تفاوت شامپو بدن با صابون و ویژگی‌های آن

تفاوت شامپو بدن با صابون و ویژگی‌های آن

شامپو بدن یک شوینده مؤثر است که از آن برای تمیز کردن بدن در حمام استفاده می‌شود. شامپو بدن با وجود بافت نرمی که دارد به پوست شما لطافت می‌بخشد و حس خوبی را به شما القا می‌کند، در صورتی که استفاده از صابون باعث خشکی پوست شما خواهد شد، همین تفاوت شامپو بدن با صابون است که باعث شده، شامپو بدن طرفداران بیشتری را به خود جذب کند.
عموم مردم تصور می‌کنند که هر چه شامپو بدن یا صابون بیشتر کف کند بهتر است و باعث تمیزی بیشتری می‌شود، در صورتی که این یک باور غلط است، هر چه میزان کف کردن شامپو بدن بیشتر باشد باعث از بین رفتن چربی‌های مفید بیشتری از پوست شما می‌شود و پوست شما تحریک پذیر و خشک می‌کند.
شامپو بدن یک شوینده مؤثر است که از آن برای تمیز کردن بدن در حمام استفاده می‌شود. شامپو بدن با وجود بافت نرمی که دارد به پوست شما لطافت می‌بخشد و حس خوبی را به شما القا می‌کند، در صورتی که استفاده از صابون باعث خشکی پوست صورت و بدن شما خواهد شد، همین تفاوت شامپو بدن با صابون است که باعث شده، شامپو بدن طرفداران بیشتری را به خود جذب کند. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره تفاوت شامپو بدن با صابون، انتخاب شامپو بدن مناسب و… صحبت کنیم، اگر مایل هستید که بیشتر بدانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت شامپو بدن با صابون در چه چیزهای است؟

صابون‌ها معمولاً به صورت جامد ساخته می‌شوند و در ساخت آنها از نمک‌های خانواده سدیم استفاده شده است و همین امر باعث شده است که PH صابون به درصد بالایی برسد و در حین استفاده از آن احساسی خشکی در پوست شما ایجاد شود.

  • – شامپوهای بدن PH اسیدی‌تری دارند.
  • – یکی از اصلی‌ترین تفاوت شامپو بدن با صابون نوع ترکیبات و فرآیند ساخت آن‌ها است.
  • – برای ساخت صابون از ترکیبات صابونی و حلال در چربی استفاده می‌شود، اما در ترکیبات شامپو بدن از مواد غیر صابونی که تقریباً با PH پوست بدن یکی است استفاده می‌کنند.

ترکیبات و شکل ظاهری شامپو بدن و صابون

-شکل ظاهری صابون: صابون‌ها اصولاً به شکل جامد هستند و یکی از ترکیبات مهم آنها نمک دریایی و چربی حیوانی است، این ترکیبات قادر به حل کردن هرگونه آلودگی در خود هستند، از آنجایی که تعریق و آلودگی‌های سطح پوست با چربی‌های طبیعی پوست یکی می‌شوند می‌توانند روی پوست شما باقی بمانند و بستر رشد باکتری‌ها را روی پوست شما فراهم کنند، صابون لایه‌های روغن را از هم جدا می‌کند و پوست شما را از هرگونه آلودگی پاک می‌کند. صابون‌ها اصولاً PH بالایی دارند که پروتئین‌های پوستی را نیز از بین می‌برد و باعث تحریک و خشکی پوست می‌شود.

شکل ظاهری شامپو بدن: تفاوت شامپو بدن با صابون مایعی بودن آن است، شامپو بدن از PH کمتری برخوردار است و به طور معمول یک شوینده ملایم به حساب می‌آید. شامپو بدن نیز همانند صابون عمل می‌کند و می‌تواند هر گونه آلودگی و عوامل بیماری زا را از روی پوست شما پاک کند، اما تفاوت شامپو بدن با صابون در ترکیبات آنها است، شامپو بدن حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به درمان پوست شما نیز کمک کند: خشکی پوست، مسدود شدن منافذ باز پوست و… چیزهای هستند که با مصرف شامپو بدن برطرف می‌شود. استفاده از شامپو بدن می‌تواند رطوبت از دست رفته پوست را نیز بازگرداند.

-مواد تشکیل دهنده: همان طور که در پاراگراف بالا ذکر کرده‌ایم تفاوت شامپو بدن با صابون در ترکیبات و مواد تشکیل دهنده آنها است. شامپو بدن با مواد غیر صابونی مانند روغن‌های طبیعی، ویتامین‌ها، مرطوب کننده و… ساخته شده است در حالی که صابون‌ها تشکیل شده از چربی‌های حیوانی و سدیم هستند و محلول‌های قلیایی موجود در صابون درصد PH آن را افزایش می‌دهد.

از نظر بهداشتی کدام یک مورد تأییدتر است؟

ساختار و مواد تشکیل دهنده شامپو بدن و صابون تقریباً به هم شباهت دارند و از نظر پاک کنندگی و شویندگی در یک سطح هستند، اما از نظر بهداشتی و به صرفه بودن شامپو بدن بهتر از صابون است، زیرا ممکن است از صابون به صورت مشترک استفاده شود و این موضوع از نظر بهداشتی اصلاً درست نیست و ممکن است باعث ایجاد حساسیت و یا حتی ایجاد بیماری‌های پوستی شود، علاوه بر این قرار گرفتن صابون در جاصابونی باعث ایجاد تجمع آب در ظرف صابون می‌شود و یک محیط آلوده را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند، در صورتی که شامپو بدن در بطری‌های در بسته قرار دارد و از تماس مصرف کننده با مایع داخلی آن و همچنین تماس با محیط حمام جلوگیری می‌کند. تفاوت شامپو بدن با صابون از نظر بهداشتی یک به صد است و از نظر بهداشتی شامپو بدن مورد تأیید تر است.

نکاتی که در حین خرید شامپو بدن می‌بایست رعایت کرد؟

اینکه میگویم شامپو بدن بهتر از صابون است دلیل بر این نیست که هر نوع شامپو بدنی برای پوست خوب است، بنابراین در انتخاب و خرید شامپو بدن دقت کنید. تفاوت شامپو بدن با صابون به موارد ذکر شده در پاراگراف بعدی نیز مربوط می‌شود.

در ادامه این مقاله چند مورد را ذکر کرده‌ایم که به شما در خرید شامپو بدن مناسب کمک خواهد کرد:

شامپو بدن با خاصیت آبرسانی

یکی از مواردی که می‌بایست به آن توجه کرد خاصیت آبرسانی شامپو بدن است. خاصیت آبرسانی شامپو بدن از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و باعث لطافت پوست شما بعد از استحمام می‌شود. ممکن است برای عده‌ای سؤال شود که چگونه بفهمیم شامپو بدن آبرسان کدام است؟ برای فهمیدن این مسئله قبل از خرید به برچسب‌های موجود روی شامپو توجه کنید و در قسمت فهرست مواد تشکیل دهنده به دنبال ترکیبات” روغن آرگان، روغن نارگیل و…غیره باشید” این نوع ترکیبات در شامپو بدن به لطافت پوست شما کمک می‌کند.

شامپو بدن با خاصیت مرطوب کنندگی پوست

خشکی پوست بعد از استحمام ممکن است باعث خارش پوست شود، بنابراین توصیه می‌شود از شامپو بدن با خاصیت مرطوب کنندگی استفاده کنید، شامپو بدن‌های که خاصیت مرطوب کنندگی دارند یک انتخاب مناسب برای افرادی است، که دارای پوست خشک هستند. اگر می‌خواهید یک شامپو بدن با خاصیت مرطوب کنندگی خریداری کنید به فهرست مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید، شامپو بدن حاوی موارد ذکر شده: وازلین، گلیسیرین، روغن بادام تلخ، آلوورا، روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن زیتون و… دارای خاصیت مرطوب گنندگی بالایی است.

نکته: از خرید شامپو بدن‌های گران قیمت که دارای ترکیبات و مواد افزودنی شیمیایی هستند خودداری کنید، زیرا این نوع شامپوها می‌تواند به پوست شما آسیب برساند.

خرید شامپو بدن‌های فاقد سولفات و اسانس زیاد

استفاده از شامپو بدن‌های که حاوی اسانس زیاد هستند باعث تحریک پوست می‌شود همچنین سولفات‌های موجود در شامپو بدن نیز باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود و خشکی پوست را تشدید می‌کند.

از خرید شامپو بدن با کف زیاد اجتناب کنید

عموم مردم تصور می‌کنند که هر چه شامپو بدن یا صابون بیشتر کف کند بهتر است و احساس تمیزی بیشتری می‌کنند. بدن دارای چربی‌های طبیعی و مفیدی است که وجود آنها برای پوست لازم است، شامپو بدن‌های که کف زیادی تولید می‌کنند چربی‌های طبیعی پوست از بین می‌برند و باعث خشکی شدید پوست می‌شوند، بنابراین به دنبال شامپوهای باشید که کف متعادل‌تری تولید می‌کنند.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید