راهکارهایی جهت تشخیص نوع مو

راهکارهایی جهت تشخیص نوع مو

درصورتی‌که قصد دارید برنامه‌ای برای مراقبت از موهای خود داشته باشید ولی دقیقاً نمی‌دانید که باید کار را از کجا آغاز کنید، به یاد داشته باشید که تشخیص نوع موها نخستین گام در این زمینه است. این مسئله که از چه نوع روغن، شامپو، آب‌رسان و یا سایر محصولات مراقبتی مو استفاده کنید، همگی به نوع موهای شما برمی‌گردد. در این مقاله از بیونیج‌مگ قصد داریم به معرفی راهکارهایی برای تشخیص نوع موی شما بپردازیم تا از این طریق بتوانید نحوه صحیح مراقبت از آن‌ها و همچنین محصولات مراقبتی مناسب آن را انتخاب کنید و همواره از موهای سالم و شادابی برخوردار باشید.

نحوه تشخیص نوع موها

می‌توانید جهت تشخیص نوع موهای خود، یکی از شیوه‌های زیر را به‌کار بگیرید.

راهکار یک:

  • اقدام به شستن موهای خود در حمام نمایید.
  • پس از استحمام در یک حوله موهای خود را پیچیده و با کمی فشار حوله موهایتان را خشک کنید. در این مرحله، از ماساژ پوست سر و حرکت حوله روی موها خودداری کنید.
  • بخشی از موها را باگذشت ۴۸ ساعت، به‌نحوی‌که فرق سر قابل‌مشاهده باشد کنار بزنید.
  • با نوک انگشت پوست سر خود را لمس کنید.
  • پوست سر شما در صورت چرب و براق شدن نوک انگشتتان، چرب است و در صورت عدم وجود اثر چربی بر روی انگشت و حس شدن زبری در زیر انگشت، نوع پوست و موی شما خشک خواهد بود. در صورت طبیعی و نرمال بودن موها، اثر زیادی از چربی روی انگشت شما باقی نمی‌ماند و همچنین زمان ماساژ پوست سر چیزی مشاهده نخواهید کرد.

راهکار 2:

  • موهای خود را به‌خوبی در حمام بشویید.
  • پس‌ازآن، موها را در حوله پیچیده و اقدام به خشک‌کردنشان با فشار اندک موها کنید. در این مرحله، از ماساژ پوست سر و حرکت حوله روی موها خودداری کنید.
  • پس از ۴۸ ساعت، تکه‌ای از کاغذ جوهر خشک‌کن را با سایزهای 2 در 2 سانتی‌متر برش داده و روی پوست سرتان بگذارید و فشاری را با نوک انگشت به آن وارد کنید.
  • پس از گذشت یک دقیقه با برداشتن کاغذ، آن را به‌دقت مورد بررسی قرار دهید.

در صورت مشاهده لکه چربی در هر دو سمت کاغذ، پوست سر شما از نوع چرب است؛ و پوست سرتان در صورت عدم وجود هرگونه اثر چربی بر روی کاغذ، خشک بوده و همچنین اگر با چرب شدن یک سمت کاغذ مواجه شدید، دارای مویی طبیعی و نرمال خواهید بود.

نخست بایستی اقدام به تشخیص نوع مو و پوست خود جهت انتخاب شامپوی مناسب مو و سایر محصولات مراقبتی آن نمایید. چراکه خشکی یا چربی موها با به‌کارگیری شامپوهای نامناسب تشدید خواهد شد. ازجمله روش‌های ساده جهت تشخیص نوع موها به‌کارگیری اسپری آب است. هنگام خشک بودن کامل موها، اقدام به پاشیدن مقداری اسپری آب روی آن نمایید. جذب سریع آب، نشانگر وجود خلل و فرج زیاد در تارهای موی خواهد بود و این مسئله بیانگر خشکی موها است. در چنین وضعیتی باید اقدام به استفاده از شامپو برای موهای نرمال یا خشک نموده که از مواد مرطوب‌کننده تشکیل شده‌اند و به موهایتان رطوبت کافی می‌بخشند. در صورت سر خوردن قطره‌های آب بر روی موها پس از اسپری نمودن، این امر نشانه وجود چربی کافی در موها بوده و توصیه می‌شود در چنین حالتی از شامپوهای مناسب موهای چرب و نرمال استفاده نمایید.

علاوه بر آن، می‌توانید به بررسی پوست سر خود 2 روز بعد از شستشوی آن‌ها جهت تشخیص دقیق‌تر بپردازید. با کنار زدن موها، نگاهی به پوست سر خود بیندازید. در وضعیت معمول نبایستی هیچ‌گونه اثری از قرمزی، جوش و شوره مشاهده شود. به‌اندازه 2 دقیقه، اقدام به نگه‌داشتن تکه کاغذ نازک مومی بر روی پوست سر خود کنید. در صورت عدم مشاهده چربی بر روی محل قرارگیری انگشت و کاغذ، پوست سرتان خشک بوده و در غیر این صورت و مشاهده اندکی چربی در نقطه تماس انگشت با کاغذ، دارای پوست سر نرمال و طبیعی هستید. همچنین درصورتی‌که چربی زیادی بر روی کاغذ به‌جای ماند، نشان‌دهنده این است که پوست سر شما چرب است. ناگفته نماند که اگر پوست سر، چرب باشد و انتهای موها خشک باشد، بر اساس تشخیص نوع مو، متوجه می‌شویم که مو از نوع مختلط است.

نحوه تشخیص مو با استفاده از سیستم LOIS

درواقع سیستم LOIS به سیستمی می‌گویند که به کمک آن ضخامت و جنس موها را می‌توان بررسی کرد. در این روش، با حروف انگلیسی L، O، I، S موهای شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این حروف انگلیسی به ترتیب نشان‌دهنده خمیدگی مو، مجعد بودن، صافی مو و موج‌دار بودن آن است. جهت بهره‌گیری از این روش، ابتدا باید یک تار موی خود را جدا نموده و آن را دریکی از دست‌های خود قرار دهید. سپس می‌توانید به مقایسه موهای خود با استفاده از حروف انگلیسی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، کنید.

حرف L

اگر موی شما شبیه به حرف L باشد، یعنی زاویه‌دار است و یا به عبارتی موها از قسمت وسط تا شده‌اند. معمولاً این نوع از موها به حالت زیگزاگی می‌باشند.

حرف O

در یک حالت نیز موهای شما به شکل O است. شاید حتی متشکل از چند O باشد.

حرف I

درصورتی‌که مو صاف باشد، شبیه به حرف I خواهد بود.

حرف S

اصولاً موهای مجعد و یا موج‌دار شبیه به حرف S می‌باشند.

حالت ترکیبی

احتمال دارد که مو ترکیبی از چند حالت بالا باشد. جهت تشخیص نوع مو، باید موها را بر طبق حروف انگلیسی که بیان کردیم، مقایسه کنید. موی شما به هر یک از این حروف شبیه‌تر باشد، یعنی همان مورد، نوع موی شما است.

نحوه تقویت موهای سر

جهت داشتن موهای پرپشت، خوش‌حالت و زیبا، رعایت موارد زیر ضروری است:

  • برای تقویت موهای خود بهتر است هر شب قبل از خواب با شانه و یا برس چرب حدود 40 تا 60 مرتبه موها را شانه بزنید. این کار به جریان افتادن خون در زیر پوست کمک شایانی می‌کند.
  • برای تقویت موهای خود و ویتامینه کردن آن‌ها، حداقل هفته‌ای یک‌بار با روغن‌های مختلف از قبیل روغن بادام و زیتون موهای خود را چرب نمایید و با سرانگشتان دست خود، پوست سر را به‌آرامی ماساژ دهید.
  • برای حفظ شادابی و سلامت مو بهره‌گیری از شامپو بدون سولفات برای شستشوی موها پیشنهاد می‌شود.
  • از شستشوی زیاد موها بپرهیزید. در این خصوص باید بدانید که شستشوی موها هفته‌ای یک یا دو بار کافی است؛ زیرا اگر تعداد دفعات زیادی به شستن موها اختصاص دهید، باعث می‌شود که غدد چربی در زیر پوست تحریک شود و در نتیجه موهای شما زودتر چرب و کثیف گردد که نهایتاً منجر به ریزش آن می‌شود.

در تمامی این موارد، تشخیص نوع مو یک مورد ضروری است که باید به آن دقت نمایید و سپس متناسب با نوع موی خود به انتخاب شامپوی مناسب مو بپردازید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید