسیب و شکستگی مو شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن، موهای خود را با حوله نرم و به آرامی خشک کنید.

  1. رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

تهیه مواد مغذی برای رشد و سلامتی مو بسیار مهم است. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی مانند ویتامین E، پروتئین، روی، آهن، مس و سایر مواد معدنی برای حفظ سلامت موهای خود استفاده کنید.

 

بسیاری از عوامل روزمره می‌توانند موهای شما را خشک، خشن، نازک و آسیب دیده نشان دهند و در نهایت بر کیفیت و کمیت مو تأثیر بگذارند. مراقب باشید که با موهای خود چگونه رفتار می‌کنید تا سلامت مو را حفظ کنید. برای حفظ سلامت مو، هنگام خرید شامپو به  فاقد سولفات بودن آن توجه کنید.

 

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید